Kevytyrittäjyyden ensiaskeleet: näin hankit ensimmäisen keikkasi!

Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

riemastunut-kevytyrittaja-mies-puhelin-kadessa

Keikkojen hankkiminen voi tuntua varsinkin aloittelevalle kevytyrittäjälle kinkkiseltä, mutta tämä helpottuu kokemuksen myötä. Tässä kirjoituksessa jaamme vinkkejä ensimmäisen keikan löytämiseen.

Jos siis olet tuore kevytyrittäjä, jota asiakashankinta mietityttää, tutustu alla seitsemän stepin ohjeeseemme! Mikäli vinkkimme inspiroivat sinua toteuttamaan omia liikeideoitasi, käy liittymässä palveluumme täällä!

Oletko löytänyt oman intohimosi kevytyrittäjänä ja rekisteröitynyt palveluun? Hieno juttu! Seuraava askel onkin sitten keikkojen löytäminen.

Osalla kevytyrittäjistä on asiakaskuntaa jo valmiiksi; käyttäjiltämme tilatut työt ja niiden laskuttaminen ovatkin monesti syynä siihen, miksi he ovat päättäneet rekisteröityä palveluumme. Toiset kuitenkin innostuvat ensin itse toiminnan pyörittämisestä ja lähtevät suunnittelemaan asiakashankintaa vasta sen jälkeen.

Jos aiempaa kokemusta keikkojen hankinnasta ei ole, voi se kevytyrittäjyyden alkutaipaleella tuntua korkealta kynnykseltä. Mutta ei hätää – neuvomme nyt, kuinka voit lähteä liikkeelle!

1. Erotu eduksesi joukosta

Itsensä työllistäjän on helppo hukkua lukemattomien palvelujen massaan. Vanhan sanonnan mukaan vaatimattomuus kaunistaa; pidä kuitenkin mielessäsi, että ainakaan liiketoiminnassa tämän noudattaminen ei kannata!

Ihmisiä kiehtoo persoonallisuus. Ideasi ei itsessään tarvitse olla uusi, vaan erikoisuus voi piillä jossain muualla; se voi näkyä esimerkiksi tuotteidesi tai palvelujesi nimissä, liiketilasi sisustuksessa tai tavassasi tehdä markkinointia.

Voit myös tehdä eroa muiden toimijoiden tuotteisiin tai palveluihin kertomalla avoimesti omiesi tavoitteista ja hyödyistä. Saat tulevien asiakkaidesi huomion kiinnitettyä maalaamalla myönteisen tulevaisuuskuvan heidän eteensä!

Toinen asia, joka ihmisiä kiinnostaa aina, on tarina.

Tarinankerrontaa olemme painottaneet kirjoituksissamme ennenkin, ja teemme sen jälleen – hyvästä syystä! Ihmiset ovat aina kiinnostuneita toisista ihmisistä, ja samoin heitä kiinnostavat tarinat sekä muut tekijät yritysten ja niiden toiminnan taustalla.

Kerro siis esimerkiksi, miksi ja miten päädyit toimintasi pariin. Mitkä aatteet ajoivat sinut aloittamaan tuotteidesi tai palvelujesi tarjoamisen? Mitkä ovat niiden tavoitteet? Voit lisäksi kertoa, kuka valmisti tuotteesi ja missä, ja mitä materiaaleja siihen käytettiin. Näin tekevät muun muassa Lush ja Oatly.

Jos sinulla on verkkosivut, nosta tarinasi yleisön nähtäville siellä. Suunnittele myös, kuinka voit tiivistettynä tuoda sen esiin hissipuheessasi, markkinoinnissasi sekä mahdollisessa sloganissasi.

2. Aloita asiakashankinta läheltä

Olipa tuotteesi tai palvelusi kuinka mahtava tahansa, siitä ei ole iloa ilman myyntiä – eikä myyntiä ole ilman asiakkaita. Hoida siis asiakashankinta hyvin! Tämä vaatii runsasta aktiivisuutta ja kärsivällisyyttä.

Asiakashankinta on yleensä ensi alkuun hieman hankalaa ja hidasta, mutta älä anna periksi!

Toimiva markkinointi edesauttaa näkyvyyttä ja asiakashankintaa, mutta heti ei välttämättä ole tarvetta mennä merta edemmäs kalaan. Ensimmäiset asiakkaasi voivat hyvinkin löytyä lähiympäristöstäsi: sukulaisistasi, ystävistäsi, työkavereistasi tai tutun tuttujesi joukosta.

Jatkoa ajatellen saat heistä myös hyviä suosittelijoita! Kun aloitat asiakashankinnan jo olemassa olevan verkostosi kautta, on sitä helpompi lähteä laajentamaan.

3. Aktivoidu sosiaalisessa mediassa

Ole siellä, missä potentiaaliset asiakkaasikin ovat – eli somessa! Se on kätevä kanava, jossa voit näkyä, kuulua ja tehdä viestintää vuorovaikutteisesti.

Luo siis toiminnallesi omat tilit someen; mieti itse, mitkä kanavat sopivat sinulle parhaiten. Tärkeimpiin kuuluvat Facebook, Instagram, LinkedIn ja Twitter, ja näiden lisäksi moni hyödyntää myös Pinterestiä ja Snapchatia.

Tilien avulla voit tehdä toimintaasi monellakin tapaa tutuksi yleisölle; kuvien, videoiden ja tekstien avulla asiakkaat saavat tietoa tuotteistasi ja palveluistasi, ja he voivat päättää jo ennen yhteydenottoa, mitä haluavat sinulta tilata. Heidän on myös helppo olla sinuun yhteydessä somen kautta.

4. Hyödynnä erilaisia ostetaan ja myydään -alustoja ja -palstoja

Verkosta löytyy runsain mitoin palveluja, joissa kevytyrittäjät, freelancerit ja muut itsensä työllistäjät voivat esitellä taitojaan! Osassa palveluista voi osallistua suoraan tilausten kilpailutuksiin, toisissa keskitytään sen sijaan oman portfolion rakentamiseen. Alla listattuna muutama näistä vaihtoehdoista:

Freelanceri.info – Freelancereiden avoimet keikat. Täällä on myös mahdollisuus luoda oma esittelysivu.

Nerot.fi – Tarjouspyyntöpalvelu, jonne freelancerit voivat tehdä oman esittelysivunsa sekä osallistua kilpailutuksiin.

TV-friikuille töitä -Facebook-ryhmä – Aktiivinen Facebook-ryhmä, jossa runsaasti työtarjouksia.

Freeluettelo.fi – Suomen journalistiliiton jäsenille suunnattu palvelu

Grafian tekijät – Grafia ry:n Löydä tekijä-palsta

Voit mainostaa palveluitasi perinteiseen tapaan myös ilmoitustauluilla; näitä löytyy esimerkiksi kauppojen ja oppilaitosten auloista. Tuotteistasi tai palveluistasi riippuen voit osallistua myös erilaisiin tapahtumiin ja myyjäisiin!

5. Kontaktoi suoraan

Onko sinulla jo tiedossasi tiettyjä yrityksiä tai toimeksiantajia, joiden arvelisit hyötyvän palveluistasi? Sen lisäksi, että markkinoit toimintaasi geneerisesti, kannattaa sinun olla tällaisiin kohteisiin yhteydessä suoraan.

Avaa siis tietokoneesi tai nappaa puhelin käteen, ja ota rohkeasti yhteyttä! Esittele itsesi ja osaamisesi ja kerro, kuinka voisit olla avuksi.

Tällainen “puhelinmyynti” voi tuntua uuvuttavalta ja pelottavaltakin, mutta siitä on runsaasti hyötyä. Kannattaa varautua siihen, ettet heti saa valtavaa kasaa keikkoja; voit kuitenkin pyytää toiminnastasi suoraa palautetta, mikä sekin on ehdottoman tärkeää toimintasi kehittämistä silmällä pitäen.

Parhaimmassa tapauksessa saat kuitenkin hankittua itsellesi keikkoja suoran kontaktoinnin avulla!

6. Rakenna verkostoa

Tätä kannattaa työstää aina tilaisuuden tullen. Käy alasi erilaisissa tapahtumissa, joissa voit keskustella uusien ihmisten kanssa ja jakaa käyntikorttiasi! Aktivoidu myös LinkedInissä, ja lähetä rohkeasti kontaktipyyntöjä kiinnostaville henkilöille.

Verkostointiin kannattaa varautua henkisesti muuallakin kuin sille tarkoitetuissa paikoissa. Koskaan ei voi tietää, missä ja milloin törmää potentiaalisiin asiakkaisiin, toimeksiantajiin tai yhteistyökumppaneihin.

Valmistele siis hyvä hissipuhe, sillä voit päätyä kasvattamaan verkostoasi vaikka sukujuhlissa tai kaupan kassajonossa!

Muista myös, ettei verkostoista ole hyötyä vain myynnin kannalta. Niiden kautta voit saada tukea ja ystäviä, jotka voivat olla sinulle avuksi mahdollisten takaiskujen sattuessa.

7. Ensimmäisen keikan päätös: laskutus

Kun olet vihdoin saanut keikkasi hankittua ja suorittanut sen loppuun, on aika huolehtia siitä, että sovittu palkka kilahtaa tilillesi! Keikan laskutus onnistuu kätevästi palvelumme kautta.

Pääset arvioimaan ansiosi tulolaskurimme kautta jo ennen kuin ryhdyt hinnoittelemaan työtäsi. Mikäli kaipaat tarkempia tietoja, ole toki yhteydessä asiakaspalveluumme!

Näin keikan hankkiminen siis pähkinänkuoressa onnistuu! Älä lannistu, vaikka alku tuntuisikin takkuiselta; toiminta muuttuu kyllä helpommaksi kokemuksen karttuessa.

Toivotamme sinulle onnea ja tsemppiä kevytyrittäjyystaipaleellesi ja keikkojen metsästykseen – you can do it!

Muita artikkeleita aiheesta Kevytyrittäjyys:

  • Kevytyrittäjyys Mallin työ

    Kiinnostaako freelancer-mallin työ? Onko poseeraaminen sinulle luontevaa? Laita kykysi hyötykäyttöön ja aloita mallin työt kevytyrittäjänä! Oletko haaveillut mallina työskentelemisestä? Kokoa vain oma mallikansiosi ja ryhdy markkinoimaan itseäsi! Vai haluaisitko ehkä valmentaa muita malleiksi? Poseeraus ja catwalkilla kävely ovat taitolajeja, joihin monet aloittelevat mallit voivat tarvita opastusta! Kevytyrittäjyys on koko ajan suositumpi tapa tienata hieman extraa tai kokeilla uutta työtä; yhä…

    Lue lisää
  • Kevytyrittäjyys Personal trainer tai hyvinvointialan ammattilainen kevytyrittäjänä

    Oletko personal trainer tai hyvinvoinnin ammattilainen? Taidokkailla liikunta ja hyvinvointialan osaajilla ja kouluttajilla on Suomessa kysyntää, mutta alalla työllistyminen vaatii usein oman toiminimen tai yrityksen perustamista. Asiakkaita pitää pystyä laskuttamaan, mutta yrityksen perustaminen toiminnan alussa on aikaa vievää ja vaatii perehtymistä. Onneksi on myös kevytyrittäjyys. Laskuttaminen UKKO.fi:n kautta onnistuu muutamassa minuutissa & ilman y-tunnusta Palvelumme mahdollistaa laskutuksen tunneista ja opetuksesta…

    Lue lisää
  • Kevytyrittäjyys Kauneudenhoitoalan ammattilainen – laskuta ilman omaa yritystä!

    Meikkaa, maskeeraa, hoida ja huolittele – mutta älä stressaa paperitöistä Kauneudenhoitoala vaatii yrittäjähenkisyyttä ja kykyä palvella monenlaisia asiakkaita. Yrittäjähenkisyys ei kuitenkaan vaadi välttämättä oman yrityksen perustamista, sillä kevytyrittäminen sopii mainiosti myös meikkaajille, maskeeraajille ja muille kauneudenhoidon ammattilaisille. Meikkitaiteilija eli meikkaaja neuvoo asiakkaita kullekin sopivan meikkityylin teossa tavaratalon meikkipisteellä ja loihtii kauniita juhlameikkejä häihin ja muihin tilaisuuksiin. Maskeeraajan osaamisalueeseen sisältyy lisäksi kyky tehdä…

    Lue lisää