Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Näin kirjoitat parempaa tekstiä verkkosivuille – 8 vinkkiä!

kyna-teroitin-sisallontuotanto

Haluatko tietää, miten kirjoittaa parempaa tekstiä verkkosivuillesi? Entä haluaisitko markkinoida yritystäsi paremmin verkossa ja saada enemmän asiakkaita?

Olet ehkä lukenut jo kirjoituksemme “Blogit tuovat osaamisesi esille” ja “10+1 vinkkiä blogin kirjoittamiseen”, mutta silti jokin epäilyttää? Lue, miten hiot teksteistäsi timanttisia!

Viimeinen vinkki edellä mainitussa artikkelissamme oli “Kirjoita, kirjoita ja kirjoita”. Joskus voi silti iskeä tyhjän paperin kammo tai tekstiin on hankalaa saada järkevää rakennetta aikaan. Tyhjän paperin kammoon auttaa usein se, että ryhtyy vain kirjoittamaan ylös mieleen pulpahtavaa tajunnanvirtaa, mutta lopputulos ei usein ole helposti muiden ymmärrettävissä. Silti tällainenkin tekstimassa auttaa alkuun, ja siitä voi muokata järkevän kokonaisuuden.

Poimitpa kirjoitustesi aiheet aiemman postauksemme vinkeistä tai tutkimalla vaikkapa keskustelupalstoilla, mitä yrityksesi toimialasta puhutaan, seuraavilla konsteilla vältyt poukkoilevalta tajunnanvirralta ja luot vetäviä tarinoita sivustollesi!

Kirjoita siis parempaa tekstiä seuraavien vinkkien avulla.

1. Kuvittele ihminen, jolle kirjoitat.

Kun olet päättänyt, mistä aiheesta kirjoitat, valitse näkökulma. Kenen haluaisit lukevan tekstisi? Mitä hänen tulisi sen perusteella tietää? Miten hänen tulisi tekstin lukemisen jälkeen toimia?

Kun tiedät tarkasti, kenelle kirjoitat, kirjoitat automaattisesti parempaa tekstiä. Jos kuitenkin haluat vielä viilata tekstiäsi, suosittelen lukemaan loputkin vinkit!

Nainen kirjoittaa hyvää tekstiä nettisivuille

2. Kirjoita tärkein asia sivun alkuun

Kun tiedät, kenelle kirjoitat, ja mitä hän haluaa tietää, kirjoita tämä tärkein asia heti sivun alkuun, tekstin ensimmäiseen kappaleeseen. Voit vielä lisätä ensimmäisen kappaleen loppuun kehotuksen lukea eteenpäin ja toimia jollakin tietyllä tavalla, kuten tämän kirjoituksen ensimmäisessä kappaleessa on tehty.

3. Kirjoitat parempaa tekstiä, kun vastaat lukijan kysymyksiin

Kokeile, voisitko jäsennellä kirjoituksesi uutistoimittajilta tutun mallin mukaan. Listaa seuraavat kysymykset, ja kirjoita niihin vastaukset:

  • Ketä asia koskee?
  • Mistä on kyse?
  • Milloin?
  • Missä?
  • Miksi?
  • Miten?

Kun olet vastannut kysymyksiin, ota ne pois kappaleiden välistä ja kirjoita tilalle sopivia väliotsikoita, jotka kiteyttävät otsikkoa seuraavan kappaleen ydinasian.

4. Kokeile ASK-mallia

Joskus asia voi olla helppoa jäsentää ASK-mallin mukaan. Se tarkoittaa, että ensin kirjoitetaan itse asia (A), sitten syy siihen (S) ja lopuksi kuvataan, miten tilanne kehittyy (K), eli mitä seuraavaksi tapahtuu. Asia-syy-kehitys-malli voi sopia esimerkiksi yrityksen historian kertomiseen tai yrittäjän esittelyyn.

5. Testaa MAM-mallia

Toinen kätevä tapa asiakokonaisuuksien jäsentämiseen yhdeksi selkeäksi artikkeliksi on MAM-malli. Tällöin teksti järjestetään niin, että ensin määritellään (M), mistä on kyse. Sen jälkeen kuvataan asian sisältö (A) ja lopuksi kerrotaan, mitä merkitystä (M) tällä on. Määrittely-asia-merkitys-malli voi sopia erityisen hyvin tuotteiden tai palveluiden kuvaamiseen.

6. Viimeistele kieliasu

Käy teksti vielä lopuksi läpi ja poista turhat sanat tai toisto. Turhia ovat usein sanat “kuitenkin” ja “myös”, sekä sanoihin lisätyt -kin-päätteet. Älä käytä lyhenteitä. Vaihda vaikeat ammattisanat sellaisiin, joiden arvelet olevan lukijoille tutumpia. Älä käytä passiivimuotoa (Työ suoritetaan…), vaan kirjoita aktiivissa (Me työskentelemme…). Se saa aikaan innostavan ja kiinnostavan tunnelman. Käytä erityisesti otsikoissa verbejä eli tekemisestä kertovia sanoja.

7. Tarkista oikeinkirjoitus

Sen lisäksi, että tarkistat, että kirjoittamasi teksti on aktiivimuodossa ja se etenee loogisesti, kiinnitä huomiota oikeinkirjoitukseen. Jos kielenhuolto ei ole omia vahvuuksiasi ja pilkut eksyvät helposti vääriin paikkoihin, pyydä apua tarkkasilmäiseltä ystävälstä, joka osaa laittaa kieliopin ojennukseen.

Työelämäviestintään liittyviä kielivinkkejä löydät tästä suositusta Yhteen vai erikseen -artikkelistamme.

8. Varmista, että lopputulos on helposti silmäiltävä

Kun saat kirjoittamasi tekstin valmiiksi ja aseteltua sen verkkosivuillesi, on viimeistelyn aika. Varmista, että sivun sisältö on helppo saada selville vain silmäilemällä sitä nopeasti. Tähän auttavat napakat väliotsikot, lyhyet lauseet ja kappaleet sekä erilaisten listojen käyttäminen. Tärkeät sanat voi lihavoida.

Valitse paras väri jolla kirjoitat

Toivottavasti nämä vinkit auttavat sinua voittamaan tyhjän paperin kammon, kirjoittamaan parempaa tekstiä ja viestimään palveluistasi entistä paremmin verkossa.

 

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Blogiyhteistyö – mainostamista vai aitoa yhteistyötä? Bloggaajat kertovat

    Blogiyhteistyö on loistava mahdollisuus saada omia tuotteita ja palveluita esille. Bloggaajat ovat vahvoja mielipidevaikuttajia, joiden suosituksiin luotetaan. Kun itse huomasin bloggaajien vaikutusvallan, innostuin ja otin yhteyttä lukuisiin bloggaajiin ja pyysin yhteistyötä. Hämmästyin, kun hyvin harva vastasi sähköpostiini ja nämäkin vastaukset olivat kaikki kielteisiä. Pikkuhiljaa tajusin, että bloggaajat eivät ole mediayrityksiä, joilta voi ostaa mainoksia. Bloggaajat ovat lähempänä toimittajia, jotka haluavat…

    Lue lisää
  • Markkinointi Näin luot selkeän tarjouksen ja hankit lisää asiakkaita!

    Jos haluat hankkia uusia asiakkaita, sinun pitää luultavasti lähettää potentiaalisille asiakkaille tarjouksia. Hyvin laadittu ja selkeä tarjous parantaa mahdollisuuksiasi saada kyseinen työsuorite, joten älä missään nimessä hutaise tarjousta vasemmalla kädellä! Me olemme huomanneet moneen kertaan toimistollamme, että myyjät lähettävät todella sekavia tarjouksia. Hyvin monet media-alan yritykset yrittävät myydä meille erilaisia kampanjoita, mutta jo pelkästään huonosti laaditun tarjouksen perusteella moni näistä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Näin aloittava yrittäjä löytää ensimmäiset asiakkaansa

    Yritys perustettu tai kevytyrittäjyys aloitettu, mutta asiakkaat puuttuvat – miten asiakkaita lähdetään etsimään ja mistä ensimmäiset asiakkaat löytyvät? Tässä artikkelissa annamme konkreettisia vinkkejä asiakkaiden etsimiseen. Ensimmäiset asiakkaat tuovat yrittäjälle ensimmäiset tulot ja parhaimmillaan toimivat myös arvokkaina suosittelijoina, jotka laittavat puskaradion liikkeelle ja tuovat mukanaan uusia asiakkuuksia. Ensimmäiset asiakkaat ovat siis yrittäjälle tuikitärkeitä ja sen ihkaensimmäisen löytäminen on usein kaikkein hankalin…

    Lue lisää