Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Katariina Valkeinen valmentaa pk-yritykset voittoon markkinoinnin haasteissa!

Katariina Valkeinen

Kuvaaja: Soluna Image

Vuoden 2021 ensimmäinen viikon kevytyrittäjämme on markkinoinnin moniottelija Katariina Valkeinen. Hänellä on pitkä markkinoinnin työkokemus, jota hän nykyisin hyödyntää konsultoiden pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Katariinalla on myös oma Ketterä-niminen palvelu, jonka sivuilla hän jakaa hyödyllisiä vinkkejä markkinointiin.

Hän kertoo motivoituvansa siitä, kuinka hän pääsee näkemään työnsä tulokset konkreettisesti: “Nautin, kun sain vaikuttaa myynnin kasvuun ja yrityksen menestykseen!”

Moikka! Olen Katariina, markkinoinnin moniosaaja, luontoihminen ja koiraharrastaja. Markkinoinnin parissa olen työskennellyt jo vuosia ja vuosia, ja markkinointiviestinnän parissa olenkin oman urani rakentanut. Olen vastannut markkinoinnista ja viestinnästä useissa erilaisissa organisaatioissa ja löytänyt lopulta oman intohimoni pienyritysten markkinoinnin parissa.

Nykyään teen markkinointia erityisesti pienyrittäjille. Tarjoan esimerkiksi digitaalisen markkinoinnin palveluja sekä sisällöntuotantoa eri kanaviin. Teen kuitenkin hyvin monipuolisesti markkinointia asiakkaan tarpeen mukaan, asenteella “kaikki onnistuu”!

Löysin intohimon pienyrittäjien markkinoinnin kehittämiseen edellisessä työpaikassani, kun näin konkreettisesti oman työni aikaansaamat tulokset. Huomasin, kuinka paljon nautin siitä, kun sain yrityksen verkkosivujen kävijämäärät räjähdysmäiseen nousuun. Nautin, kun sain aloittaa ja toteuttaa yritykselle monipuolisen sisällöntuotannon, joka sai yrityksen näkyvyyden kasvuun.

Nautin, kun näin, että sisältöjäni luettiin ja ne kiinnostivat. Totesin, että tämä on se asia, jota haluan jatkossakin tehdä! Oli äärettömän motivoivaa päästä auttamaan yritystä kasvamaan ja tukea myyntityötä markkinoinnin keinoin.

Oma intohimoni on auttaa pienyrityksiä kasvamaan markkinoinnilla, ja kevytyrittäjyys antaa minulle mahdollisuuden sen toteuttamiseen. UKKO.fi:n kautta on ollut helppo toimia. Kaikki on pelannut heidän kanssaan hienosti, joten voin suositella palvelua muillekin!

Haluan työpäivältäni joustavuutta, ja tavallinen työpäiväni onkin aika vapaasti järjestettävissäni. En ole “ysistä viiteen” -työntekijä, vaan pidän siitä, että työpäivät ovat erilaisia ja ne mahdollistavat arjen ja työn joustavan yhteensovittamisen.

Katariina Valkeinen tietokoneen näppäimistö värikkäässä valossa

Kuva: Unsplash

Omaan työpäivääni sisältyy niin oman toimintani markkinointia kuin asiakkaidenkin markkinointitoimenpiteitä, ja sen lisäksi ihan puhdasta myynti- ja asiakastyötä. Työpäiväni voi sisältää etäpalavereja tai kasvokkaisia tapaamisia asiakkaan kanssa – suositukset noudattaen, tietenkin – mutta se voi sisältää myös lenkin luonnossa koiramme kanssa.

Lenkin lomassa tulee ideoitua ja pohdiskeltua sekä asiakkaiden asioita että omia työasioita. Usein parhaat oivallukset tulevatkin aivan muualla kuin näyttöpäätteen äärellä!

Usein pienyrittäjillä oma aika menee siihen oman liiketoiminnan hoitamiseen, eikä markkinoinnille ole välttämättä aikaa eikä resursseja. Markkinointi usein myös koetaan vähän hankalaksi. Kaikista hienointa tässä työssä on se, kun voi ratkaista asiakkaan ongelman ja auttaa asiakasta ihan aidosti! Hienointa ovat myös asiakkaat: minulla on ollut onni löytää kivoja asiakkuuksia koronatilanteesta huolimatta, ja asiakkaani ovat mahtavia tyyppejä.

Markkinointi on alana sillä tavalla antoisa, että se on laaja ja se kehittyy koko ajan, joten onneksi tässä riittää koko ajan opiskeltavaa jossain osa-alueessa. Tänä vuonna olen suorittanut esimerkiksi sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin sertifikaatit.

Ensi vuodelle on uusia koulutuksia suunnitteilla. Koska olen tyyppiä “erityisesti kiinnostaa kaikki”, opiskeltavaa riittää!

Haluan kehittää itseäni myös myyntityössä, sillä olen vielä vähän varovainen oman osaamiseni myyjä! Nautin asiakkaiden kohtaamisesta, enkä haluakaan myydä aggressiivisesti, mutta niin sanottu hissipuhe kaipaa vielä hiontaa ?

Tässä vinkkini muille kevytyrittäjille tai toiminnasta kiinnostuneille: työn tekeminen muuttuu, ja tämä on yksi tapa tarjota ja myydä omaa osaamistaan. Lähtekää rohkeasti kokeilemaan, sillä kevytyrittäjyys on vaivaton tapa kokeilla yrittäjyyttä. Tsemppiä kaikille kevytyrittäjille!

Tutustu Katariinan kanaviin somessa!

Kotisivut: Ketterä.fi
Ketterän Facebook-sivut:@ketteramarkkinointi
Katariinan LinkedIn
Twitter: @k_valkeinen
Instagram: twopinetrees ja lillithegoldendog

Haluatko sinä Viikon Kevytyrittäjäksemme?

Viikon kevytyrittäjä on UKKO.fi:n blogisarja, jossa nostamme esiin eri alojen kevytyrittäjiä. Onko sinulla oma tarina kevytyrittäjyydestä? Me tahdomme kuulla sen! Klikkaa ja käy kertomassa tietosi tähän lomakkeeseen.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjätarinat:

  • Yrittäjätarinat Elinasta tuli kukkastudioyrittäjä – työssä yhdistyy luovuus ja asiakkaiden parissa työskentely

    Elina Boström on entinen kevytyrittäjä ja melko tuore yrittäjä, joka monen mutkan kautta päätyi Turkuun Barkerin kutomolle pitämään tilauksesta toimivaa kukkastudiota. ”Urapolkuni on ollut poukkoileva; olen toiminut lavastuksen parissa elokuva-alalla, matkustellut paljon ja sittemmin opiskellut terveydenhoitajaksi. Äitiyslomalla ollessa alkoi tuntua siltä, että ehkä terveydenhoitoala ei olekaan juuri minua varten.” Vaikka Elina on aina halunnut auttaa ihmisiä, nousi hänellä pintaan ajatus…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Yrittäjätarina: Hellevi Karppinen oikolukee ja tuottaa tekstejä

    Kuka olet ja mitä teet työksesi? Olen Hellevi Karppinen, 54-vuotias entinen äidinkielen opettaja Rovaniemeltä. Teen toiminimellä Kielikeino ”tekstiduunia” eli erilaisia töitä suomen kielen ja kirjallisuuden parissa, esimerkiksi kielentarkistusta, editointia, sisällöntuottoa ja kustannustoimitusta. Kutsun itseäni mielelläni tekstityöläiseksi. Palvelen kaikkia kirjoittajia. Asiakkaina on ollut yrittäjiä, harrastajakirjoittajia, kirjailijoita, tutkijoita, opiskelijoita, kustantamoja, käännöstoimistoja ja mainostoimistoja. Miten päädyit yrittäjäksi? Jäin pois työelämästä tapaturman vuoksi v. 2015…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Näin syntyi tapahtuma-alan yritys Luxonia - Nicolas haistoi markkinaraon keskellä pahinta korona-aikaa

    Yrittäjä Nicolas Björk viimeistelee opintojaan Oulun Kauppakorkeakoulussa, auttaa kevytyrittäjiä päivätyössään UKKO.fin asiakaspalvelussa ja toimii esiintyvänä artistina ja musiikin tuottajana. Björk paljastaa blogissaan, miten tapahtuma-alan yritys Luxonia sai alkunsa ja kuinka hän jakaa aikansa yrittäjyyden, palkkatyön ja opiskeluiden kesken. Mikä sai minut mukaan menemään perustamaan osakeyhtiötä kolmen kaverini kanssa on kysymys, johon törmään usein. Vastaukseni on tietenkin intohimo tapahtuma-alaa ja musiikkia…

    Lue lisää