Kirjanpidon alkeet pähkinänkuoressa

Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

kirjanpidon-alkeet-nainen-laskee-laskimella

Yrityksen perustamisessa eniten huolettaa luonnollisesti talous, taloudenpito ja yrittäjyyttä koskevat velvollisuudet. Tämä on täysin normaalia: kaikki uusi ja vaikeaselkoinen tuntuu aluksi pelottavalta. Kirjanpito ei kuitenkaan ole sellainen asia, jota kannattaa pelätä ajasta iäisyyteen. Lue tämä teksti, niin ymmärrät kirjanpitoa jo hieman paremmin!

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Mitä kirjanpito tarkoittaa oikeasti?

Kirjanpito on pohjimmillaan tulojen ja menojen seuraamista, ei sen kummempaa. Tarkoituksena on merkitä ylös tulot ja menot, joita yrityksen arkeen kuuluu, ja tallentaa tähän liittyvät tositteet, jotka kertovat, että vastineeksi tuotteesta tai palvelusta raha on vaihtanut omistajaa tietyllä päivämäärällä. Yrityksillä on velvollisuus kertoa verottajalle, miten yritys käyttää rahojaan: mistä rahaa tulee, ja mihin se menee. Koska yrityksen on voitava todentaa, että se maksaa veronsa oikein, on kirjanpitovelvollisuus merkitty lakiin.

Yksinkertainen asia esitetty vaikeasti, tyypillistä!

Kirjanpidossa siis näytetään, mihin ja miten paljon yritys käyttää rahaa. Kirjanpitoon liitetään asiakkaille lähetetyt laskut, muut tulonlähteet ja yrityksen tekemät ostot. Liiketoiminnan kuluihin hyväksytään oikeastaan kaikki yrityksen toimintaan tarvittavat kulut, oli kyse sitten työskentelykoneesta tai valmistettavan tuotteen materiaaleista. Kuittia, lippua ja lappua siis kertyy, ja niitä voi olla ostokuittien ja laskujen lisäksi montaa erilaista. Esimerkkeinä vaikka sähköiset ostolaskut, ja siksi yksittäistä tapahtumaa kuvaavaa lirpaketta kutsutaan tositteeksi. Kun kaikki kuluneen vuoden tositteet kerätään yhteen, puhutaan kirjanpitoaineistosta. Aineistoon voi kuulua oikeastaan mitä tahansa, jossa kyse on yritykseen liittyvästä liiketapahtumasta. Liiketapahtumalla tarkoitetaan siis rahan liikkumista, jotkut käyttävät myös nimeä transaktio. Liiketapahtumassa raha vaihtaa omistajaa jostain syystä: kyseessä voi olla tulo, meno tai näiden korjaus tai hyvitys.

Yrittäjästä riippuen, kirjanpitoaineisto voi koostua muutamasta kuitista koko vuonna tai olla hieman massiivisempi, jos kuitteja kerääntyy kuukaudessa enemmänkin. UKKO Toiminimiyrittäjyys -palvelussa säilytät tositteesi turvallisesti ja kätevästi pilvipalvelussamme. Arkistointi sisältyy kuukausihintaan.

Yhdenkertaista, vai kahdenkertaista?

Kirjanpitoa on kahdenlaista: yhdenkertaista ja kahdenkertaista. Yhdenkertainen kirjanpito sopii useimmille toiminimille. Yhdenkertainen kirjanpito tarkoittaa, että yrityksen tulot ja menot merkitään vain tuloslaskelmaan, josta taloustilanteen kokonaiskuva on helposti nähtävillä.

Yhdenkertainen kirjanpito on mahdollista liikkeen ja ammatinharjoittajan kohdalla eli toiminimellä työskenteleville yrittäjille tietyin edellytyksin. Näillä edellytyksillä tarkoitetaan sitä, että yritystoiminnassa saa täyttyä vain yksi seuraavista kolmesta kriteeristä päättyneellä ja sitä edeltäneellä tilikaudella:

  • taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa
  • liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 200 000 euroa
  • tai yrityksen palveluksessa on keskimäärin yli kolme henkilöä

Tiliöinti, uhka vai mahdollisuus?

Ehdottomasti mahdollisuus. Kun yrityksen rahojen liikkeet on kerätty kirjanpitoaineistoon, olisi materiaalin läpikäynti ja tulkitseminen ulkopuoliselle lähes mahdoton homma. Liiketapahtumat voivat olla yrittäjälle selkeitä, mihin ne liittyvät, mutta ulkopuoliselle otetaan avuksi tiliöinti. Tiliöinti tarkoittaa liiketapahtumien selittämistä, eli mihin yrityksen toimintoon ne liittyvät. Tällöin yrityksen tulot ja menot ovat ryhmitelty, ja on helppo katsoa jälkikäteen, mihin yritys käyttää tai on käyttänyt rahaa. Kirjanpito toimii todisteena myös jälkikäteen.

Meillä suomalaisille on tärkeää tehdä asiat oikein, ja siksi uusi yrittäjä saa usein ensimmäisenä neuvon ulkoistaa taloushallinto, jotta yrityksen talous dokumentoidaan varmasti oikein. Se on luonnollista, koska yrittäjällä on kuitenkin lakiin merkitty kirjanpitovelvollisuus.

Kuitenkin lopullinen vastuu yrityksen taloudenpidosta on yrittäjällä, vaikka kirjanpito olisikin ulkoistettu. Yrittäjän vastuulla on silti tositteiden kerääminen ja yrityksen tulos vaikuttaa henkilökohtaiseen talouteen. Kehitttääksesi yritystä on hyvä olla kartalla yritykseen liittyvistä numeroista.

Tilitoimisto? Tee itse ja säästä? Meillä on ratkaisu!

Aloittelevana yrittäjänä tilitoimiston kulut voivat tuntua kalliilta, mutta 2010-luvulla myös kirjanpidon tekeminen ruutuvihkoon ja kuittien säilyttäminen kenkälaatikossa on vaivalloista. Lisäksi verottajalle tehtävät alv-ilmoitukset tehdään verkossa, joten kannattaa etsiä sähköinen ratkaisu kirjanpidon tekemiseen ja tositteiden arkistoimiseen. Pienyrittäjä voi harkita kirjanpidon tekemistä myös ilman täysipäiväistä kirjanpitäjää, me autamme mielellämme.

Me UKKO Toiminimiyrittäjyys -palvelussa haluamme tehdä yrittäjän taloushallinnosta helppoa ja yksinkertaista. Mielestämme yrittäjän pitää keskittyä ydintoimintaansa, eikä taloushallintorumbaan. Siksi olemme kehittäneet sinulle työkalun, jolla nopeutat toiminimesi kirjanpitoa, ja sinulle jää enemmän aikaan muuhun. Et kuitenkaan ole yksin: ammattimainen asiakaspalvelumme neuvoo sinua kaikissa kysymyksissäsi! Tarvittaessa saat apua myös tiimiltämme.

UKKO Toiminimiyrittäjyys:

  • automatisoit toiminimesi kirjanpidon, saat tukea tarvittaessa
  • lähetät ammattimaisia laskuja, joiden luomiseen menee korkeintaan minuutti!
  • vastaanotat kaikki laskusi yhteen paikkaan UKKO Toiminimiyrittäjyys -palvelussa
  • pysyt kärryillä toiminimesi tuloista ja menoista
  • voit keskittyä siihen missä olet hyvä, älä taloushallintoon! (Paitsi jos se on toimialasi)

Kirjoittaja Marko Yli-Paavola, editointi Suvi Kylmälä

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Vieraskynä: Kuinka helpottaa epätasaisten tulojen budjetointia? – listasimme ja arvioimme tähän parhaat sovellukset

    Jos Excel-taulukoihin perustuvat budjetit eivät tunnu omilta, ei hätä ole tämän näköinen. Nykyään budjetoinnin voi hoitaa helposti myös puhelimeen ladattavalla sovelluksella. Kun budjetointiväline kulkee kätevästi aina taskussa mukana, voi menoja ja tuloja kirjata ylös missä ja milloin vain. Budjetointi voi tuntua haastavalta säännöllisessä palkkatyössä olevallekin, mutta erityisen haastavaa se on monille kevytyrittäjille, joiden tulot voivat vaihdella paljonkin eri sesonkeina. Kuitenkin…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Arvonlisävero 2021 – yrittäjän ALV-opas

    Arvonlisävero-termin kanssa tulee melkein jokainen alkava yrittäjä painiskelemaan. Tämä voi alkuun aiheuttaa hikikarpaloita otsalle, sillä palkkatöistä yrittäjäksi siirtyvä ei välttämättä ole koskaan joutunut konkreettisesti tekemisiin arvonlisäveron kanssa. Useimmiten tilanne on se, että arvonlisävero on esiintynyt tuotteen tai palvelun hinnassa, mutta sen kummemmin siihen ei ole tarvinnut perehtyä kuluttajana. Yrittäjän sen sijaan tarvitsee huomioida arvonlisävero jo täyttäessään yrityksen perustamisilmoitusta, jolloin kysytään…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Mitä pakollisia kenttiä laskussa täytyy olla?

    Laskutuspohja on yrityksen lasku, jossa on kaikki pakolliset laskutusmerkinnät. Nämä laskutusmerkinnät ovat kaikille yrityksille samanlaiset ja ne on vahvistettu vuoden 2004 alusta. Kevennettyjen laskutusmerkintöjen raja puolestaan on tarkistettu vuonna 2006. Kevennetyt laskutusmerkinnät tarkoittavat tässä yhteydessä sellaisia pienen summan tai harvoin laskutettavia laskuja, jolloin kaikki pakolliset laskutusmerkinnät eivät ole käytössä, vaan käytetään niin kutsuttua kevennettyä laskutusmerkintää. Laskulla täytyy olla sellaiset laskutuksen…

    Lue lisää