Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Näin parannat työhaastattelukokemusta – 6 vinkkiä rekrytoijalle

tyohaastattelukokemus

Osaajapula on tosiasia jo monella alalla Suomessa ja erityisesti kovan tason asiantuntijoista käydään tiukkaa kilpailua yritysten kesken. Huippuasiantuntijoilla on varaa valita kenen kanssa seuraavan työsopimuksensa allekirjoittavat. Työhaastattelussa rekrytoijan täytyy pystyä vakuuttamaan työnhakija siitä, että juuri tämä organisaatio on parhain mahdollinen vaihtoehto hänelle.

Oletko joskus rekrytoijana miettinyt, miten saisit tehtyä hakijan näkökulmasta hyvästä työhaastattelusta erinomaisen ja pystyisit erottumaan muiden organisaatioiden pitämistä haastatteluista?

Tässä rekrytoijalle kuusi käytännönläheistä vinkkiä, joita voit kokeilla vaikka jo heti seuraavalla kerralla, kun haastattelet työnhakijaa.

1. Esittele itsesi persoonallisesti ja henkilökohtaisesti

Usein kohtaamisen esittelyosiossa rekrytoija kertoo itsestään faktoja, jotka liittyvät vain ja ainoastaan suoraan työhön; miten kauan hän on ollut töissä organisaatiossa, hänen urapolkunsa kulusta yrityksessä ja aiemmasta työhistoriasta.

Pyri rekrytointitilanteen omalla esittelyvuorollasi kertomaan asioita myös työn ulkopuolelta, kuten esimerkiksi monta lasta sinulla on tai mitä harrastat vapaa-ajallasi. Kertomasi asiat heijastavat organisaatiokulttuurianne – ne antavat myös vihiä siitä, että työpaikkanne on perheystävällinen ja haluatte työn sekä henkilökohtaisen elämän olevan ihmisillänne tasapainossa.

Kertomalla jotain persoonallista itsestäsi, haastateltava oppii myös tuntemaan sinua hiukan paremmin ihmisenä ja tilanne on molemmille samalla rennompi.

”Kotona minulla on kaksi tytärtä, ja viikonloppuisin sekä lomilla purjehdimme yhdessä perheen kanssa.”

Persoonallinen esittäytyminen

2. Valmistaudu hyvin

Jokaisen rekrytointia työkseen tekevän henkilön tulisi valmistautua työhaastatteluun niin, että perustiedot hakijasta ovat muistissa. Muistin tueksi haastatteluun voi aina ottaa kandidaatin ansioluettelon sekä hakemuksen mukaan tarvittaessa.

Ansioluetteloon ja hakemukseen kannattaa tehdä etukäteen muistiinpanoja, jos on jotain erityistä mitä haluaa selvittää tai selkeyttää haastattelussa. Esitä myös haastattelukysymyksesi niin, että niistä ilmenee perehtyneisyytesi hakijan ansioluetteloon.

”Olit edellisessä työpaikassasi viisi vuotta. Mikä organisaatiossa oli mielestäsi parasta?”

 ”Mikä oli tärkein asia, jonka opit ollessasi markkinointikoordinaattorina?”

3. Anna ja pyydä välitön palaute heti haastattelun jälkeen

Jokainen itseään ja osaamistaan kunnioittava rekrytoija haluaa kehittyä työssään ja siihen paras tapa on palautteen saaminen. Myös hakijalle palaute on tärkeää, jotta hän pystyy parantamaan suoriutumistaan tulevissa haastattelutilanteissa ja näin ollen työllistymään mahdollisimman pian.

Suhtaudu rekrytointitapaamiseen inhimillisenä kahden ihmisen kohtaamisena, jossa pöydän molemmilla puolilla olevat yksilöt ovat yhdenvertaisia. Vaikka työpaikka ja työnhakija eivät juuri tällä kertaa olisikaan täydellinen pari toisillensa, on molemmille jäänyt kohtaamisesta hyviä oppeja käteen.

”Sinusta jäi meille tämän haastattelun välityksellä todella positiivinen kuva.”

”Hakemuksesi oli hyvä ja ansioluettelosi perusteella olet päässyt tekemään hienoja juttuja.”

”Miten mielestäsi onnistuin saamaan haastattelussa esiin osaamisesi? Kysyinkö oikeita kysymyksiä vai jäikö jotain olennaista ehkä kysymättä?”

4. Lähetä haastattelukysymykset etukäteen

Työhaastattelu on jännittävä paikka kenelle tahansa työnhakijalle. Tapaamisessa on usein korkeat panokset ja kylmähermoisimmankin tyypin syke nousee helposti haastatteluun osallistuessa.

Molemmille osapuolille on etu, että haastattelussa hakija pääsee tuomaan esiin parhaimman itsensä. Miksi et siis antaisi työhaastattelukysymyksiä kandidaatille etukäteen? Näin toimimalla helpotat hermostuneisuutta ja hakija pystyy miettimään vastauksia etukäteen sekä valmistautumaan niihin.

Huomioithan kuitenkin, että haastattelukysymysten etukäteen antaminen ei välttämättä sovellu kaikkiin rekrytointitapaamisiin, sillä se muuttaa työhaastattelun luonnetta. Jos olet hakemassa ihmistä rooliin, jossa vaaditaan nopeita ongelmanratkaisutaitoja ja haluat selvittää hakijan kykyä selviytyä yllättävistä tilanteista, kannattaa kysymykset esittää vasta kasvotusten.

Haastattelu uudessa paikassa

5. Pidä haastattelu tavallisesta poikkeavassa ympäristössä

Työhaastatteluja on usein totuttu pitämään suljettujen ovien takana neuvotteluhuoneissa. Mitä, jos kokeilisit joskus jotain uutta ja rutiineista poikkeavaa? Vie haastateltava ulos toimistolta ja pitäkää työhaastattelu esimerkiksi lenkkipolulla, rauhallisessa kahvilassa tai syökää kesällä lounas piknikillä. Näin tilanteesta tulee rennompi, sekä jäät varmasti työnantajana mieleen positiivisesti. Haastateltavalle tästä on toki hyvä kertoa etukäteen.

6. Myy ja markkinoi organisaatiotasi

Rekrytointityön luonne on muuttumassa pikavauhtia valintapainotteisesta houkuttelupainotteiseksi. Monilla aloilla on jo nyt kasvava pula kovista osaajista, eikä nopeaa ratkaisua asiaan ole lähiaikoina tulossa. Työpaikkailmoituksen julkaiseminen ja hakemuksien odottelu ei enää riitä, vaan rekrytoijien on aktiivisesti kartoitettava potentiaalisia kandidaatteja saadakseen huomiota edustamalleen yritykselle.

Huippuosaajista käydään parhaillaan kovaa kilpailua ja haastattelutilanne on mainio tilaisuus markkinoida omaa organisaatiotasi potentiaaliselle työntekijälle. Samalla tavalla, kuin haastateltava myy rekrytointikohtaamisessa omaa osaamistaan sinulle ja yrityksellesi.

Muistathan myös, että työhaastattelu sekä se, miten koko rekrytointiprosessi hoidetaan, vaikuttaa hakijan saamaan mielikuvaan yrityksestäsi. Jokaista työnhakijaa tulisikin kohdella samalla tavoin kuin yrityksen parasta asiakasta – kunnioituksella ja arvostaen. 

Kirjoittajasta Jenni Siikaniva

Jenni Siikaniva on pitkän linjan viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on viime vuosien aikana perehtynyt erityisesti työnantajamielikuvaan ja sen kehittämiseen organisaatioissa. Jenni lähti alkuvuodesta toteuttamaan omaa unelmaansa ja perusti äideille oman nettisivuston, Mutsimedian. Mutsimedian missio on tuoda iloa, ideoita ja inspiraatiota äitien elämään. Kunnianhimoinen visio on olla Suomen suurin äitimedia vuoteen 2020 mennessä.

 

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Hiihtele uusille urille! Näillä vinkeillä teet onnistuneen alanvaihdon ja löydät unelmaduunisi

    Tympiikö nykyinen työsi? Tunnetko ehkä, että uratavoitteesi ovat muuttuneet? Kaipaatko työelämääsi uusia tuulia ja unelmoit ehkä uudesta alasta? Jos tunnistat näitä ajatuksia itselläsi, rasvaa suksesi ja hiihtele rohkeasti uusille urille! Teet sen sulavasti huomioimalla nämä asiat. Mitä teet tällä hetkellä työksesi? Entä mitä haluaisit tehdä? Tunnetko olevasi tällä hetkellä unelmaduunissasi, vai onko se sinulla vielä hakusessa? Työurat ovat 2000-luvun puolella…

    Lue lisää
  • Työelämä Keikkatyöläisten työttömyysturva paranee

    Keikkatyöläisten työttömyysturva muuttuu huhtikuun alussa.  Palkka vähentää työttömyysetuutta vasta, kun palkka maksetaan, ei siis vielä silloin, kun työ tehdään. Edellinen hallitus halusi kannustaa suomalaisia keikkatyön ja muun lyhytkestoisen työn vastaanottamiseen. Eduskunta hyväksyikin joulukuun alkupuolella lain, joka muuttaa palkanmaksun ajankohdan vaikutusta työttömyysetuuden määrään. Uusi laki tarttuu yhteen työttömyysturvan ja keikkatyön yhdistämisen isoimmista ongelmista. Tähän asti keikkatyöt ovat vaikuttaneet työttömyysetuuden määrään siinä…

    Lue lisää
  • Työelämä LinkedIn työnhaussa – 10 vinkkiä parempaan LinkedIn-profiiliin

    LinkedIn on työntekijän ja työnhakijan tärkein sosiaalisen median kanava, joka on keskittynyt toimimaan työelämän verkostoitumiskanavana. LinkedInin idea on luoda oma profiili, jonka keskeinen sisältö periaatteessa vastaa henkilön ansioluetteloa tai käyntikortin tietoja. Verkostoituminen on yksi LinkedInin oleellisimmista toiminnoista. Tavoitteena on luoda omalle profiilille mahdollisimman paljon näkyvyyttä, jotta muut käyttäjät löytäisivät profiilin todennäköisemmin. Työnhaku on LinkedInissa vain yksi kyseisen sosiaalisen median kanavan…

    Lue lisää