Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Vieraskynä: Kuinka monta somekanavaa on tarpeeksi ja mitkä kanavat valitsen yritykselleni?

tero-seppala-hookle

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn ja YouTube ovat kaikille tuttuja sosiaalisen median kanavia, mutta tiedätkö mikä on Google My Business -profiili ja miten Instagramin Business-tili toimii?

Markkinoilla on paljon erilaisia somekanavia, jotka tarjoavat erilaisia ominaisuuksia ja mahdollisuuksia yrityskäyttäjille. Mitkä niistä sopivat parhaiten oman yrityksesi tarpeisiin, ja kuinka monessa kanavassa pitäisi olla läsnä?

Tässä blogissa esittelen yleisimmin käytettyjä somekanavia yrityksille ja kerron miten yritys voi niitä parhaiten hyödyntää.

Kuinka monta kanavaa on sopivasti?

Yrityksen somekanavien määrään ei ole yhtä oikeaa kiveen kirjoitettua sääntöä. Se riippuu monesta asiasta, kuten yrityksen liiketoiminnasta, toimialasta ja resursseista. Monesti suositellaan otettavaksi aluksi haltuun yksi kanava ja opettelemaan ensin se perusteellisesti. Toisaalta yksikin somekanava kaikkine ominaisuuksineen on melkoisen vaikea omaksua perusteellisesti lyhyessä ajassa, ja jääminen pois muista kanavista samaan aikaan, kun opettelee yhtä ei ole paras ratkaisu monellekaan yritykselle.

Yritys pitäisi saada digimaailmaan myös mahdollisimman kattavasti, joten itse suosittelisin ainakin muutaman tärkeimmän kanavan käyttöönottoa heti alkuun. Useampi aktiivinen somekanava lisää yrityksen uskottavuutta verkossa. Samalla se parantaa yrityksen näkyvyyttä myös Googlen hakutuloksissa, kun asiakkaat hakevat yritystä digimaailmassa.

Koska somekanavien keskitettyyn hallintaan löytyy tänä päivänä tehokkaita työkaluja, kuten esimerkiksi Hookle, yritys voi ottaa käyttöön helposti vaikka 2-3 keskeisintä kanavaa yhtä aikaa.

Suosituimpia ja yleisimmin käytettyjä kanavia Suomessa ovat Facebook ja Instagram. Lisäksi jokaisen yrittäjän olisi hyvä ottaa käyttöön ilmainen Google My Business -profiili. Käyttötarkoituksesta ja toimialasta riippuen myös Twitter, LinkedIn, Tiktok ja YouTube saattavat olla hyödyllisiä kanavia yrityksille.

Millaisia eri some-kanavat ovat ja miten niitä käytetään?

1. Facebook

Lähes jokainen suomalainen on Facebookissa, joten suuri osa yrityksistä on myös löytänyt sinne. Facebookin ikäjakauma kattaa kaikenikäiset kuluttajat, ja Facebook onkin erityisen hyödyllinen kanava kuluttajamarkkinoilla toimiville yrityksille. Asialliset Facebook-sivut antavat kuitenkin uskottavuutta myös yritysasiakkaiden silmissä, joten kaikenlaisille yrityksille voi suositella ainakin Facebook-profiilin perustamista. Facebook tarjoaa hyvät markkinointiominaisuudet, joskin niiden tehokas käyttö vaatii hieman harjoittelua. Yrityksestä riippuen Facebook-profiilia voi pitää joko harvakseen päivitettävänä ”kotisivuna” tai käyttää aktiivisempana markkinointikanavana.

Monta somekanavaa on tarpeeksi? Mies tuolissa.

 

2. Instagram

Kuvapalvelu Instagram on erityisesti nuorten suosiossa, mutta tavoittaa nykyään jo lähes kaikenikäiset somekäyttäjät. Instagramin sisältö keskittyy kuviin ja videoihin, joten se sopii erityisesti yrityksille, joiden liiketoimintaa visuaalinen markkinointi tukee – eli käytännössä kaikenlaisille yrityksille.

Matkailu-, kauneus-, urheilu-, muoti- ja ravintola-alat ovat vain muutamia esimerkkejä toimialoista, joilla vahva Instagram-näkyvyys on hyödyllistä. Instagramin tehokas käyttö vaatii Facebookia säännöllisempää päivitystahtia, mutta jos pystyt postaamaan yritykseesi liittyvän kuvan tai videon edes muutaman kerran kuukaudessa, on Instagram hyvä kanava erityisesti kuluttaja-asiakkaiden tavoittamiseen. Instagramiin kannattaa luoda yritystili, jolloin saat käyttöösi hyödylliset analytiikkatoiminteet.

3. Google My Business

Google My Business (GMB) -profiilisi kautta voit hallita sitä, miten yrityksesi näkyy Googlen haku- ja karttapalveluissa. Erityisesti, jos yrityksesi palvelee tietyssä sijainnissa, on Google My Business tärkeä työkalu. Ajan tasalla olevat yhteystiedot auttavat asiakkaitasi löytämään sinut, ja vahvistettu GMB-profiili tuo yrityksellesi uskottavuutta. Kaikille fyysisessä toimipisteessä toimiville yrityksille voikin suositella GMB-profiilin vahvistamista esimerkiksi Googlelta tilattavan vahvistuspostikortin avulla. Google My Business -profiilin kautta voit myös postata markkinointisisältöä, ja aktiivinen profiili auttaa sinua näkymään Googlen hakutuloksissa.

4. Twitter

Twitter on suosittu viestipalvelu, jota käyttävät kaikenikäiset kuluttajat ja monen alan yritykset. Myös monet poliitikot ovat aktiivisia Twitterissä. Twitteriin postataan lyhyitä, korkeintaan 280 merkin viestejä eli twiittejä, jotka voivat sisältää myös kuvia, videoita ja linkkejä.

Twitter on muita kanavia interaktiivisempi, ja mielenkiintoinen twiitti saattaa aloittaa keskustelun sinun ja potentiaalisen asiakkaasi välille. Monet yritykset käyttävätkin Twitteriä tehokkaana kommunikointikanavana, joka mahdollistaa myös persoonallisemman ja epämuodollisemman viestittelyn. Twitteriä voi toki käyttää myös satunnaisempaan postaamiseen ja markkinointiin, mutta kuten Instagram, myös Twitter toimii parhaiten, kun kanavaa päivittää säännöllisesti.

5. LinkedIn

LinkedIn on suosituin työelämään keskittyvä somekanava. Yksityiskäyttäjien LinkedIn-profiilit toimivat eräänlaisina CV:inä, ja kanava on hyödyllinen ammatillisten verkostojen rakentamisessa ja ylläpitämisessä. LinkedInissä voit tavoittaa yritysten päätöksentekijöitä, joten markkinointikanavana se on erityisen hyödyllinen B2B-toimialoilla toimiville yrityksille.

Muidenkin alojen yritykset voivat hyödyntää LinkedIniä esimerkiksi rekrytointiin ja yhteistyökumppaneiden hankintaan. LinkedInissä ei ole välttämätöntä olla yhtä säännöllisesti aktiivinen kuin esimerkiksi Instagramissa ja Twitterissä, vaan sitä voi käyttää kohdennetummin.

Mitä somekanavisa yrittäjän kannattaa valita?

6. YouTube

YouTube-videoita katselevat ainakin satunnaisesti lähes kaikki, joskin vain pieni osa näistä lataa palveluun omia videoitaan. YouTube on harvalle yritykselle ensisijainen somekanava, mutta palveluun ladatut videot voivat tukea yrityksen muita some- ja markkinointikanavia.

Mikäli tuotteesi tai palvelusi hyötyy videomuotoisesta materiaalista, kuten opastusvideoista tai videoesittelyistä, näiden kokoaminen yrityksen omalle YouTube-kanavalle voi olla hyvä ratkaisu. YouTuben sisältö on pysyväluonteista, joten yritysten ei ole välttämätöntä päivittää YouTube-kanavaansa jatkuvasti. Toisaalta jotkut brändit ovat oppineet hyödyntämään säännöllisempää päivitystahtia – esimerkiksi LEGOn päivittäisillä YouTube-videoilla on yli 10 miljoonaa tilaajaa.

7. TikTok

TikTokin sisältö koostuu lyhyistä videopätkistä, ja se on tässä esitellyistä kanavista eniten nuoriin, alle 24-vuotiaisiin käyttäjiin painottuva kanava. TikTok sopii siis lähinnä yrityksille, joiden kohderyhmää ovat nuoret ja nuoret aikuiset.

Yritysten TikTokiin postaama sisältö on muita kanavia epämuodollisempaa, ja se sopii yrityksille, jotka pystyvät säännöllisesti tuottamaan lyhyitä humoristisia tai luovia videoita, jotka vetoavat kanavan kohderyhmään.

Valitse somekanavat, jotka sopivat juuri sinulle

Kuten yllä olevista esittelyistä käy ilmi, eri kanavilla on erilaiset kohderyhmät ja käyttötarkoitukset. Kanavien valinnassa kannattaakin miettiä, kenet haluat niillä tavoittaa. Keski-ikäiset asiakkaat tavoitat paremmin Facebookista kuin TikTokista, kun taas teini-ikäisille suunnatut tuotteet saattavat hyötyä enemmän TikTok-näkyvyydestä. Kannattaa myös katsastaa, missä kilpailijasi ovat aktiivisia – tämä voi auttaa myös sinun yritystäsi löytämään ne kanavat, missä kohdeyleisösi liikkuu.

Mieti myös miten ja kuinka aktiivisesti haluat kanaviasi käyttää. Visuaaliseen brändiviestintään Instagram toimii Twitteriä paremmin, kun taas vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa Twitter on yleensä Instagramia parempi kanava. Tehokas Twitterin tai Instagramin käyttö vaatii melko aktiivista päivitystahtia, kun taas Facebook- tai Google My Business -profiilien ajan tasalla pitämiseen riittää harvempi päivitystahti.

Nykyään somenäkyvyys on tärkeää yritykselle kuin yritykselle, joten itse suosittelisin valitsemaan aluksi ainakin muutaman eri kanavan, joille tuottaa sisältöä resurssien puitteissa. Sisällön ei tarvitse olla täydellistä, tärkeämpää alussa on, että kanavia päivittää ja mielellään säännöllisesti. Kun olet valinnut itsellesi somekanavat, muista myös linkittää ne yrityksesi kotisivuille ja päinvastoin.

Somehallintaan on nykyään olemassa tehokkaita työkaluja, joilla keskität eri kanavien päivittämisen yhteen paikkaan. Työkaluilla voit kätevästi esimerkiksi ajastaa viestejä etukäteen kalenteriin, jolloin voit suunnitella vaikka koko kuukauden sisällön kerralla.

Työkalut automatisoivat muutenkin monia päivittämiseen liittyviä toiminteita ja säästävät merkittävästi kiireisen yrittäjän aikaa.

Somemarkkinoinnissa tärkeintä on, että se sopii yrityksesi tarpeisiin ja resursseihin. Yllä oleva esittely toivottavasti auttaa alkuun, mutta suosittelen tutustumaan itse eri somekanaviin ja -työkaluihin ja valitsemaan sellaiset, jotka parhaiten tukevat tavoitteitasi.

Hooklen toimitusjohtaja Tero Seppälä

Hooklen toimitusjohtaja Tero Seppälä

Tero Seppälä

Tero on toiminut markkinoinnin parissa yli 15 vuotta. Hänen intohimonsa on yrittäjien auttaminen ja urheileminen.  Tero on somemarkkinointipalvelu Hooklen toimitusjohtaja. Hooklen avulla yritys voi ottaa tehokkaasti ja helposti käyttöön 2-3 keskeisintä somekanavaa yhtä aikaa.

Lue myös

Hakukoneoptimointi ja 5 tärkeintä SEO-vinkkiä uudelle pienyrittäjälle

TikTok-markkinoinnin vinkit yrittäjälle – tavoita nuoret ennen kilpailijoitasi

Somen parhaat yrittäjäyhteisöt – mikä porukka sopii juuri sinulle?

LinkedIn työnhaussa – 10 vinkkiä parempaan LinkedIn-profiiliin

Muita artikkeleita aiheesta Kaupalliset yhteistyöt: