Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Yrittäjämäinen ajattelu vie opiskelijan pidemmälle – ”Tosielämän työtehtävät eivät ole koulumaailman kaltaisia tehtävänantoja”

filip-Bovin-tutors

Etä- ja lähiopetusta tarjoavan Tutorsin yhteistöistä ja koordinoinnista vastaava Filip Bovin kirjoittaa Yrittäjyyskoulun vieraskynässä yrittäjämäisen ajattelun tärkeydestä opiskelijoiden työharjoittelussa. Tärkeintä on asenne, ei taidot.

Erityisesti yhteiskunnallista työtä tekevälle tai opiskelevalle ihmiselle pelkkä rahan tuottaminen saattaa näyttäytyä negatiivisena asiana. Kuitenkin yrittäjyys liitetään useimmiten kaupallisuuteen, ja sitä ajatellaan usein vain yritysten ja arvon nousun kautta. Negatiivisuuden kokemus syntyykin siitä, että ihminen näkee yrityksen rahan tuottamisen taustalla vain vahvan kilpailun ja jatkuvan kasvun odotukset, mutta samaan aikaan vahva arvopohja puuttuu. Näin ollen ihminen voi kokea olevansa arvoltaan pelkkä numero, jolla ennakoidaan vain suoritustehoja ja tuottoja.

Yrittäjyys on kuitenkin paljon muutakin kuin sanan mukaisesti yrittämistä. Tämän saimme huomata, kun aloitimme opiskelijoille suunnatun TuDo-etätyöharjoittelukonseptin kehittämisen reilu vuosi sitten. Konseptia kehittäessä ymmärsimme, että opiskelijoiden taitojen sijaan olennaisempaa työelämässä ja yrittäjyydessä on avoin ja intohimoinen asenne oppia uutta ja kehittyä. Asenne on tärkeintä, ei taito, ja yrittäjämäinen ajattelu on kaiken keskiössä. Lisäksi opimme, että oleellisinta työharjoittelussa oli opettaa opiskelijoita toimimaan ryhmässä ja hiomaan omaa etätyöskentelyään. Heidän kohdallaan projektityöskentelyn hallitseminen ja itseohjautuvuus korostui, sekä taito luovia myös kansainvälisessä työympäristössä.

Työharjoittelu auttaa etenkin niitä opiskelijoita, joilla puutteellinen työkokemus ei ole vielä antanut riittäviä työkaluja työelämässä toimimiseen. Puutteellinen kokemus heijastuu usein paineensietokykyyn, ajan suunnitteluun ja oikean työrytmin löytämiseen. Opiskelijan on myös hyvä herätä työharjoittelussa siihen, etteivät tosielämän työtehtävät tule olemaan koulumaailman mukaisia tehtävänantoja, sillä ne eivät sellaisinaan vastaa todellisia asiakastilanteita.

Tehtävämme on antaa harjoittelijoille tilaa harjoitella, oppia enemmän itsestään ja valmistautua työn vaatimaan vastuuseen. Yrittäjäkasvatuksen piirteet toiminnassamme heijastuu myös meidän haluun mahdollistaa jokaiselle harjoittelijalle omatoimisuuden kehittämistä, jotta juuri omat kasvupisteet voi löytää.

Muistutamme harjoittelijoita matkan varrella siitä, että harjoittelussa tapahtuu myös epäonnistumisia, mutta tärkeintä on purkaa tilanteet aina laadukkaiksi oppimiskokemuksiksi. Lopulta kaikki tämä johtaa monipuoliseen kehittymiseen sekä ihmisenä että asiantuntijana.

Harjoittelijoilla on meille saapuessaan hyvin erilaiset taustat, joten tärkeä osa koko prosessia on tutustuminen. Pyrimme torjumaan tilanteet, joissa harjoittelija kokisi ympäristönsä liian hektiseksi tai hän alkaisi ahdistua kertyvästä työjonosta. Jotkut harjoittelijat taas osoittavat alusta asti vahvaa osaamista työn organisoimisessa ja sosiaalisissa taidoissa. Heille taas voimme luoda nopeasti puitteet osallistua useisiin eri projekteihin samanaikaisesti.

Tällä hetkellä työharjoittelutoimintamme painottuu it- ja media-aloihin, mutta myös liiketoiminta sopii hyvin joukkoon. Tuomme yhteen eri alojen edustajia keskustelemaan avoimesti ja ratkomaan samoja ongelmia. Koko toimintamme tarkoitus on luoda kevyttä kosketusta työelämään oikeilla tehtävänannoilla, ja kannustaa ryhmiä toimimaan yhdessä. Näin jokainen oppii hakemaan itselle sopivaa roolia ja nauttimaan siitä, että jokaisella on oma yksilöllinen paikkansa maailmassa, vaikka lopputulos on yhteinen.

Opettaja Filip Bovin tekee yrityksensä kanssa yhteistyötä useiden suomalaisten ammattikoulujen kanssa. TUTORS toimii laajimmassa yhteistyössä XAMK:n ja sen alaisuudessa aloittaneen Edufication nimisen verkkokurssituotantotalon kanssa. Filip asuu perheineen Espanjan Aurinkorannikolla. Espanjalainen sisaryhtiö mahdollistaa harjoittelijoiden vierailun myös Espanjassa paikan päällä. 

Lue myös

Kevytyrittäjyys alaikäisenä on mahdollista! 16-vuotias Rene ja 17-vuotias Jon tekevät tiliä kevytyrittäjinä

7 vuotta kevytyrittäjänä ennen toiminimen perustamista – viihdealan yrittäjä Aatu, 20, kertoo, miksi oikea aika uudelle yritysmuodolle oli juuri nyt

Mitä yrittäjyys vaatii? Tarkistuslista yrittäjäksi aikovalle

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Muita artikkeleita aiheesta Vieraskynä:

  • Vieraskynä Vieraskynä: Yrittäjäkassa unohtui ja liian halvat hinnat – uutena yrittäjänä opin nämä asiat kantapään kautta

    Aloittavan yrittäjän virheet liittyvät usein siihen, että hän myy tuotteitaan tai palveluitaan liian halvalla; hintoja voi olla todella vaikea nostaa myöhemmin. Tyypillisenä uuden yrittäjän virheenä pidetään myös sitä, että hän unohtaa varautua arvonlisäveroihin ja ennakkoveroihin, ja joutuu siksi maksuvaikeuksiin. Näistä virheistä uutta yrittäjää muistutetaan varoittaa joka käänteessä. Tässä artikkelissa kerron muista tyypillisistä virheistä, joista moniin olen itse sortunut. Olen itse…

    Lue lisää
  • Vieraskynä Vieraskynä: Kuinka monta somekanavaa on tarpeeksi ja mitkä kanavat valitsen yritykselleni?

    Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn ja YouTube ovat kaikille tuttuja sosiaalisen median kanavia, mutta tiedätkö mikä on Google My Business -profiili ja miten Instagramin Business-tili toimii? Markkinoilla on paljon erilaisia somekanavia, jotka tarjoavat erilaisia ominaisuuksia ja mahdollisuuksia yrityskäyttäjille. Mitkä niistä sopivat parhaiten oman yrityksesi tarpeisiin, ja kuinka monessa kanavassa pitäisi olla läsnä? Tässä blogissa esittelen yleisimmin käytettyjä somekanavia yrityksille ja kerron…

    Lue lisää
  • Vieraskynä Vieraskynä: Googlesta ja somesta potkua myös kevytyrittäjän myyntiin

    Moni kevytyrittäjä varmasti muistaa ensimmäiset epävarmat kuukaudet oman liiketoiminnan kipparina. Hallinnollinen puoli alkaa olla jotakuinkin selvillä (mahdollisesti UKKO.fi:n suosiollisella avustuksella), mutta huoli myynnin kehityksestä ja yrityksen selviytymisestä kalvaa mieltä. Myynti on vaikea taiteenlaji, joten sama voi tulla helposti vastaan myös myöhemmässä vaiheessa yrityksen elinkaarta. Myynti pitäisi saada kasvuun, mutta mistä tätä kasvua saisi hankittua? Internet ja sosiaalinen media tarjoavat onneksi…

    Lue lisää