Blogi

5.12.2014

Näin tuhlasimme 10 000 euroa Twitter-mainontaan

Toteutimme syksyn aikana mainoskampanjan Twitterissä. Kampanja maksoi meille 10 000 euroa ja saimme 25 uutta käyttäjää. Tästä huolimatta kampanja olin varsin onnistunut. Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi mitä opimme kampanjasta ja kuinka sinä voit hyödyntää kokemuksiamme oman toimintasi markkinoinnissa.

Twitter-mainonta

Twitter-mainonta on ollut mahdollista suurimmilla markkina-alueilla vuodesta 2013 lähtien. Puolisen vuotta sitten kuulimme huhuja, että mainonta on mahdollista myös Suomessa, jos mainosbudjetti on tarpeeksi suuri. Rupesimme selvittämään asiaa ja kävi selväksi, että mainonta on tosiaan mahdollista, kunhan se toteutetaan mediatoimiston kautta. Otimme yhteyttä eri mediatoimistoihin ja löysimme itsellemme sopivan kumppanin. Minimibudjetti Twitter-mainonnassa oli tuohon aikaan 10 000 euroa. Summa on meille valtava, mutta ajattelimme ottaa riskin ja lähteä testamaan Twitter-mainontaa, vielä kun se oli uutta.

Twitterissä kuten muissakin verkkomainoskanavissa toimitaan huutokauppaperiaatteella, eli se joka tarjoaa suurimman hinnan, saa parhaan näkyvyyden. Kun kilpailua on vähemmän, saa myös mainospaikkoja edullisemmin. Toki myös mainoksen kiinnostavuus vaikuttaa hintaan. Eli kun on ensimmäisenä mukana saa pienen etulyöntiaseman muihin nähden.

Twitter-kampanjan suunnitteleminen

Halusimme mainostaa Twitterissä, koska sen suomalaiset käyttäjät ovat mielenkiintoinen kohderyhmä. Twitter ei ole lyönyt itseään vielä samalla lailla läpi kuin esimerkiksi Facebook. Suomalaiset Twitter-käyttäjät ovat vielä edelläkävijäryhmää. Myös toimittajat ja poliitikot käyttävät Twitteriä aktiivisesti. Näiden ryhmien tavoittaminen on meille tärkeää, koska palvelumallimme ei vieläkään ole kaikille tuttu.

Lisäksi halusimme käyttää Twitteriä kirjoittamiemme oppaiden jakelukanavina. Tärkeimpänä tavoitteenamme markkinoinnissa on aina uusien käyttäjien hankkiminen.

Tavoitteemme olivat siis seuraavat:

  • Palvelun tunnettuuden nostaminen Twitter-käyttäjien keskuudessa
  • Oppaiden latausmäärien kasvattaminen
  • Uusien käyttäjien hankkiminen

Kampanjan käytännön toteutus

Kampanja jaettiin kolmeen osa-alueeseen:

  • Brändin esiintuominen
  • Sitouttaminen
  • Uusien käyttäjien hankkiminen

Näistä kaksi ensimmäistä kampanjaa pyörivät koko kahden kuukauden ajan ja kolmas kampanja käynnistettiin toisen kuukauden aikana. Tarkoituksena oli ensin kertoa Twitter-käyttäjille, mitä kevytyrittäjyys on ja mitä UKKO.fi tekee. Tämän jälkeen tavoitteena oli saada mahdollisimman moni seuraajista liittymään palvelumme käyttäjiksi.

Brändin esiintuominen

Toimme UKKO.fi brändiä esiin jakamalla sisältöjä, jotka liittyvät UKKO.fi-palveluun. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman moni Twitterin käyttäjä ymmärtämään palvelumme tarkoitus.

Tässä esimerkki yhdestä mainoksesta:

twitter-mainos

Kyseessä on hyvin yksinkertainen kuva, jossa kerrotaan mitä Kevytyrittäjyyteen kuuluu. Tämän mainoksen tilastot ovat seuraavanlaiset:

  • 33 uudelleentwiittausta
  • 65 lisäystä suosikiksi
  • 84 000 näyttökertaa
  • 3 000 toimintoa

Sitouttaminen

Sitouttaminen-kampanjan tavoitteena oli luoda syvempi yhteys UKKO.fi-palvelun ja käyttäjän välille. Tähän kampanjaan kuului käyttäjien ohjaaminen verkkosivustollemme sekä aiemmin mainittu Markkinointioppaan lataaminen.

Tässä esimerkki kampanjan mainoksesta:

twitter-mainos2

Tämän mainoksen tavoitteena on saada käyttäjä siirtymään verkkosivustollemme lataamaan ilmainen Kevytyrittäjän markkinointikirja. Mainoksen tilastot olivat kampanjan lopussa seuraavat:

  • 35 uudelleentwiittausta
  • 53 lisäystä suosikiksi
  • 91 000 näyttökertaa
  • 2 000 toimintoa

Uusien käyttäjien hankkiminen

Koko kampanjan tärkeimpänä tavoitteena oli tietenkin uusien käyttäjien hankkiminen. Toteutimme ohjauksen myös mainoskuvan avulla, koska huomasimme ensimmäisen kuukauden aikana, että twiitit jotka sisälsivät kuvan, saivat enemmän klikkauksia.

Tässä esimerkki kampanjan mainoksesta:

twitter-mainos3

Mainos johti mietitkö yrityksen perustamista?-sivulle, jossa esitellään kevytyrittäjyyden ja oman yrityksen perustamisen eroja. Kampanjan tulokset olivat seuraavat:

  • 9 uudelleentwiittausta
  • 23 lisäystä suosikiksi
  • 63 000 näyttökertaa
  • 900 toimintoa

Tämä oli selkeästi eniten mainoshenkinen kuva, jolla oli selvä tavoite. Tämän vuoksi uudelleentwiittausten ja suosikiksi lisäämisten määrä oli heikompi kuin mainoksissa, joilla itsellään oli enemmän sisältöarvoa.

Twitter-mainonnan tulokset

Tämän me saimme 10 000 eurolla:

  • 1 700 000 näyttökertaa
  • 58 000 toimintoa
  • 8100 kävijää verkkosivustolle
  • 666 uutta seuraajaa Twitter-tilille
  • 1 800 latausta markkinointikirjalle
  • 25 uutta käyttäjää

Jos kampanjaa katsotaan ainoastaan käyttäjien hankinnan kautta oli se paha epäonnistuminen. Yhden käyttäjän hankintahinta oli nimittäin koko kampanjan hintaan suhteutettuna 400 euroa!

Markkinointikirjan lataamisen hinnaksi tuli 5,5 euroa, joten sekään ei täysin vastannut odotuksia.

Kun mukaan otetaan uusien seuraajien sekä tavoitettujen kävijöiden määrä, voi kampanjan sanoa onnistuneen. Nämä ovat kuitenkin asioita, jotka eivät itsessään tuota suoraa myyntiä. Uusista seuraajista ei ole meille mitään hyötyä, ellemme jatka aktiivista keskustelua ja toimintaa Twitterissä. Tämän vuoksi Twitter-mainonnasta ei ole hyötyä yrityksille, jotka eivät luonnostaan toimi sosiaalisissa medioissa.

Kampanjan vaikutukset näkyvät kuitenkin jo selkeästi Twitterissä. Kun yksittäinen käyttäjämme kehuu palvelua, saa hän välittömästi lukuisia uudelleentwiittauksia ja suosikiksi lisäämisiä. Lisäksi esimerkiksi A2 Yrittäjäillan aikana monet Twitter-käyttäjät kertoivat kevytyrittäjyyden mahdollisuuksista, meistä riippumatta.

Johtopäätökset

Twitter on Facebookin tapaan paikka jonne mennään viettämään aikaa ja keskustelemaan. Se ei ole paikka, jonne mennään etsimään uusia ostomahdollisuuksia tai palveluita. Facebookin etuna Twitteriin nähden on se, että Facebookissa on valtava massa käyttäjiä, joista voi valita itselleen parhaiten sopivat kohderyhmät. Twitterissä käyttäjämäärä on huomattavasti rajallisempi. Twitter-mainonta sopii erinomaisesti yrityksille, jotka haluavat tavoittaa edelläkävijät tai herättää keskustelua.

Mikä Twitterissä toimii?

Twitterissä toimii mielenkiintoinen sisältö. Siellä toimivat samat lainalaisuudet kuin muissakin sosiaalisissa medioissa. Hyvää sisältöä jaetaan herkästi eteenpäin. Mainoksia taas huonommin. Käyttäjät kertovat mielellään toisilleen hyvistä ideoista, mielenkiintoisista kirjoituksista ja asioista, joiden jakamisella he voivat luoda itsestään luotettavamman kuvan. Käyttäjät eivät mielellään jaa bannerityylisiä mainoksia. Myös ilmaisten oppaiden jakamiseen Twitter toimii erittäin hyvin. Oma markkinointikirjamme sopi kohderyhmään erittäin hyvin. Suuri osa markkinointialan asiantuntijoista käyttää aikaansa Twitterissä.

Testaa itse

Twitter-mainonta on nyt avautunut kaikille suomalaisille. Voit luoda itsellesi oman tilin osoitteessa: ads.twitter.com. Tällä hetkellä Twitter mahdollistaa monia uusia mielenkiintoisia mainosmahdollisuuksia. Kun olet lukenut tämän artikkelin törmäät todennäköisesti Twitterissä mainokseen, jossa kehoitamme sinua seuraamaan tiliämme. Tämä on mahdollista uudelleenmarkkinoinnin ansiosta.

Kokeile itse Twitter-mainontaa ja kerro meille mikä sinulla on toiminut!

 Tutustu UKKO.fi:hin

Pääset helpoiten tutustumaan palveluumme käytännössä liittymällä käyttäjäksi. Liittyminen on täysin ilmaista eikä velvoita sinua mihinkään. Saat kaupanpäälle napakan paketin markkinoinnista, itsensä brändäämisestä sekä hinnoittelusta:

Avatar
Kirjoittaja

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Lisää aiheesta

Mari Tastula

Mari Tastula laittaa yrityksen kerralla kuntoon

Kuka olet? Olen erilaisissa hankkeissa, kansainvälisissä ja kotimaisissa yrityksissä, myynnin ja markkinoinnin parissa työkokemuksensa hankkinut “hands-on”-nainen. Monessa liemessä minua on keitetty ja pitkään marinoitu...
23.3.2020 Lue lisää »

Kommentit

  1. Ottomatias Peura sanoo:

    Tää on hieno artikkeli ja palaan tähän aina välillä. Tällaisia caseja pitäisi olla enemmänkin, jotta myös omien tulosten vertailu helpottuisi. Se auttaa asiakasta, mutta myös meitä tekijöitä.
    Viittasin tähän artikkeliin myös omassa tekstissäni https://www.linkedin.com/pulse/twittermainonta-ei-toimi-jos-et-osaa-ottomatias-peura

Kerro mielipiteesi

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.