Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Parhaat vinkit loistavan hissipuheen laatimiseen

hissipuhe_hissi

Pitchaukselta tai kansanomaisemmin hissipuheiden pitämiseltä ei voi nykymaailmassa välttyä, jos harjoittaa minkäänlaista liiketoimintaa. Koska kohtaamme jatkuvasti ihmisiä erilaisissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa, pitää kaikilla yrityksillä ja organisaatioilla olla hyvä, kompakti ja mieleenpainuva hissipuhe.

Hissipuhe tulee olla rahoitusta hakevalla idealla, palveluaan myyvällä kevytyrittäjällä ja sijoittajia etsivällä startupilla selkäytimessä. Koskaan ei tiedä, onko juuri kyseinen ihminen potentiaalinen asiakas ja vaikkei olisikaan, saattaa hän vaikuttua ajatuksistasi niin, että suosittelee sinua tilaisuuden tullen jollekin, joka selvästi tarvitsee apuasi.

Osaatko sinä kuvailla yhdellä tai muutamalla lauseella, millaista palvelua tarjoat ja miten asiakkaasi hyötyvät siitä?

Liian usein omaa toimintaa kuvataan turhan ympäripyöreästi kertomalla, että liikeideana on toimia ”ratkaisukeskeisesti” ja yrityksen tai kevytyrittäjän palvelu tai tuote ratkaisee asiakkaan ongelman. Ongelmana tällaisessa lähestymistavassa on se, että tämä on kaikkien muidenkin yritysten liikeidean ydin. Omasta palvelusta ja sen tarjoamista ratkaisuista on siis pystyttävä kertomaan hieman yksityiskohtaisemmin, mutta kuulijaa ei silti ole tarkoitus puhua pyörryksiin.

Mikä on hissipuhe ja kenelle se on tarkoitettu?

Hissipuhe on positiivisen mielikuvan herättävä todella lyhyt ja napakka esitys oman yrityksen tai liiketoiminnan päämääristä.

Hissipuhetta suunnitellessa kannattaa pitää mielessä, että ensivaikutelman tekemiseen on tarjolla vain yksi tilaisuus, joka ei toistu.

Asiansa on siis opittava tai opeteltava esittämään niin, että kuulija kiinnostuu ja haluaa tietää lisää. Haastavinta lienee kuitenkin poimia ne muutamat mielenkiintoa herättävät avainpointit, jottei lyhyeen esitykseen tule ahdettua kaikkea mahdollista informaatiota.

Jotta sinä voisit esitellä liiketoimintasi tai bisnesideasi kiinnostavasti tavatessasi relevantteja tahoja, kokosin alle muutamia hyväksi havaitsemiani ja itse käyttämiäni vinkkejä hissipuheen tai pitchin laatimiseen. Erinomaisen hissipuheen voi rakentaa monella eri tavalla, mutta esittelen sinulle nyt yhden varteenotettavan vaihtoehdon.

Hissipuheen kirjoittamiseen kannattaa ehdottomasti varata aikaa, sillä samalla pystyt harjoittelemaan palvelusi ydinajatuksen ja hyötyjen kiteyttämistä. Lisäksi hissipuheen kirjoittaminen tarjoaa oivan tilaisuuden kirkastaa markkinointiasi eli voit hyödyntää tekemääsi useassa muussakin tarkoituksessa.

Hissipuhe rakentuu vahvoista mielikuvista ja ongelmanratkaisusta

Hissipuheen on oltava tiivis. Sen on tarkoitus kestää korkeintaan muutama minuutti, mutta tilanteesta riippuen sopiva kesto voi olla vaikka vain 30 sekuntia eli muutama lause.

Tärkeintä on käyttää hissipuheessa sellaisia sanoja ja sanontoja, jotka kaikki ymmärtävät. Vältä siis ammattislangia ja jargonia. Ei ole tehokasta puhua asiasta kielellä, jota kuulija ei ymmärrä. Testaa siis puheesi sisältöä sellaisilla henkilöillä, jotka eivät ymmärrä alaa tai liiketoimintaasi perinpohjaisesti; sopivan yleisön voit löytää vaikka mummoista tai lapsista.

Kuvassa yleisö kuuntelee puhujaa

Tehdäksesi puheesta tehokkaan ja mieleenpainuvan käytä voimakkaita sanoja ja luo vahvoja mielikuvia. Jotta puheesi jää varmasti mieleen, pue se tarinan muotoon. Kuvaa siis henkilökohtaisella tavalla jokin iskevä asia, ongelma tai esimerkki, jonka jokainen ymmärtää ja joka jää kaikkien mieleen.

Tutustu myös kohderyhmääsi, jotta voit suunnata puheen juuri oikealle yleisölle. Jos sinulla on useita kohderyhmiä, tee samalla puheesta eri versiot kullekin ryhmälle. Sinulla tulee olla päämäärä, jonka haluat puheelle saavuttaa eli sinun pitää miettiä päämäärä kunkin yleisön mukaan.

Hissipuheen tarkoitus on saada kuulija kiinnostumaan kertomastasi aiheesta niin, että hän haluaa tietää siitä lisää. Kuulija haluaa kuulla, kuinka ratkaisisit nimenomaan hänen ongelmansa. Luo siis puheeseesi jokin koukku, jolla saat herätettyä kuulijan mielenkiinnon.

Harjoittelu avainasemassa spontaanissakin puheessa

Aloita puheen rakentaminen kirjoittamalla erilaisia kuvauksia siitä, mitä teet. Yritä esittää palvelusi ajatus mahdollisimman monella eri tavalla. Koita löytää ainakin tusinan verran erilaisia näkökulmia.

Kuten edellä jo todettiin, tarina on se, joka jää mieleen. Laadi siis lyhyt kertomus siitä, kuinka palvelusi tai tuotteesi auttaa asiakkaitasi.

Kirjoita myös ylös puheesi päämäärä eli se mitä tavoittelet ja mihin haluat vaikuttaa.

Kun olet päättänyt tavoitteesi, luo joukko lauseita tai väittämiä, jotka saavat kuulijan kiinnostumaan niin, että he toimivat päämääräsi tavoin.

Seuraavaksi kirjoita ensimmäinen tai samalla useampi versio hissipuheestasi. Hyödynnä kaikkea aiemmin muistiin kirjoittamaasi ja lopeta vasta, kun olet tyytyväinen.

Kun olet saanut puheen kirjoitettua valmiiksi, pitää sitä vielä harjoitella. Puhe kannattaa joku äänittää tai kuvata videolle ja sen jälkeen kuunnella useaan kertaan. Kokeile sekä lukea puheesi suoraan paperista ja vertaa sitä omin sanoin kerrottuun versioon. Kun puheen ydin ja tarinan muoto on jäänyt kunnolla mieleen, voi keskittyä hiomaan esityksen tyyliin ja yksityiskohtiin. Puheen on tarkoitus välittää eteenpäin omaa aitoa motivaatiotasi.

Harjoittelu ja valmistautuminen ovat tärkeä osa onnistuneen ja vaikuttavan hissipuheen pitämistä, vaikka oikeasti kysymys on ennemminkin luontevasta tarinan kerronnasta. Et kuitenkaan voi onnistua spontaanissakaan puheessa ilman valmistautumista.

Kuvan mittari näyttää milloin on harjoiteltu tarpeaksi

Kun tuntuu, että olet saanut puheen kirjoittamisesta ja harjoittelemisesta tarpeeksesi, anna sen olla. Ota puheeseesi etäisyyttä ja jätä se muhimaan. Palaa puheen pariin vaikkapa seuraavana päivänä ja tarkastele aikaansaannostasi tuorein ajatuksin. Merkitse ylös kohdat, jotka toimivat ja parantele niitä, jotka kaipaavat vielä hiomista. Lopuksi yhdistele eri versioista paras ja toimivin kokonaisuus.

Äänitä tai kuvaa puheestasi uusia versiota ja kuulostele aikaansaannoksiasi tasaisin väliajoin. Käytä hyödyksesi myös tuttuja ja pyydä heiltä palautetta puheestasi. Hio puhetta saamiesi kommenttien perusteella. Muista, että hissipuhetta voi kehittää ja päivittää myös jatkossa, kun saat uusia ideoita tai kun liiketoimintasi muuttuu.

Artikkeli julkaistu ensi kerran 25.4.2017.

Lue myös

Näillä 5 helpolla markkinointiharjoituksella jokainen pienyrittäjä pääsee alkuun ja tekee tulosta

Tämän takia tarinankerronta kannattaa markkinoinnissa

5+1 vinkkiä: opi paremmaksi puhujaksi

 

Kirjoittaja: Piia Peiponen

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Äänibrändäys – miten se oikein toimii?

    Tässä artikkelissa puhutaan yritysten ja yrittäjien äänibrändäyksestä; mitä se on ja mitä se ei ole? Termin ovat monet jo kuulleet, mutta sen sisältö saattaa silti olla hähmän peitossa. Taas on se aika vuodesta, kun kauppakeskuksissa ja marketeissa soi jouluiset sävelmät ja tonttu-ukot hyppivät. Monelle (allekirjoittanut mukaan lukien) joululaulujen kuuleminen kauppareissuilla on yhtä tuskaa, mutta iso osa ei ainakaan tietoisesti kiinnitä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Myynti on kevytyrittäjän tärkein taito

    Myynti on taito, joka määrittelee jokaisen kevytyrittäjän menestyksen. Hyvä myyjä menestyy aina, huono myyjä taas tarvitsee avukseen tuuria. Kevytyrittäjänä sinulla on perinteiseen myyntitykkiin verrattuna monta etua puolellasi. Tiedät tuotteesi, voit muokata valikoimaasi lennosta, ja hinnastoakin voit muuttaa kysymättä lupaa esimieheltä. Tässä artikkelissa käydään läpi asioita, joita olen oppinut hyvistä ja huonoista myyjistä sekä ostajana että itse myyntiä tehdessäni. Jokainen myyjä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Nyt jäitä hattuun, yrittäjä! Näin vastaat negatiiviseen palautteeseen somessa

    Yrittäjän on hyvä opetella ottamaan vastaan asiakaspalautetta, mutta erityisen tärkeä taito se on sosiaalisessa mediassa, jossa palautebumerangin vastaanottamista seuraa aina satoja silmäpareja. Yksikään yrittäjä ei halua lukea yritystoiminnastaan negatiivisia kommentteja verkkokeskusteluista, mutta toisinaan niitäkin tulee eteen. Siksi tilanteisiin on hyvä valmistautua etukäteen. Tärkeintä jokaisessa tilanteessa on säilyttää pää kylmänä, puhe asiallisena, mieli nöyränä ja sydän lämpimänä. Jos omasta yritystoiminnasta kirjoitetut…

    Lue lisää