Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Työntekijän irtisanominen: miten päästä eroon huonosta työntekijästä?

Huono-työntekijä-avoin-tyopaikka

Löytyykö sinun työpaikaltasi huono työntekijä tai alainen? Hän ei tee töitään huolellisesti ja on aina myöhässä. Muut joutuvat tekemään hänen työnsä tai hän vain yksinkertaisesti pilaa valituksellaan työilmapiirin. Tällainen työntekijä kuluttaa yrityksen resursseja, mutta ei välttämättä tuota mitään.

Kuulostaako tutulta? Miten tämän ikävän tilanteen voi oikein ratkaista?

Työsuhteen irtisanominen

Työsuhteen irtisanomisperusteen tulee olla asiallinen ja painava. Tämä tarkoittaa sitä, että työntekijää ei voi irtisanoa vain sen takia, että hän kaivaa nenää ja se ärsyttää. Ensisijainen keino puuttua tilanteeseen on keskustella kyseisen työntekijän kanssa asiasta.

Asiaan olisi hyvä puuttua hyvissä ajoin. Pienistä asioista on turha valittaa, vaan asiat on hyvä tuoda hallittuna kokonaisuutena ja käsitellä esimerkiksi kehityskeskustelussa. Monet asiat pystytään selvittämään puhumalla, siihen vain tarvitaan rohkeutta ja oikea asenne. Syyttely ei auta ketään, vaan parhaimpaan lopputulokseen päästään, kun työnantaja ja työntekijä pyrkivät yhdessä löytämään ratkaisun ongelmiin.

Oletko harkinnut kevytyrittäjän palkkaamista?

Kevytyrittäjän palkkaaminen on kevyt tapa yrityksille hankkia osaamista erilaisiin projekteihin motivoituneilta tekijöiltä!
Lue lisää

Ota asia esille kehityskeskustelussa

Mikäli esimies joutuu puuttumaan asiaan, niin hyvä tilaisuus ottaa asia esiin on esimerkiksi kehityskeskustelussa. Keskustelun aikana käydään läpi tavoitteet, joihin tulisi päästä. Epäkohtiin ja heikkoon suoritukseen tulee puuttua heti, sillä käytöksen jatkuessa pitkään voidaan olettaa, että työnantaja on hyväksynyt kyseisen tavan tehdä töitä.

Tilannetta seurataan ja mikäli toiminta ei muutu sovitun seurantajakson aikana, mietitään toimenpiteitä. Toimenpide voi olla esimerkiksi kouluttaminen tai opastaminen. Mikäli työntekijä ei avusta huolimatta pärjää työssä, voidaan sitä pitää irtisanomisperusteena.

Työntekijän kanssa neuvottelu

Työntekijän asenneongelma

Mikäli kyse on enemmänkin työntekijän asenteesta, voidaan keskustella työntekijän kanssa siitä, mitkä asiat taustalla vaikuttavat motivaatioon ja asenteeseen. Kyseessä voivat olla perhehuolet, tuleva muutto tai jokin muu inhimillinen syy. Ei siis heti kannata alkaa syyttelemään työilmapiirin pilaamisesta, vaan selvittää syyt käytöksen taustalla.

Ammattimainen työntekijä ei näytä tunteita töissään tai tuo arjen haasteita työelämään, mutta joillekin se on haastavampaa ja he vaativat ymmärrystä. Mikäli kyse on asioista, jotka tapahtuvat töissä, on niihin hyvä puuttua. Isoissa organisaatioissa työntekijän kanssa voidaan puhua esimerkiksi työnkierrosta tai työtehtävien muuttamisesta tai osaston vaihdoksesta, mikäli tämän hetkiset työt eivät enää motivoi.

Työilmapiirin parantaminen

Työntekijöitä voi motivoida myös palkitsemisella ja työyhteisön kehittämisellä. Yrityksessä voidaan esimerkiksi alkaa palkita kuukausittain työntekijät, jotka parantavat suoritustaan edelliseltä kuukaudelta. Tämä kannustaa parantamaan suoritusta kuukausittain.

Viihtyvyyttä työyhteisöön voidaan lisätä myös virkistyspäivillä, virikeseteleillä tai lounasseteleillä. Tärkeää on saada koko työyhteisö puhaltamaan yhteen hiileen ja kannustamaan toisiaan hyviin suorituksiin.

Hyvään työilmapiiriin panostaminen on tärkeää.

Työntekijöitä ei voi ajatella itsestäänselvyytenä, vaan tämän päivän työmarkkinoilla omasta yrityksestä on tehtävä paikka, johon ihmiset haluavat ja jossa he viihtyvät. Tämä parantaa työntekijöiden sitoutuneisuutta yritykseen.

Työntekijän osaamista, ammattitaitoa ja sopivuutta työyhteisöön olisi kuitenkin tärkeintä arvioida koeajan aikana. Irtisanominen on aina vaikeaa ja vaatii painavat perusteet. Mikäli työpaikalta löytyy kuitenkin henkilö, joka hidastaa yrityksesi kasvua ja liiketoimintaa, niin silloin kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja.

Toimi siis näin

Alisuoriutumiseen ja käyttäytymiseen puuttuminen saattaa tuntua raskaalta prosessilta, joka vie esimiehen resursseja. Mikäli prosessin myötä työntekijä kehittyy työssään tai hänelle löydetään muita tehtäviä, parantaa se parhaassa tapauksessa työyhteisöä, yrityksen tulosta ja tuottavuutta, sekä saa työntekijät tuntemaan itsensä tärkeiksi osiksi yritystä. Sellaisiksi, joiden eteen tehdään töitä ja joista huolehditaan.

Huonosta työntekijästä pääsee eroon helpoiten koulutuksen ja keskustelun avulla. Puhu siis suoraan, mutta kohteliaasti. Työntekijöistä pääsee halutessaan lopullisesti eroon irtisanomisen kautta, mutta prosessi on paljon haastavampi ja vaatii painavan syyn. Suosittelemmekin, että pyritte ensin ratkaisemaan asian työntekijän kanssa kahdestaan ennen kuin alatte puhua potkuista.

Mikäli mikään muu ei auta, voit ruveta inhottavimmaksi esimieheksi ja pilata itse työilmapiirin. Näin ihmiset alkavat etsimään uusia töitä, mutta riskinä on, että myös hyvät työntekijät haluavat lähteä.

Kirjoittaja: Nelli-Maria Sarasmaa

Kevytyrittäjän palkkaaminen on loistava vaihtoehto!

Valitse itsellesi parhaiten sopiva kevytyrittäjä ja jätä byrokratia ja paperityöt UKKO.fi:lle – ilman lisäkuluja.
Kerromme lisää täällä

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Alan vaihto – uusi ura houkuttelee monia

    Elinikäinen oppiminen on avaintermi, kun pohditaan tulevaisuuden työelämää. Ammatit, teknologiat ja työelämä muuttuvat niin nopeasti, että tämän päivän tutkinnot eivät mitenkään voi vastata tarpeeseen, joka jollakin alalla on vaikkapa 30 vuoden kuluttua. Omaa osaamista pitää syventää, laajentaa ja päivittää työuran edetessä, vaikka pysyisikin saman ammatin parissa vuosikymmeniä – mitä merkittävä osa suomalaisista ei tule tekemään. Elinikäisestä oppimisesta on puhuttu mediassa…

    Lue lisää
  • Työelämä Sosiaalinen media työnhaussa

    Suomen työllisyystilanteesta lukeminen ei ole mukavaa puuhaa. Päivittäin tulee joka kulmasta tietoja uusista yt-neuvotteluista ja irtisanomisista. Samalla lehdistä voi lukea vastavalmistuvien työllistymisongelmista. Ensimmäiset oman alan työpaikat ovat kiven alla. Nuorisotakuun toimivuudestakin voidaan olla montaa eri mieltä. Mikäli uuden työpaikan haku on mielessä tai haussa, kannattaa muistaa myös sosiaalinen media. Sosiaalisesta mediastahan kaikki puhuvat nykyään. On Twitteriä, Facebookia, LinkedIniä, blogeja ja…

    Lue lisää
  • Työelämä 8 kysymystä, joita työhaastattelussa ei saa kysyä

    Saako työnantaja kysyä haastattelutilanteessa ihan mitä vain? Onko kaikkeen pakko vastata? Vastaus on ei. Yksityisyytesi turvataan lain puolesta ja haastattelija ei saa kysyä kysymyksiä, joilla ei ole mitään tekemistä hakemasi paikan kanssa. Edellisessä artikkelissamme ”Suosittelijan valitseminen ja heidän merkitys työnhakijalle” kerroimme, että työnantajan/rekrytoijan tulee saada työnhakuprosessissa käsiteltävät ja käytettävät henkilötiedot suoraan hakijalta itseltään. Työnhakijan suostumus tarvitaan myös tietojen hankkimiseen Googlesta…

    Lue lisää