Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Instagram luo kevytyrittäjälle paljon mahdollisuuksia – ota se haltuun!

instagram-kevytyrittajälle-nuori-mies-ottaa-selfieta

Instagram on kevytyrittäjälle mainio paikka markkinoida omaa toimintaa edullisesti ja helposti. Kerromme tässä artikkelissa sen perusasioista!

Tiesitkö, että yli puolet maapallon väestöstä omistaa älypuhelimen? Niitä on jopa enemmän kuin hammasharjoja! Älypuhelinten kautta sosiaalinen media on tullut jäädäkseen osaksi ihmisten arkipäivää ja siitä on muodostunut tärkeä markkinointikanava.

Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Youtube… Kanavia on lukuisia, mutta tässä blogissa keskitytään Instagramin ihmeelliseen maailmaan. Eli miksi Instagramia kannattaa käyttää markkinoinnissa?

Instagramin käyttäjämäärät kasvavat jatkuvasti

Tänä päivänä Instagramilla on yli miljardi aktiivista käyttäjää kuukaudessa ja sovellusta käytetään jopa 53 minuuttia päivässä. Jo 80 % käyttäjistä seuraa yritystilejä ja yli puolet aktiivisista instagrammaajista on löytänyt uuden tuotteen tai palvelun kanavan kautta.

Kanavassa käydään useita kertoja päivässä, minkä takia tuotteellasi tai palvelullasi on hyvä todennäköisyys löytyä oman kohderyhmäsi silmien edestä. Käyttäjät ovat tutkitusti kiinnostuneempia tietystä brändistä, jos he näkevät sen juuri Instagramissa.

Instagram kevytyrittäjälle. Nuori nainen selaa älypuhelinta

Myös kevytyrittäjän kannattaa ylläpitää omaa Instagram-tiliä. Haluat varmaankin kasvattaa brändisi tunnettuutta ja päätyä mahdollisten asiakkaidesi puhelimen ruudulle? Instagram on loistava kanava viestiä ja verkostoitua potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja kasvattaa tietysti samalla myyntiä.

Tuo persoonasi esiin

Kevytyrittäjän näkökulmasta on fiksua miettiä, minkä tyyppistä sisältöä jakaisi, kuinka usein ja millä tavalla. Koska kilpailu on kovaa, erottautuminen muista alan toimijoista on kaiken a ja o.

Persoonallisuus, aitous ja erilaiset tarinat kiinnostavat ihmisiä.

Käytä omaa itseäsi valttikorttina ja tuo rohkeasti esiin omaa ammattitaitoasi sekä tarjoamaasi tuotetta tai palvelua omalle kohderyhmällesi.

Sisällön suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa. Kevytyrittäjän somesisältö on osaltaan myynnin lisäämiseen tähtäävää ja sitä kannattaakin tuottaa säännöllisesti. Yksi hyvä tapa on jakaa oman alan tärppejä – niistä yleisö tykkää!

Laita kuvat ja hashtagit kuntoon

Instagramissa toimivat aidot ja rosoiset kuvat, joissa tapahtuu tai näkyy jotain mielenkiintoista. Aidot kuvat sitouttavat, kiinnostavat ja pysäyttävät nopeasti selaavan peukalon. Älä siis liikaa silottele kuvia tai sommittele pönöttäviä ihmisiä riviin, sillä tilannekuvat ja vähän vähemmät muokatut otokset toimivat vallan mainiosti.

Instagram kevytyrittäjälle. Instagram auki puhelimessa

Yksi Instagramin selkeistä hyödyistä on hashtagien, eli aihetunnisteiden käyttö. Hashtageja voi etsiä, joten on hyvä, että sinunkin julkaisusi näkyvät samalla aihetunnisteella merkittyjen julkaisujen joukossa. Hashtageja käyttämällä voit ansaita suuria määriä orgaanista näkyvyyttä.

Yleisesti hashtageja suositellaan käytettävän 1-5 julkaisua kohden. Sopivien tagien löytämiseksi kannattaa selailla aktiivisesti Instagramia ja katsoa mitä muut käyttävät, sillä ajankohtaisten hashtagien avulla ihmiset löytävät profiilisi näppärämmin. Perussääntö on, että älä käytä liian yleisiä hashtageja, etteivät julkaisusi huku massaan, mutta vältä myös täysin uniikkien tunnisteiden valitsemista.

Entä Instagram Storyt eli tarinat, kannattaako niitä tehdä? Tästä aiheesta lisää seuraavassa artikkelissa!

Kirjoittaja: Piia Peiponen

Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Aloittavan yrityksen markkinointi – Mistä uuden yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?

    Miten aloittaa uuden yrityksen markkinointi? Yksi uuden yrityksen pahimpia virheitä on unohtaa koko markkinointi tai tehdä sitä ainoastaan puoliteholla. Tällöin loistava palvelu tai tuote menee helposti hukkaan, mikäli potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä yrityksesi olemassaoloa. Näin ollen markkinointiin panostaminen tulisikin alkaa jo rahoitushakemuksia sekä liiketoiminnan budjettia laatiessa. Tässä blogikirjoituksessa kerromme, mitä kaikkea uuden yrityksen kannattaa ehdottomasti tehdä markkinointinsa eteen. Aloittavan yrityksen…

    Lue lisää
  • Markkinointi Instagram yrittäjän markkinointityökaluna - näin otat sen haltuun helposti ja nopeasti

    Kevytyrittäjänä tai itsenäisenä yrittäjänä Instagramin avulla on helppo luoda pohdittua ja selkeää kuvaa tarjoamastaan palvelusta. Kanava sopii erityisesti palveluille, joissa ollaan tekemisissä visuaalisuuden kanssa, kuten kampaajat, maskeeraajat, taiteilijat tai vaikka sisustussuunnittelijat. Instagram on yksi tämän hetken suosituimmista sosiaalisen median kanavista ja siksi oleellinen myös monelle kevytyrittäjälle. Henkilökohtaisen käytön lisäksi Instagram on saavuttanut vahvan brändityökalun aseman ja esimerkiksi Facebookiin verrattuna sitoutuminen Instagramissa…

    Lue lisää
  • Markkinointi Somemarkkinoinnin perusteet – ota nämä asiat huomioon, kun markkinoit yritystäsi somessa

    Moni pienyrittäjä tunnistaa sosiaalisen median eli somen tärkeyden omassa markkinoinnissaan, ja haluaa luonnollisesti ottaa siitä kaiken hyödyn irti. Somemarkkinoinnin perusteet eivät kuitenkaan ole aivan kaikilla hallussa, vaikka nykyään jo suuri osa yrityksistä tekee onnistuneesti myyntiä sosiaalisen median avulla, ja somessa on toden totta paljon sitä kuuluisaa potentiaalia. Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole, vaan somen hyödyntäminen markkinoinnissa vaatii panostusta ja työtä…

    Lue lisää