Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

LinkedIn työnhaussa – 10 vinkkiä parempaan LinkedIn-profiiliin

LinkedIn-työnhaussa-10-vinkkiä-parempaan-LinkedIn-profiiliin-kuva

LinkedIn on työntekijän ja työnhakijan tärkein sosiaalisen median kanava, joka on keskittynyt toimimaan työelämän verkostoitumiskanavana. LinkedInin idea on luoda oma profiili, jonka keskeinen sisältö periaatteessa vastaa henkilön ansioluetteloa tai käyntikortin tietoja. Verkostoituminen on yksi LinkedInin oleellisimmista toiminnoista. Tavoitteena on luoda omalle profiilille mahdollisimman paljon näkyvyyttä, jotta muut käyttäjät löytäisivät profiilin todennäköisemmin.

Työnhaku on LinkedInissa vain yksi kyseisen sosiaalisen median kanavan piirteistä ja mahdollisuuksista. Sen myötä käyttäjät pystyvät etukäteen tutustumaan ja keskustelemaan muiden kanssa, joilla on samoja mielenkiinnon kohteita tai tiedustelemaan vinkkejä henkilöiltä, joilla on sama työpaikka, mitä työnhakija on etsimässä. Ryhmiin liittyminen on kannattavaa LinkedInissa, koska ryhmät tarjoavat paljon arvokasta tietoa työnhakuun, sosiaalisen median hyödyntämiseen, henkilöbrändäykseen sekä asiantuntijabrändin luomiseen. Mitä aktiivisempi olet ryhmissä, niin sitä parempi.

Seuraavaksi kerromme teille 10 vinkkiä, kuinka voitte tehdä omasta LinkedIn-profiilistanne entistä paremman!

Edustava profiilikuva

1. Valitse edustava profiilikuva

Valitse selkeä ja laadukas kuva profiilikuvaksesi. Sellainen kuva, joka huokuu ammattimaista suhtautumista verkostoitumiseen ja työhön. Voit katsoa esimerkkiä muiden alan edustajien profiilikuvista LinkedInista.

2. Täydennä profiiliasi

Erinomaisessa LinkedIn-profiilissa käytännössä kaikki osiot on täytetty huolellisesti. Vähintään perusasioiden, kuten otsikoiden, tiivistelmien, työhistorian, koulutuksen ja osaamisten, täytyy olla kunnossa ja ajan tasalla. Lisäämällä profiiliisi videoita, linkkejä blogikirjoituksiisi tai muita päivityksiä saat sivusi selailijat kiinnostuneeksi sinusta.

3. Kasvata verkostoasi

Tarkista aina tasaisin väliajoin ”People you may know”-osio, koska voi olla, että joku vanha tuttusi tai työkaverisi on liittynyt vastikään LinkedIniin. Verkostoituminen kannattaa, koska mitä laajempi kontaktiverkosto sinulla on, niin sitä varmemmin saat apua, kun sitä tarvitset.

4. Ole aktiivinen

Kuten kaikissa muissakin sosiaalisen median kanavissa, niin myös LinkedInissa aktiivisuus kannattaa ja vie työnhaussa eteenpäin. Liity ryhmiin ja seuraa niitä sivuja, jotka tukevat omaa profiiliasi. Tykkää, jaa ja kommentoi ammatillisesti merkityksellisiä artikkeleita. Muista tuottaa myös omaa sisältöä, johon muut voivat reagoida.

5. Pyydä suosituksia ja suosittele muita

Suositukset rakentavat luottamusta ja kertovat omasta osaamisestasi. Pyydä suosituksia esimerkiksi vanhoilta ja nykyisiltä kollegoiltasi. Muista kumminkin vanha sanonta, ”Jos ei anna, ei saakaan”. Suosittele ja vahvista myös muiden osaamista heidän eri osaamisalueillaan. Hyvällä on nimittäin taipumuksena tulla maksetuksi takaisin.

6. Lisää avainsanoja profiiliisi

Avainsanat ovat termejä tai niiden yhdistelmiä, joilla ihmiset hakevat tietoa netissä. LinkedInissa korostuu ammattiosaamiseen liittyvät termit, kuten esimerkiksi digital, sales ja designer. Avainsanojen tarkoitus on tulla löydetyksi juuri kyseisillä termeillä. Avainsanojen tärkeys korostuu etenkin suorahaussa (Headhunting), jossa rekrytoijat etsivät aktiivisesti sopivaa osaajaa avoimeen työpaikkaan. Avainsanat kannattaa sijoittaa pääotsikkoon, koska sieltä LinkedIn etsii sanoja ensiksi.

Lisää avainsanoja

7. Liity ryhmiin ja keskustele

LinkedInin ryhmät ovat erinomaisia foorumeja verkostoitua, keskustella ja löytää työpaikkoja. Liittymällä osaamistasi vastaaviin ryhmiin saat helposti ajankohtaista tietoa ja pysyt näin ajan hermoilla alaasi koskevista asioista. Ryhmissä voit tuoda esiin omaa ammattitaitoasi, joka voi parhaimmassa tapauksessa herättää rekrytoijan mielenkiinnon.

8. Luo ja lisää sisältöä

Voit luoda sisältöä muun muassa kirjoittelemalla artikkeleita LinkedInissa tai jakamalla blogikirjoituksiasi omasta blogistasi. Omien ajatusten ja kirjoituksien jakaminen auttaa sinua keräämään uskottavuutta ja tunnettuutta. Kirjoitusten aiheiden kannattaa liittyä jotenkin työelämään, koska kyseessä on kumminkin ammatillinen media ja yhteisö.

9. Lisää kansikuva

Kuvat ovat erinomainen tapa erottautua massasta ja profiilikuvan valinta on yksi profiilin tärkeimmistä kuviin liittyvistä valinnoista. Seuraavaksi tärkein on kansikuvan valinta, koska se on ensimmäinen silmään osuva asia profiilisi sisällä ja näin ollen on osa ensivaikutelmaa. Hyvä kansikuva kertoo visuaalisesti siitä, että kuka olet ja mitä teet. (Kuvaksi sopii: tiedostomuodot PNG, JPG, GIF jonka resoluutio on 1400×425)

10. Muokkaa oman profiilisi URL-osoite

Mikäli et ole vielä muokannut LinkedIn-profiilisi URL-osoitetta omanlaiseksi, niin tee se saman tien. Kyseessä on pieni vaiva, jonka jälkeen profiilisi linkkiä on miellyttävämpi jakaa, kun nimesi perässä ei ole mitään turhia numeroita tai merkkejä.

PS: Vinkki 11. Jos etsit töitä tai uusia tuulia työurallesi, niin muista tehdä itsestäsi löydettävä klikkaamalla ”Open to new opportunities”-painiketta. Kyseisen painikkeen löydät profiiliasi muokatessasi ja aktivoimalla sen, kertoo se rekrytoijalle sinun olevan avoin uusiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Toivomme, että vinkeistämme on sinulle aidosti apua ja saat LinkedIn-profiilistasi edes hiukan entistä paremman. Jos olet työnhakija, työntekijä tai muuten vaan kiinnostunut meistä, niin pistä ihmeessä meidän LinkedIn-profiilimme seurantaan. Julkaisemme siellä uusia työpaikkojamme, työnhakuun ja työelämään liittyviä artikkeleita, ja paljon muuta!

Kirjoittaja Sami Kyngäs

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Itsensä työllistäjien määrä kasvaa – vaihtoehto perinteiselle palkkatyölle ja omalle yritykselle

    Itsensä työllistäjien määrä Suomessa on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana kasvanut merkittävästi. Historiamme aikana erilaiset itsensä työllistämisen tavat ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti taloudellisesti epävarmoina aikoina. Tällä hetkellä itsensä työllistää Suomessa noin 190 000 henkilöä. Itsensä työllistäjiin lukeutuvat monet yksinyrittäjien lisäksi muun muassa freelancerit, ammatinharjoittajat, kevytyrittäjät ja apurahansaajat. Tässä artikkelissa käsitellään itsensä työllistämisen ilmiötä monipuolisesti. Tarkoituksena on huomioida muuttuvan työelämän vaikutuksia työmarkkinoihin,…

    Lue lisää
  • Työelämä Työn vapaus tuo mukanaan vastuun – huomioi nämä seikat!

    Suosiotaan kasvattavat jatkuvasti työt, joissa tehtävät, aikataulut ja lomat saa päättää itse. On kuitenkin huomioitava, että tällaiset toimet tuovat mukanaan myös paljon vastuuta. Tässä kirjoituksessa kerromme, millaisia seikkoja niissä kannattaa ottaa huomioon! Yhä useampi ryhtyy nykyisin yrittäjäksi, kevytyrittäjäksi tai freelanceriksi, ja myös provisiopalkkaisia toimia löytyy runsaasti. Kyseisten työmuotojen suosio ei ole ihme, onhan ajatus itseä motivoivista tehtävistä ja joustavasta työajasta…

    Lue lisää
  • Työelämä Kevytyrittäjän kriisiviestintä – Toimi näin, jos joudut kriisitilanteen keskelle

    Koska jokaiselle yritykselle, itsensä työllistäjälle ja kevytyrittäjälle voi tulla eteen ikävä tai kiusallinen kriisitilanne, on syytä varautua ja harjoitella tilanteessa toimimista ja siitä viestimistä jo etukäteen. Valmiiksi mietitty viestintästrategia ja suunnitelma auttavat selviytymään vakavastakin kriisistä mahdollisimman vähin kolhuin. Miksi kriisiviestintää pitäisi suunnitella ja harjoitella, miettii moni? Siksi, jotta todellisessa kriisitilanteessa viesti välittyy mahdollisimman ehjänä ja selkeänä sen vastaanottajalle. Kriisejä tai…

    Lue lisää