Blogi

20.11.2019

Äänibrändäys – miten se oikein toimii?

äänibrändäys

Tässä blogitekstissä puhutaan yritysten ja yrittäjien äänibrändäyksestä; mitä se on ja mitä se ei ole? Termin ovat monet jo kuulleet, mutta sen sisältö saattaa silti olla hähmän peitossa.

Taas on se aika vuodesta, kun kauppakeskuksissa ja marketeissa soi jouluiset sävelmät ja tonttu-ukot hyppivät. Monelle (allekirjoittanut mukaan lukien) joululaulujen kuuleminen kauppareissuilla on yhtä tuskaa, mutta iso osa ei ainakaan tietoisesti kiinnitä automarketin biisikatalogiin mitään huomiota.

Myös suomalaisissa kauppakeskuksissa on viime vuosina alettu miettiä ostoselämyksiä äänimaiseman kautta. Tarkoitus on tuoda ostosparatiiseihin, kauppoihin ja ravintoloihin sellaista ääntä, joka saa asiakkaan viihtymään paremmin ja ostamaan enemmän. Huolellisesti tehty äänimaiseman muutos voikin lisätä asiakasviipymää ja tuoda jopa useita prosentteja lisää myyntiä.

Äänibrändäys on osien summa

Kun äänibrändäyksestä aletaan puhua, tulee ainakin monelle ei-markkinointi-ihmisille ensimmäisenä mieleen tutut äänisloganit tai äänilogot, jotka sisältävät erilaisia yhdistelmiä puhetta, musiikkia ja muuta ääntä.

Kukapa ei välittömästi tunnistaisi esimerkiksi pikaruokaketjun rytmikästä I’m lovin’ it -tunnussävelmää?

Äänibrändäys on kuitenkin paljon kokonaisvaltaisempi asia kuin kaupan taustamusiikki, ravintolan optimoitu biisilista tai mainosvideoissa kuuluva ytimekäs melodinen kiteytys. Kaikki nämä ovat ilman muuta äänibrändäyksen osasia, mutta puhuttaessa äänibrändäyksestä sen koko merkityksessä tarkoitetaan paljon muutakin.

äänibrändäys

Ääntä käytetään tai voidaan käyttää erilaisissa kanavissa ja kohtaamispisteissä asiakkaan kanssa. Edellä mainitun äänilogon ja taustamusiikin lisäksi äänielementtejä voivat olla erilaiset mainokset ja mainoslaulut verkossa tai analogisissa mainoskanavissa, orgaanisten videojulkaisujen äänet sosiaalisen median kanavissa, puhelinvaihteen jonotusmusiikki, äänimaisemat konttorilla tai odotustiloissa, messuilla tai esimerkiksi palvelun mobiilisovelluksessa. Ääni on siis yksi tapa johtaa yrityksen brändiä. Kuulostaa melko monipuoliselta, eikö vain?

Koska äänibrändi koostuu useista erilaisista osista, kannattaa yrityksen huolella kartoittaa eri kohtaamispaikat, joissa ääntä on mahdollista käyttää. Jos yritys sitten haluaa käyttää systemaattisesti näitä erilaisia äänimaisemia osana brändi-identiteettiään, pitää sen oma ääni-ilme luoda ja kuvata tarkasti. Aivan samaan tapaan kuin yrityksen visuaalinen ja graafinen ilme ja sen käyttöohjeet voidaan kuvata ymmärrettäviksi ohjeiksi, myös ääni-identiteetti voidaan kirjata ylös. Manuaaliin tulee kirjata se, miltä brändi kuulostaa, ja se, miten ääntä erilaisissa tilanteissa ja yhteyksissä käytetään.

Miksi luoda yritykselle oma äänibrändi?

Miksi tällaista äänibrändäystä oikein pitäisi tehdä? Yksinkertainen vastaus tietysti on, että kuuloaistin kautta tehtävä kohtaaminen asiakkaan kanssa on muutettavissa euroiksi.

äänibrändäys

Äänen vaikutuksia ihmisten käyttäytymiseen tutkitaan jatkuvasti ja uutta tietoa on koko ajan saatavilla. Se kuitenkin tiedetään jo nyt, että ääni on erittäin voimakas väline, jonka hyödyntämättä jättäminen olisi melkoisen hölmöä. Äänen systemaattinen käyttö on kuitenkin Suomessa vielä melko vähäistä, joten tämän aistin haltuunotto tuo monelle yritykselle eräänlaisen etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden.

Ääntä ei usein hyödynnetä yrityksen tai palvelun brändi-identiteettiä luodessa, koska sen eduista ja hyödyistä ei tiedetä tai sen vaikuttavuutta ei ymmärretä.

Voiko kevytyrittäjäkin hyötyä omasta ääni-identiteetistä? Vastaus on kyllä voi. Vaikka sinulla ei olisi omaa kivijalkakauppaa tai muuta liiketilaa, jonka äänimaisemaa voisit miettiä, pohdi kuitenkin tilanteita, joissa oma asiakkaasi kuulee sinut. Mieti esimerkiksi voisitko luoda yhtenäisen ja sinulta kuulostavan äänimaiseman somepostauksiisi tai tutorial-videoihisi? Entä miltä puhelimella sinulle soittaminen kuulostaa? Kirjaa havainnot ylös ja ala suunnitella!

Jutun lopuksi kuulisimme mielellämme, millaisia yksittäisiä onnistuneita brändin tai yrityksen äänitekoja muistat? Tai milloin viimeksi kiinnitit huomiota ääneen jotakin palvelua kuluttaessasi? Raivostuttiko jonotusmusiiki tai ilahduitko linnunlaulusta lentoaseman vessassa? Viime aikoina markkinointipiireissä on kiitelty ja taivasteltu ainakin K-Citymarketin kalakaveri- ja kalamestarilauluja ja Fazerin patukkavideota. 

Piia Peiponen
Kirjoittaja

Piia Peiponen

Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta