Blogi

29.5.2015

Ollin yllättävän helpot optimointivinkit

Kerron tässä artikkelissa viisi helppoa vinkkiä, joiden avulla päihität kilpailijasi ja saat ilmaisia asiakkaita verkkosivustollesi!

Jos sinulla ei vielä ole omia kotisivuja, niin pääset tekemään ne helposti näiden ohjeiden avulla: Täydelliset kotisivut ilmaiseksi.

Omille kotisivuilleen saa liikennettä kahdesta ilmaisesta lähteestä, sosiaalisesta mediasta sekä hakukoneista. Olemme käsitelleet sosiaalisen median markkinointia jo varsin paljon, joten nyt on korkea aika tehdä katsaus hakukoneoptimointiin. Tässä siis Ollin optimointivinkit!

Mitä hakukoneoptimointi on?

optimointirobotti

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on auttaa hakukoneita ymmärtämään verkkosivuston sisältö ja laatu mahdollisimman hyvin. Hakukoneet selaavat verkkoa hakukonerobottien avulla. Kun nämä robotit ymmärtävät mistä sivustolla on kyse, osaavat ne myös tarjota sivua oikeille hakijoille.

Yksinkertaistettuna Googlen hakurobotit katsovat seuraavia asioita:

1. Sivuston sisältö ja otsikko
Mikä on sivuston aihe ja kuinka paljon tästä aiheesta on sisältöä? Sisällöllä tarkoitetaan pääasiassa tekstiä.

2. Sivuston tekniikka
Latautuvatko sivut nopeasti? Onko kaikki sisältö saavutettavissa? Näkeekö sivustolla heti niiden tarkoituksen?

3. Sivuston maine
Googlen suurin innovaatio oli tuoda akateemisesta maailmasta tuttu viittauskäytäntö verkkoon. Eli mitä enemmän sivustollesi on linkkejä muilta sivuilta, sitä arvokkaampi sivusi on. Nykyään Google jaottelee sivustot yhä enemmän naapurustoihin, aihealueen ja sivustojen laadukkuuden mukaan. Jos haluat olla hyvässä seurassa, sivuillesi tulisi olla linkkejä luotettavilta sivustoilta.

Mutta nyt suoraan Ollin Optimointivinkkeihin:

1. Mieti millä hakusanalla haluat näkyvyyttä

Haluatko kilpailla kaikkia oman alasi palveluntarjoajia vastaan, vai mielummin ainoastaan oman alueesi yrityksiä vastaan? Jos toimit vain tietyllä paikkakunnalla, valitse avainsanasi tämän mukaan.

Esimerkki:
Jos haluat näkyvyyttä sanalla “Valokuvauspalvelu”, kilpailet kaikkia suomalaisia valokuvaajia vastaan.

Jos valitset “Valokuvauspalvelu Lohja”, kilpailet ainoastaan Lohjalla toimivia valokuvaajia vastaan.

Valokuvauspalvelu”-hakusanalla saat sivustollesi myös kävijöitä esimerkiksi Rovaniemeltä. Et varmaankaan halua lähteä tekemään puolen päivän keikkaa Rovaniemelle?

Hakusanojen valinnassa kannattaa käyttää mahdollisimman tarkkoja avainsanoja. Saatat saada hieman vähemmän kävijöitä sivuillesi, mutta kävijöiden laatu on parempi.

2. Kiinnitä huomiota otsikoihin

Sivuston otsikko on ensimmäinen asia, jonka hakukoneen käyttäjä näkee sivustostasi. Otsikoi sivusi siten, että se vastaa käyttäjän hakuun. Sisällytä otsikkoon aina tärkeimmät hakusanat.

Otsikon tehtävänä on kiinnittää huomio, sekä antaa informaatiota. Hyviä esimerkkejä klikkejä keräävistä otsikoista löydät ampparit.com:sta, upworthy.com:sta sekä buzzfeedistä. Näiden sivujen otsikot toimivat erittäin hyvin sosiaalisessa mediassa, mutta ne harvoin sisältävät tärkeimpiä avainsanoja. Ota siis oppia näiltä sivuilta, mutta muunna ideat omaan toimialaasi sopiviksi.

3. Kirjoita jokaiselle tuotteelle oma sivu

Ihmiset käyttävät yhä tarkempia ja tarkempia hakusanoja etsiessään tietoa hakukoneista. Tämä on sinun kannaltasi erittäin hyvä asia. Tarkoilla pitkän hännän hakusanoilla on helppo saavuttaa hyviä hakukonesijoituksia. Näille hakusanoilla etsivät henkilöt ovat myös yleensä todella kiinnostuneita tarjoamistasi palveluista. Alla oleva kuva selittää pitkän hännän hakujen merkitystä dinosauruksen avulla:dinosaurinenMitä enemmän hakusanoja, sitä vähemmän kilpailua.

Pitkän hännän hakujen yleistymisen vuoksi sinun tulee tehdä jokaiselle tuotteellesi tai palvelullesi oma sivu. Valokuvaajalla erilaisia palveluita voivat olla esimerkiksi:

  • Valokuvauspalvelu Lohja
  • Häävalokuvat Lohja
  • Ylioppilaskuvaus Lohja
  • Mallikuvaus Lohja jne

Kun luot jokaiselle palvelullesi oman sivun, osaa Google ohjata kävijät suoraan oikeaan paikkaan.

Kirjoita tuotteille hyvät myyntitekstit, joissa kuvailet palvelun eri vaiheita ja valittavia ominaisuuksia. Näin sivustosi vastaa yhä tarkempiin hakuihin, kuten ”Puolen päivän häävalokuvaus lohja” tai ”Ammattivalokuvaajan ylioppilaskuvaus studiossa Lohja”.

4. Panosta sisällön laatuun

Kun kirjoitat mitä tahansa sisältöä, panosta sen laatuun. Pyri kirjoittamaan tekstejä, jotka ovat niin hyviä, että ihmiset haluavat jakaa niitä ystävilleen Facebookissa. Pidä myös mielessä, että asiaakkasi eivät ole alasi asiantuntijoita. Kirjoita siis sellaisia tekstejä, että sekä isoäitisi, että 7-vuotias veljenpoikasi ymmärtäisi ne. Suomalaisten yrityssivujen perisynti on hienojen vieraskielisten sanojen käyttäminen. Tällä yritetään luodaa kuvaa asiantuntijuudesta. Todellisuudessa sivuston kävijät vain hermostuvat ja lähtevät pois.

Ihmiset rakastavat helppoja asioita. Käytä tätä hyväksesi ja tee asioista yksinkertaisia. Tämä blogipostaus on esimerkki siitä, miten monimutkaisesta teknisestä prosessista voidaan tehdä helposti ymmärrettävä.

Vuosia sitten hakukoneoptimoinnissa keskityttiin toistamaan avainsanoja samassa muodossa. Tämän vuoksi monissa hakukoneoppaissa neuvotaan yhä tekemään näin. Google on kuitenkin oppinut ymmärtämään myös suomen kieltä ja avainsanojen toistaminen samassa muodossa näyttää epäilyttävältä. Kirjoita teksti ihmisiä varten, älä hakuroboteille.

5. Paranna sivustosi mainetta

Hakukoneet arvottavat sivustoja näiden maineen perusteella. Helpoin tapa parantaa oman sivuston mainetta on hankkia linkkejä yhteistyökumppaneilta, sekä oman alan järjestöiltä. Voit joko suoraan pyytää linkkiä, tai ehdottaa esimerkiksi vierasblogausta. Varsinkin järjestöt ottavat innolla vastaan laadukasta sisältöä omille sivuilleen. Lisää kirjoituksen perään aina linkki omille sivuillesi ja maineesi paranee Googlen silmissä.

Kun sisältösi on alan parasta, saat myös automaattisesti linkkejä kun sivujasi käytetään lähteenä muissa kirjoituksissa.

Linkkien ostaminen ja vaihtaminen on ollut perinteisin tapa hankkia

Jos haluat opiskella lisää hakukoneoptimointia, suuntaa Mozin sivuille, josta löydät laajemmat ohjeet hakukoneoptimoinnin maailmaan. Muista että ohjeet on kirjoitettu englanninkielisille markkinoille, eivätkä ne päde suoraan Suomeen. The Beginners Guide to SEO.

Ilmainen verkkomarkkinointikurssi

Haluatko oppia lisää verkkomarkkinoinnista? Olemme julkaisseet ilmaisen verkkomarkkinointikurssin.

Pääset osallistumaan kurssille klikkaamalla allaolevaa kuvaa:

verkkomarkkinointikurssi

Liity mukaan kurssille jo tänään!

Avatar
Kirjoittaja

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta