Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Työosuuskunta vai laskutusosuuskunta

laskutusosuuskunta

Työosuuskuntaa voidaan luonnehtia sellaiseksi yhteisyritykseksi, jonka tarkoituksena on luoda ja ylläpitää työpaikkoja omistajilleen, eli työntekijöilleen. Yleensä se myös markkinoi jäsentensä tekemää työtä ja heidän tarjoamiaan palveluita.

Huomaathan, että UKKO.fi-palvelu ei ole työosuuskunta. UKKO.fi tarjoaa vaihtoehdon, jossa työsuoritteet voi laskuttaa helposti verkkopalvelun kautta ilman, että tarvitsee perustaa omaa yritystä. UKKO.fi:n käyttäjät rekisteröityvät palvelun käyttäjäksi. UKKO.fi-palvelun tarjoaa UKKO Yrittäjyyspalvelut Oy niminen yritys, jonka aiempi yritysmuoto oli osuuskunta. 

Laskutusosuuskunta vai työosuuskunta?

UKKO.fi toimii hieman samalla periaattella kuin työosuuskunta. UKKO.fi tarjoaa verkkopalvelunsa käyttäjille mahdollisuuden laskuttaa työsuoritteensa ilman omaa yritystä.

Jos sinulla on valmiiksi asiakkaita tai osaamista asiakashankintaan, voi UKKO.fi olla parempi vaihtoehto kuin viralliseen työosuuskuntaan liittyminen. Tutustu rauhassa palvelumme toimintaan verkkosivustollamme. Voit myös liittyä ilmaiseksi ja katsoa, miten laskutus kauttamme onnistuu.

Miksi juuri työosuuskunta?

Työosuuskuntien syntyyn on useita syitä. Joskus se syntyy esimerkiksi sellaisesta tilanteesta, jossa yrittäjä on päättänyt lopettaa yritystoiminnan ja luopua yrityksestään, mutta työntekijät eivät halua näin käyvän. Silloin työntekijät voivat ostaa yritystoiminnan ja jatkaa sitä työosuuskuntana, jolloin kaikki työntekijät ovat siis myös omistajia.

Tyypillisesti työosuuskuntia syntyy myös erilaisten muutosten kautta. Esimerkiksi taloudelliset kriisit ja työttömyyden uhan kasvu ovat omiaan synnyttämään työosuuskuntia, sillä niiden tarkoituksenahan on lisätä työntekijöiden työmahdollisuuksia. Joskus myös teknologiaan tai sosiaaliseen muutoksiin liittyvät tilanteet ovat työosuuskuntien synnyn taustalla.

Työosuuskunnan toiminta

Työosuuskunta on siitä mielenkiintoinen yritysmuoto, että se ei pyri taloudelliseen voittoon, vaan jokaisen työntekijän elintason säilyttämiseen. Työosuuskuntaan kuuluvat henkilöt saattavat edustaa kovinkin erilaisia ammattikuntia, mutta yhteistä heille on kuitenkin aina se, että he toimivat palkansaajan tavoin. He työskentelevät esimerkiksi eripituisia pätkiä omalla ammattialallaan ja laskuttavat sitten tehdystä työstä.

Tavallaan työosuuskunta onkin yksityisyrittämisen ja tavallisena palkansaajana olemisen välimuoto. Laskutetuista työansioista työosuuskunta maksaa työn tekijälle palkan ja hoitaa kaikki palkanmaksuun liittyvät työnantajamaksut ja pidättää veroprosentin mukaisen veromäärän. Tämän tyyppinen toiminta mahdollistaa hyvin sen, että lyhytaikaisia työntekijöitä on helppo ottaa, eikä työntekijän myöskään tarvitse sitoutua tehtävään työhön kovin pitkäksi aikaa, ellei niin halua.

Työosuuskunnan perustaminen

Työosuuskunta tarvitsee perustamisasiakirjoja, kuten mikä muukin yritysmuoto tahansa. Perustamisilmoitus tehdään patentti- ja rekisterihallinnolle (PRH), jonka kautta työosuuskunnan tiedot saadaan helposti toimitettua myös kaupparekisteriin. Rekisteröinti tulee tehdä puolen vuoden kuluessa perustamiskirjan allekirjoittamisesta.

Lue myös

Kaupparekisteri ja sen merkitys yrittäjälle

Lisäduuni on helpointa kevytyrittäjänä

Luvanvaraiset toimialat

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Muita artikkeleita aiheesta Liiketoiminnan aloittaminen:

  • Liiketoiminnan aloittaminen Aputoiminimi – mihin aputoiminimeä tarvitaan?

    Alkava yrittäjä monesti törmää aputoiminimeen jo yrityksen perustamisvaiheessa. Aputoiminimeä käytetään varsinaisen yrityksen nimen rinnalla erottelemaan eri osia yrityksen liiketoiminnasta. Yleensä se tulee konkreettiseksi vasta silloin, kun yritys on laajentunut. Esimerkiksi Helsingin Kukka -nimisellä kukkakaupalla voi olla aputoiminimenä Turun Kukka, jos sillä on kukkakauppa myös Turussa. Aputoiminimi voi olla myös tarpeellinen, jos yrittäjä toimii hierojana, mutta samalla tarjoaa päätoimen ohella myös…

    Lue lisää
  • Liiketoiminnan aloittaminen Aloittavan yrittäjän pahimmat virheet – vältä nämä!

    Jokainen alkava yrittäjä tulee jossain kohtaa tekemään virheitä, mutta niistä ei kannata lannistua. Epäonnistumisia sattuu kaikille ja ne ovat osa oppimisprosessia – tosin isommat virheet voivat olla kohtalokkaita uudelle yritykselle. Mutta miten välttää tyypilliset uuden yrittäjän mokat? Lue vinkkimme, kuinka välttää virheaskeleet sekä millaisiin virheisiin aloittelevat yrittäjät usein sortuvat. 1.Varovaisuus tarpeettomien palvelujen kanssa Yrittäjyyden alkumetreillä on monenlaista puhelinmyyjää, jotka piinaavat…

    Lue lisää
  • Liiketoiminnan aloittaminen Osakeyhtiö: mikä on osakeyhtiö ja milloin perustaa osakeyhtiö?

    Sopivan yritysmuodon valinta on yksi yrittäjän tärkeimmistä päätöksistä. Mutta milloin juuri osakeyhtiö kannattaa perustaa? Kuinka se käy helpoiten? Yritysmuoto määrittää yrittäjän tulevat vastuut ja liiketoimintamahdollisuudet. Esimerkiksi kevytyrittäjyys on sopiva vaihtoehto, jos yrittäjä haluaa päästä nopeasti alkuun ilman suuria vastuita, kun taas toiminimi ja osakeyhtiö antavat paremmat lähtökohdat yrityksen kasvulle. Perinteisesti osakeyhtiö on nähty raskaana yritysmuotona, jonka perustamiseen ja ylläpitämiseen liittyy…

    Lue lisää