Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Työntekijän irtisanominen: miten päästä eroon huonosta työntekijästä?

Huono-työntekijä-avoin-tyopaikka

Löytyykö sinun työpaikaltasi huono työntekijä tai alainen? Hän ei tee töitään huolellisesti ja on aina myöhässä. Muut joutuvat tekemään hänen työnsä tai hän vain yksinkertaisesti pilaa valituksellaan työilmapiirin. Tällainen työntekijä kuluttaa yrityksen resursseja, mutta ei välttämättä tuota mitään.

Kuulostaako tutulta? Miten tämän ikävän tilanteen voi oikein ratkaista?

Työsuhteen irtisanominen

Työsuhteen irtisanomisperusteen tulee olla asiallinen ja painava. Tämä tarkoittaa sitä, että työntekijää ei voi irtisanoa vain sen takia, että hän kaivaa nenää ja se ärsyttää. Ensisijainen keino puuttua tilanteeseen on keskustella kyseisen työntekijän kanssa asiasta.

Asiaan olisi hyvä puuttua hyvissä ajoin. Pienistä asioista on turha valittaa, vaan asiat on hyvä tuoda hallittuna kokonaisuutena ja käsitellä esimerkiksi kehityskeskustelussa. Monet asiat pystytään selvittämään puhumalla, siihen vain tarvitaan rohkeutta ja oikea asenne. Syyttely ei auta ketään, vaan parhaimpaan lopputulokseen päästään, kun työnantaja ja työntekijä pyrkivät yhdessä löytämään ratkaisun ongelmiin.

Oletko harkinnut kevytyrittäjän palkkaamista?

Kevytyrittäjän palkkaaminen on kevyt tapa yrityksille hankkia osaamista erilaisiin projekteihin motivoituneilta tekijöiltä!
Lue lisää

Ota asia esille kehityskeskustelussa

Mikäli esimies joutuu puuttumaan asiaan, niin hyvä tilaisuus ottaa asia esiin on esimerkiksi kehityskeskustelussa. Keskustelun aikana käydään läpi tavoitteet, joihin tulisi päästä. Epäkohtiin ja heikkoon suoritukseen tulee puuttua heti, sillä käytöksen jatkuessa pitkään voidaan olettaa, että työnantaja on hyväksynyt kyseisen tavan tehdä töitä.

Tilannetta seurataan ja mikäli toiminta ei muutu sovitun seurantajakson aikana, mietitään toimenpiteitä. Toimenpide voi olla esimerkiksi kouluttaminen tai opastaminen. Mikäli työntekijä ei avusta huolimatta pärjää työssä, voidaan sitä pitää irtisanomisperusteena.

Työntekijän kanssa neuvottelu

Työntekijän asenneongelma

Mikäli kyse on enemmänkin työntekijän asenteesta, voidaan keskustella työntekijän kanssa siitä, mitkä asiat taustalla vaikuttavat motivaatioon ja asenteeseen. Kyseessä voivat olla perhehuolet, tuleva muutto tai jokin muu inhimillinen syy. Ei siis heti kannata alkaa syyttelemään työilmapiirin pilaamisesta, vaan selvittää syyt käytöksen taustalla.

Ammattimainen työntekijä ei näytä tunteita töissään tai tuo arjen haasteita työelämään, mutta joillekin se on haastavampaa ja he vaativat ymmärrystä. Mikäli kyse on asioista, jotka tapahtuvat töissä, on niihin hyvä puuttua. Isoissa organisaatioissa työntekijän kanssa voidaan puhua esimerkiksi työnkierrosta tai työtehtävien muuttamisesta tai osaston vaihdoksesta, mikäli tämän hetkiset työt eivät enää motivoi.

Työilmapiirin parantaminen

Työntekijöitä voi motivoida myös palkitsemisella ja työyhteisön kehittämisellä. Yrityksessä voidaan esimerkiksi alkaa palkita kuukausittain työntekijät, jotka parantavat suoritustaan edelliseltä kuukaudelta. Tämä kannustaa parantamaan suoritusta kuukausittain.

Viihtyvyyttä työyhteisöön voidaan lisätä myös virkistyspäivillä, virikeseteleillä tai lounasseteleillä. Tärkeää on saada koko työyhteisö puhaltamaan yhteen hiileen ja kannustamaan toisiaan hyviin suorituksiin.

Hyvään työilmapiiriin panostaminen on tärkeää.

Työntekijöitä ei voi ajatella itsestäänselvyytenä, vaan tämän päivän työmarkkinoilla omasta yrityksestä on tehtävä paikka, johon ihmiset haluavat ja jossa he viihtyvät. Tämä parantaa työntekijöiden sitoutuneisuutta yritykseen.

Työntekijän osaamista, ammattitaitoa ja sopivuutta työyhteisöön olisi kuitenkin tärkeintä arvioida koeajan aikana. Irtisanominen on aina vaikeaa ja vaatii painavat perusteet. Mikäli työpaikalta löytyy kuitenkin henkilö, joka hidastaa yrityksesi kasvua ja liiketoimintaa, niin silloin kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja.

Toimi siis näin

Alisuoriutumiseen ja käyttäytymiseen puuttuminen saattaa tuntua raskaalta prosessilta, joka vie esimiehen resursseja. Mikäli prosessin myötä työntekijä kehittyy työssään tai hänelle löydetään muita tehtäviä, parantaa se parhaassa tapauksessa työyhteisöä, yrityksen tulosta ja tuottavuutta, sekä saa työntekijät tuntemaan itsensä tärkeiksi osiksi yritystä. Sellaisiksi, joiden eteen tehdään töitä ja joista huolehditaan.

Huonosta työntekijästä pääsee eroon helpoiten koulutuksen ja keskustelun avulla. Puhu siis suoraan, mutta kohteliaasti. Työntekijöistä pääsee halutessaan lopullisesti eroon irtisanomisen kautta, mutta prosessi on paljon haastavampi ja vaatii painavan syyn. Suosittelemmekin, että pyritte ensin ratkaisemaan asian työntekijän kanssa kahdestaan ennen kuin alatte puhua potkuista.

Mikäli mikään muu ei auta, voit ruveta inhottavimmaksi esimieheksi ja pilata itse työilmapiirin. Näin ihmiset alkavat etsimään uusia töitä, mutta riskinä on, että myös hyvät työntekijät haluavat lähteä.

Kirjoittaja: Nelli-Maria Sarasmaa

Kevytyrittäjän palkkaaminen on loistava vaihtoehto!

Valitse itsellesi parhaiten sopiva kevytyrittäjä ja jätä byrokratia ja paperityöt UKKO.fi:lle – ilman lisäkuluja.
Kerromme lisää täällä

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Miten naisten palkoista ja töistä on vuosien saatossa väännetty? Yrittäjyyskoulu kokosi naistenviikolle puhuttelevan aikajanan

    Yrittäjyyskoulun kokoama aikajana paljastaa mielenkiintoisia poimintoja siitä, miten naisten palkkoja on selvitetty ja edistetty reilun sadan vuoden ajanjaksolla. 1919 Naimisissa olevat naiset saavat Suomessa oikeuden ansiotyöhön ilman aviomiehen suostumusta. No jo oli aikakin! 1930 Uusi avioliittolaki vapauttaa aviovaimon miehensä holhouksesta. Hienoa! Hieman myöhemmin sotien aikana naiset pitävät Suomen rattaat käynnissä miesten taistellessa rintamalla. Naiset pyörittävät suuriakin maatiloja, sekä ahertavat tehtaissa…

    Lue lisää
  • Työelämä Vievätkö robotit työt? Tätä pohdittiin jo 300 vuotta sitten

    "Vievätkö robotit työt tulevaisuudessa" on kysymys, jota pohditaan julkisessakin keskustelussa silloin tällöin. Monia mietityttää myös se, onko oma työpaikka samalla uhattuna. Vai oletko itse onnistunut välttämään tämän ajatuksen tai keskustelun kokonaan? Työelämän kuumimpia puheenaiheita nimittäin viime vuosina ovat olleet robotit, automatisaatio ja tekoäly. Toisaalta puhutaan siitä, miten teknologiaa voidaan hyödyntää, jotta voimme tarjota yhä parempia, laadukkaampia ja turvallisempia tuotteita ja…

    Lue lisää
  • Työelämä Miksi asiantuntija jakaa sisältöä somessa?

    Sosiaalisen median luonteeseen kuuluu avoimuus sekä sisältöjen ja tiedon jakaminen. Erityisesti Twitter on tähän oiva kanava: siellä asiantuntijat jakavat linkkejä blogeihinsa ja esityksiinsä, yritykset jakavat tietoa ja vinkkejä toimialaansa liittyen ja käyttäjät jakavat kokemuksiaan käyttämistään tuotteista ja palveluista. Avoimuus perustuu yhteistyön, auttamisen ja vastavuoroisuuden ideologiaan, joka tuntuu osalle ihmisistä luontevalta, mutta ei kuitenkaan kaikista. Jos kerran yritykset ja yksityiset ihmiset…

    Lue lisää