Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

Vieraskynä: Bloggaaja, tunne arvosi!

tunne-arvosi

Ihmiset ovat siirtyneet viettämään vapaa-aikaansa enenevissä määrin nettiin. Sieltä etsitään tarpeellista tietoa, viihdytetään itseä ja jaetaan paloja omasta elämästä toisten nettikäyttäjien kanssa.

Mainio esimerkki nykyajan netti-ilmiöstä on blogit: blogeista saa tietoa ajankohtaisista aiheista, kuumimmista trendeistä ja niiden kautta voi seurata muiden ihmisten tavallista elämää. Blogit ovat varteenotettava kilpailija muunmuuassa perinteisille aikakaus- ja sanomalehdille, ja niiden kävijämäärät osoittavat että blogeille on toden totta kysyntää.

Suomen luetuimman blogin tittelin sai taannoin Eevi Teittisen kirjoittama Minifitess, joka kerää kuukausittain huimat 130,000 lukijaa (Lähde: Marmai 8/2015, vaatii rekisteröitymisen). Blogien suosio on tehnyt bloggaamisesta täysipäiväisen työn monelle, ja yhä useampi saa tänä päivänä bloggaamisesta sivutuloja. Tämä tarkoittaa sitä, että blogien ja yritysten välillä liikkuu raha.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Yhteistyö, yritykset ja bloggaajat = villi länsi

Blogeja kirjoitetaan lukuisista aiheista. Marmai-julkaisun mukaan luetuimpiin blogeihin kuuluvat lifestyleen ja muotiin keskittyvät blogit, ruokablogien kasvattaessa tasaisesti suosiotaan. Kun ajattelee blogeja yrityksen näkökulmasta, ei ole hankala keksiä miksi yritykset lähtevät mukaan blogiyhteistyöhön. Blogit, joiden kävijämääriä mitataan tuhansissa, tarjoavat kiinnostavan kanavan yrityksille potentiaalisen asiakasryhmän tavoittamiseen.

Blogeilla on parhaimmillaan rutkasti sanavaltaa sekä tiivis ja laaja lukijajoukko. Näinollen yritysten on blogien kautta mahdollisuus tavoittaa vaivattomasti kohdennettu asiakasryhmä – toisinkuin esimerkiksi sanomalehti- ja tv-mainonnassa, joissa kohderyhmän rajaus voi olla hankalaa. Muodin parissa työskentelevät yritykset löytävät asiakkaita muotiblogien kautta, matkailuyritykset matkablogien kautta sekä esimerkiksi lankakaupat voivat tehdä paljonkin onnistunutta markkinointia neulomiseen keskittyvien blogien kautta.

Blogimaailma on kuin villi länsi – käytännöt etsivät vielä paikkaansa. Monet yritykset ovat ymmärtäneet sen, että blogit ovat arvokas markkinointikanava ja tulolähde bloggaajalle, ja korvaus tehdystä työstä on siten asianmukainen. Tämä on reilu peli molemmin puolin. Yritys maksaa työstä sen vaatiman korvauksen, bloggaaja sitoutuu korvausta vastaan projektiin sovitun mukaisesti.

Yhteistyöehdotuksia saattaa kilahtaa bloggaajan sähköpostiin kuitenkin monenlaisia – ne saattavat joskus olla yrityksen kannalta edullisia, mutta eivät niinkään bloggaajan. Tähän kategoriaan menevät muunmuuassa tuotearviot tuotetta vastaan. Etenkin aloittelevan bloggaajan saattaa olla vaikea hinnoitella työtään, ja uskaltaa pyytää rahallista korvausta tekemästään työstä. Bloggaajan pitää kuitenkin uskaltaa arvostaa tekemäänsä ja hinnoitella itsensä reilusti – kukapa sitä “kahdeksasta neljään” – työtäkään tekisi pelkän tavarapalkan turvin.

Bloggaaja, tunne työsi arvo

Olen itse matkabloggaaja ja liikkuvan elämäntilanteeni vuoksi bloggaamisen kautta tulleet työkuviot ovat aivan mahtava juttu. Saan sähköpostiini jonkinverran yhteistyöehdoksia, ja olen myös itse yhteydessä blogin teemaan sopiviin yrityksiin. Blogin alkuaikoina vaatimattomammatkin tarjoukset toki lämmittivät mieltä, mutta ajan kuluessa sitä oppi yhden asian. Miksi antaisin mainostilaa rakkaassa blogissani lähestulkoon ilmaiseksi?

Blogiartikkeleihin ja projekteihin kuluva aika mitataan kuitenkin tunnissa, jopa kymmenissä. Olen ollut tarkka yhteistyökumppaneistani, ja ilokseni voin todeta, että kaikki tekemäni yhteistyöt ovat toistaiseksi sujuneet erittäin mallikkaasti. Toinen ääripää on sitten yhteistyöehdotukset, joissa palkkioksi tarjotaan (ei järin arvokasta) tavaraa artikkelia vastaan – tai pyydetään kuvia käyttöön ilmaiseksi mainintaa vastaan.

Esimerkiksi pelkän tavarakorvauksen kohdalla bloggaaja menee rahallisesti miinukselle, sillä saaduista tuotteista tulee maksaa asianmukaiset verot. Koska moni bloggaaja toimii nykyään yrittäjäpohjalta, on blogi heille ainakin osittainen tulonlähde ja palkkiota ei saa arastella pyytää. Yritykset maksavat mainostilasta erilaisissa julkaisuissa ja tapahtumissa, ja saman käytännön tulisi kuulua blogimaailmaankin. Bloggaajat ovat avain muutokseen.

3 vinkkiä pähkinänkuoressa yhteistyötä tekevälle bloggaajalle

1. Uskalla pyytää tekemästäsi työstä palkkaa

Se on arvokasta aikaasi oman mediasi eli blogisi eteen, ja koska yhteystyötahon voidaan olettaa hyötyvän yhteistyöstä, tulee myös sinun saada työstäsi asianmukainen korvaus. Kun sovit korvauksesta, sovi myös yhteistyön ehdot.

2. Tee vastatarjous

Mikäli saat epäedullisen mutta mielenkiintoisen yhteistyöehdotuksen, laita paluuviestiin kohtelias vastatarjous. Perustele, miksi työn teko esimerkiksi tavarapalkkiota vastaan ei ole kannattavaa ja tuo esille, miten yritys hyötyy yhteistyöstä kanssasi. Yritykset eivät aina tarjoa bloggaajille epäedullisia tarjouksia ilkeyttään – heillä ei välttämättä aina ole tarpeeksi asianmukaista informaatiota blogityhteistöistä. Ala on uusi, ja vakiintuneille pelisäännöille olisi tilaa enemmänkin.

3. Kohtuus kaikessa

Älä ylihinnoittele itseäsi ja varo samalla alihinnoittelemasta itseäsi – mikä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty (Ukko.fi:n blogin artikkeli allihinnoittelusta löytyy täältä). Hinnoitteluun on mahdotonta antaa yksiselitteistä kaavaa, sillä jokainen blogi on erilainen aiheineen, kävijämäärineen, tavoitteineen ja sisältöineen. Kannattaa kuitenkin pitää hinnoittelussa mielessä yhteistyön toteutukseen käytetyt tunnit ja yrityksen yhteistyöstä saama hyöty.

Kirjoittaja on Leena-Mari Laukkanen, 28-vuotias diginomadi ja bloggaaja, joka asettui vuosien maailman kiertämisen jälkeen asumaan Saksaan. Leena-Marin blogi London and beyond löytyy täältä.

Bloggaaja – Näin tienaat rahaa blogillasi – laillisesti!

Lue myös

Ammattibloggaaja ja toiminimiyrittäjä Emilia Huttunen kirjoittaa Mutsis on -blogia ja pyörittää pian neljän lapsen perhettä

Bloggaaja Janina toimi kolme vuotta kevytyrittäjänä ennen seuraavaa siirtoa – ”yrittäjyydessä kaikki oli alkuun uutta minulle”

Löysin itsevarmuuteni yrittäjänä, kun tajusin, etten voi tavoitella samaan aikaan menestystä ja muiden hyväksyntää

Blogin kirjoittaminen – 11 helppoa vinkkiä joilla pääset alkuun

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Muita artikkeleita aiheesta Inspiraatio: