Arvioitu lukuaika: 7 minuuttia

Ammattijärjestäjä Milja rakastaa sekamelskoja: “Moni asiakas tuntee häpeää kotinsa kaaoksesta”

Milja_fbook_JPG

22-vuotiaalle Milja Nivalle yrittäjyys on keino työllistää itsensä mielekkäästi ja omien taitojen mukaisesti. Hän on päivätyönsä ohessa ammattijärjestäjä sivutoimisena yrittäjänä. Milja aikoo jatkaa yrittäjyyttä tulevaisuudessakin, mutta ei epäröi vaihtaa fokustaan, jos löytää uusia kiinnostuksen kohteita. "Mielestäni turhaan pelotellaan, että yrittäjyys olisi kauhean vaikeaa!"

Kodin siistinä pitäminen tuottaa monille päänvaivaa. Joillekin paikkojen ja tavaroiden järjestäminen on ikävä urakka; toiset taas turhautuvat, kun eivät siivouksesta huolimatta saa kotinsa irtaimistoa järkevältä tuntuvaan järjestykseen.

Tähän ongelmaan ratkaisun tuovat ammattijärjestäjät, järjestämisen asiantuntijat. Asiakkaat voivat tilata heitä apuun erilaisten tilojen ja tavaroiden järjestelyssä sekä turhan tavaran karsimisessa. Ammattijärjestäjän työ on Suomessa vielä melko uusi, ja se on tullut kenties parhaiten tutuksi KonMari-menetelmän kautta.

Kruunupyyläinen Milja Niva kertoo aina nauttineensa siivoamisesta ja järjestelystä, ja ammattijärjestäjän työ olikin ollut hänen haaveenaan. Hän ei ollut kuitenkaan vielä tehnyt sen eteen mitään, koska oletti, että ammattiin pitäisi kouluttautua.

”Sitten selvisi, että työtä voi tehdä hyvin myös itseoppineesti, eikä ammattijärjestäjän nimike ole suojattu; sitä voi käyttää, vaikkei olisi käynyt koulutusta. Kun sain tietää tämän, ryhdyin toimeen heti seuraavana päivänä!”

Miljan toimintaan voit tutustua hänen kotisivuillaan ja Facebookissa sekä Instagramissa.

Yrittäjyys tuntui oikealta päätökseltä epävarmuudesta huolimatta

Moni yrittäjä saa ensin yritysidean, jota lähtee sitten viemään eteenpäin. Miljalla oli toisin: yrittäminen oli kiinnostanut häntä jo pitkään, vain idea puuttui vielä.

Organisointikyky ja visuaalisuus ovat hänen vahvuuksiaan, ja hän kertoo jo lapsena järjestelleensä muun muassa kaupan leluosaston hyllyjä sekä omaa huonettaan. Kun hän vielä viime vuoden loppupuolella oli työssä, jossa ei viihtynyt, alkoi hänen mielessään kehittyä idea siivoustyökirjasta.

”Hankin kirjaprojektiini avuksi valmentajan. Hän sitten kysyi, olenko koskaan harkinnut yrittäjyyttä, ja vastasin, että olen ehdottomasti! Hän kannusti minua sen aloittamisessa, kunhan vain idea löytyisi.”

Milja keksikin pian työllistää itsensä taitojensa mukaisesti, ja tie ammattijärjestäjäksi oli valmis. Yrittäjyys tuntui luontevalta, sillä se oli Miljalle jo tuttua kotioloista; hänen perheessään on neljä muutakin yrittäjää.

Laskostetut neuleet pinossa

Alussa kaikki tosin oli epävarmaa, sillä Milja aloitti ilman minkäänlaista pääomaa. Hän ei saanut myöskään starttirahaa toimintaansa varten.

”Yrittäjyyttä aloittaessa haasteena on aina saada toiminta sille mallille, että tulot kattavat menot. Ei kuitenkaan vienyt kauan, kunnes sain homman pyörimään!”

Ammattijärjestämisen lisäksi Miljan toimintaansa sisältyy tällä hetkellä sosiaalisen median yhteistöitä ja siivoustyökirjan työstämistä. Hänen mukaansa kirjan pitäisi ilmestyä kauppojen hyllyille ensi vuoden puolella.

”Sen tarkoitus on, että lukija oppii itse muodostamaan sopivat siivousrutiinit itselleen ja nauttimaan siististä kodista arjessa. Kirja tulee olemaan paljolti itse täytettävässä muodossa, minkä lisäksi se sisältää järjestelyyn ja minimalismiin liittyviä niksejä.”

Asiakkaat löytävät Miljan pääsääntöisesti sosiaalisen median kautta. Hän tuo yritystään esille muun muassa Facebookin paikallisessa puskaradioryhmässä ja Naisyrittäjät-ryhmässä. Miljan Instagram-tili toimii portfoliona, jonka kautta hän voi esitellä toimintaansa ja asiakkaat näkevät hänen työnjälkensä.

”Yleensä asiakas sanookin yhteyttä ottaessaan nähneensä ennen ja jälkeen -kuviani Instagramissa, ja haluaisi siksi palkata minut.”

Hyvät ihmistaidot ovat ammattijärjestäjälle tärkeitä

Milja saa toimeksiantoja enimmäkseen yksityisasiakkailta, jotka kaipaavat apua arkeensa ja kotinsa siistinä pitämiseen. Kerran kuussa hän tekee myös ilmaisen asiakaskäynnin kohteeseen, jossa ammattijärjestäjän palkkaaminen ei ole taloudellisesti mahdollista.

Toimeksiannot menevät tavallisesti melko saman kaavan mukaisesti: siihen kuuluu konsultaatio, asiakaskäynnin suunnittelu sekä itse käynti. Tarvittaessa Milja huolehtii myös asiakkaalta karsittujen tavaroiden kierrätyksestä.

Asiakaskäyntien sisältö kuitenkin vaihtelee hyvin paljon.

”Osan kanssa se on paljolti keskustelua, kun pohdimme tavarasta luopumista. Joidenkin asiakkaiden kanssa myös karsimme tavaraa tosi paljon yhdessä, toisten kanssa taas keskitytään vain järjestelemään olemassa olevaa tavaraa. Joissain tapauksissa asiakas ei halua olla ollenkaan paikalla, jolloin hoidan järjestelyn itsekseni.”

Ammattijärjestäjä Milja Niva

Milja on saanut järjestettäväkseen kaiken kokoisia tiloja säilytyskaapeista traktorihalleihin. Hän toteaa projektin olevan sitä haastavampi, mitä isompi tila on kyseessä; toisaalta toimivien säilytysratkaisujen luomiseen on tällöin myös hyvin tilaa.

”Varsinkin lastenhuoneiden ja täyteen sullottujen vaatehuoneiden järjestely on mielestäni hauskaa. Pidän ylipäätään kaaoksesta, koska siinä työn lopputulos näkyy kaikkein parhaiten!”

Keskustelut ja vierailut asiakkaiden kotona tekevät työstä hyvin intiimiä, ja hyvät ihmistaidot ovat siinä keskeisiä. Niitä Milja onkin oppinut liki 7-vuotisen asiakaspalvelukokemuksensa aikana. Hän huomauttaa, että kuten kaikessa asiakastyössä, myös ammattijärjestämisessä on tärkeää muistaa jokaisen asiakkaan yksilöllisyys.

”Se, mikä toimii jollekin, ei välttämättä toimikaan toiselle; on oltava hyvin erilaisia tapoja sille, miten tilannetta lähestytään ja kuinka siinä edetään. Joillekin esimerkiksi tavaran karsiminen on todella helppoa, toisille taas aluksi ylitsepääsemättömän vaikeaa. En voi ikinä tietää etukäteen, millainen käynti tulee olemaan ja kuinka hyvin pääsemme tavoittelemiimme tuloksiin.”

”Tämä on kuitenkin positiivinen haaste, ja olen kehittynyt siinä koko ajan paremmaksi!”

Milja kertoo, että moni asiakas tuntee häpeää kotinsa kaaoksesta ja tavaran määrästä. Kun hän pääsee tästä vähitellen yli ja asiat alkavat olla järjestyksessä, on tunne sekä hänelle että Miljalle erittäin palkitseva.

”Parasta työssäni on se, kun asiakkaat saavat pysyvän muutoksen arkeensa ja järjestyksen ylläpitämiseen. Minulla on ollut tapana soitella heille pari kuukautta työn jälkeen ja tiedustella, onko järjestys säilynyt. Ja lähes poikkeuksetta se on.”

"Teen tätä sen aikaa, kuin se tuntuu minusta kiinnostavalta!"

Ihmisten kohtaamisen lisäksi yrittäjyys on opettanut Miljalle paljon muun muassa epämukavuusalueelle menemisestä ja itsen johtamisesta. Aikaisempi työkokemus ja harrastukset ovat tukeneet häntä tässä paljon. Hän saa edelleen apua myös valmentajaltaan, joka tuli alun perin auttamaan häntä kirjaprojektin kanssa.

Vaikka yrittäjyydessä on aina haasteensa ja etenkin alku oli Miljallekin epävarmaa, hän toteaa toiminnan hyvien puolien kuitenkin voittavan huonot. Apua on myös mahdollista saada tarvittaessa.

”Mitään ylitsepääsemättömiä haasteita ei ole ollut. Mielestäni turhaan usein pelotellaan, että yrittäjyys olisi kauhean vaikeaa; ei se minun mielestäni ole.”

Alun perin Miljan tavoitteena oli saada yritystoiminta kasvamaan mahdollisimman nopeasti. Hän sai kuitenkin mahdollisuuden palata vanhaan työhönsä osastovastaavana Clas Ohlsonilla; koska Milja oli pitänyt tästä työstä, hän päätti ottaa sen vastaan osa-aikaisena. Yritystoiminta on edelleen sivutoimista, ja sen kasvattaminen on toistaiseksi jäänyt.

Järjestelty keittiön hylly

Vaikka Milja onkin mielellään ammattijärjestäjä, hän ei usko tekevänsä kyseistä työtä vuosien ajan. Hänellä on useita mielenkiinnon kohteita, ja hän näkeekin tulevaisuudessaan monia mahdollisuuksia. Milja toteaa myös, että hän tulee vielä jossain vaiheessa opiskelemaan.

”Olen antanut itselleni vapauden tehdä tätä hommaa sen aikaa, kuin se tuntuu minusta kiinnostavalta. Ja jos huomaan, että se ei huvita enää – vaikka toistaiseksi sellaiselta ei ole vielä lainkaan tuntunut! – niin pistän pillit pussiin. Suhtaudun tähän välivaiheena, jossa työllistän itseni omilla taidoillani ja opettelen yrittäjyyttä siinä samalla.”

Milja nauttiikin yrittäjyydestä itsessään, ja hän arvelee toimivansa sen parissa lopun ikänsä – todennäköisesti eri aloilla. Hänellä on useita mielenkiinnon kohteita, joihin liittyen olisi mahdollista kehitellä yritystoimintaa.

Hän toteaa kuitenkin suhtautuvansa työhön asiana, joka saa muotoutua muun elämän mukaisesti.

”Elämäntilanteeni vaikuttaa uraani paljon. Olen miettinyt, että voisin joskus opiskella lisää, ja luultavasti perheen perustaminenkin tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi. Minulle työ on oikeastaan sivuseikka, eikä sen tule mennä esimerkiksi perhe-elämän edelle.”

Miljan kolme vinkkiä ammattijärjestäjän työstä kiinnostuneille

1. Mieti, miten voisit erottautua muista

Vaikka tämä ala on pieni, sillä on todella tärkeää erottua omilla vahvuuksillaan. Tee työsi hyvin ja mieti joku ”oma juttusi”, jossa olet todella hyvä. Uskon tämän alan olevan viiden vuoden päästä jo paljon isompi, ja siinä vaiheessa on tärkeää, että sinulla on jotain erityisosaamista.

2. Aloita heti, kun koet olevasi valmis

Jos ammattijärjestäjän työ kiinnostaa sinua, ei kannata jäädä odottelemaan sitä, että sinulla on varaa maksaa parin tonnin koulutus siihen. Aloita työ heti ja hanki kokemusta sen kautta; kouluttaudu sitten, kun siihen on hyvä tilanne. Koulutus on todella tärkeää ja arvostan sitä paljon – mutta tärkeää on myös, että se ei ole este, joka lykkää oman toiminnan aloittamista.

3. Tee itseopiskelua ja ylläpidä osaamistasi

Ammattijärjestämisestä löytyy todella paljon kirjallisuutta ja erilaisia sarjoja sekä dokumentteja; aihetta voi siis opiskella todella hyvin myös itse. Jatkuva opiskelu onkin tässä työssä hyvin tärkeää.

Kolme vinkkiä muille yrittäjille tai yrittäjyydestä kiinnostuneille

1. Hanki itsellesi mentori

Ainakin itselleni on ollut tärkeää, että minulla on ollut valmentaja tukenani. Suosittelen, että jokainen aloitteleva yrittäjä hankkii itselleen jonkun luottoihmisen, joka voi auttaa ja jonka kanssa voi sparrailla.

2. Ole ratkaisukeskeinen

Kun toiminnassa tulee vastaan haasteita, kannattaa pohtia ratkaisuja sen sijaan, että etsii syyllistä jostakin tilanteesta tai ihmisestä.

3. Ole valmis tekemään lujasti töitä ja ole rohkea

Niin kliseiseltä kuin tämä kuulostaakin, ne ovat mielestäni tärkeimpiä tekijöitä yrittäjyydessä!

Kuvaaja: Paula Heino

Artikkeli on julkaistu alun perin kesäkuussa 2021.

Lue myös

Hei, kevyt- tai toiminimiyrittäjä, haluamme kuulla sinun tarinasi!

Etsimme jatkuvasti uusia yrittäjiä haastateltavaksi Yrittäjyyskouluumme. Kerro meille oma tarinasi tai vinkkaa yrittäjäkaverista! Ilmoittaudu mukaan täällä.

Yrittäjätarinat saavat näkyvyyttä verkkosivuillamme ja UKKO.fi:n sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi tarjoamme haastateltaviamme säännöllisesti muille medioille, joten oman tarinan jakaminen kannattaa aina! #ainakannattaayrittaa

Voit tutustua yrittäjätarinoihimme täällä.

Tilaa Yrittäjyyskoulun suosituimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi

    Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjätarinat:

    • Yrittäjätarinat Susanna Salon esikoisteos “Ukon Pakka – Kalevalainen tarot” on ulkomaillakin suosittu!

      Kuka olet? Olen Susanna Salo, 35-vuotias Helsinkiläinen kirjailija. Esikoisteokseni käsittelee Kalevalaisia myyttejä ja hahmoja sekä suomalaista vanhaa kansanperinnettä tarot-korttien muodossa. Kirjani ja sen ohessa myytävä tarot pakka julkaistiin vuonna 2017 nimellä Ukon Pakka – Kalevalainen tarot. Se on saavuttanut suuren suosion suomessa ja olen juuri tehnyt siitä italiaan käännössopimuksen. Teokseni julkaistaan Italiassa vuoden 2020 loppupuolella. Aikaisemmin kirjani on julkaistu englanniksi…

      Lue lisää
    • Yrittäjätarinat Kuukauden yrittäjämme Tarja Kapp järjestää kotisi kuntoon

      Kuka olet ja mitä teet työksesi? Olen Tarja Kapp. Olen toiminut palvelualan yrittäjänä, ammattijärjestäjänä, nyt viiden vuoden ajan. Ammattijärjestäjänä teen työtäni ihmisten kodeissa, yleensä yhdessä asiakkaideni kanssa. Autan ihmisiä karsimaan ja vähentämään kotiensa tavaroita ja järjestämään huoneita ja tiloja. Voimme järjestellä yhdessä asiakkaan kanssa vaikka keittiön, olohuoneen, tai varastoksi muuttuneen kodin ”romuhuoneen”. Järjestämisen kohteena voivat olla vaatteet ja vaatesäilytys, kirjahylly…

      Lue lisää
    • Yrittäjätarinat Ville Kekäläinen keikkailee sivutoimisesti drag-artistina oman yrityksen nimissä

      Olen drag-artisti Ville Kekäläinen. Yritykseni on Ville Kekäläinen Productions, joka tuottaa tasokkaita drag show -esityksiä yritysten ja yksityishenkilöiden tilaisuuksiin. Esitykseni koostuvat musiikkinumeroista, stand upista ja näköisimitaatioista. Kilpailumenestys kannusti drag-artistiksi Opiskelin teatteri-ilmaisun ohjaajaksi Metropolia AMK:ssa. Heti koulun alussa aloin keikkailemaan aktiivisesti drag show’n parissa voitettuani alan kilpailuja. Nopeasti keikkailussa haasteeksi muodostui palkkiot ja lopulta oli pakko keksiä keino, miten opiskelijana voisin…

      Lue lisää