Näin hinnoittelet työsi oikein – viisi vinkkiä

miten-tyo-hinnoitellaan

Jokainen yrittäjä tuntee tuskaa hinnoittelusta. Kuinka saat asiakkaan maksamaan työstäsi riittävästi ilman, että kauppa kaatuu oman työn hintalappuun?

1. Älä kainostele

Kevytyrittäjät mahdollistavat niin täydelliset ylioppilasjuhlakakut, hohtavan puhtaat kodit kuin täydelliset verkkosivutkin. Työstäsi on aitoa iloa ja apua ihmisille, joten älä alihinnoittele sitä.

Aloita tutkimalla hintatasoa ja suhteuta oma tuotteesi ja osaamistasosi siihen. Vasta-alkaja ei voi laskuttaa kuin konkari, mutta kokemattomankaan ei kannata kaupata työpanostaan jättialella. Jos hankit asiakaspohjan roimaan alihintaan, on isoja hinnankorotuksia hankala perustella myöhemmin.

Vanhuksia naurattaa sinun hintasi

2. …äläkä ylihinnoittele

Ennen hintojen määrittelyä kannattaa tehdä kotiläksyt huolella. Jos kaikki muut myyvät ison täytekakun 40 eurolla, joutuu 60 euron hintapyyntöä perustelemaan. Mikä tekee tuotteesta niin poikkeuksellisen, että asiakas haluaa sen maksaa?

Sama pätee esimerkiksi tuntilaskutuksella tehtävään luovaan työhön. Kolmannen vuoden graafikko-opiskelija ei voi laskuttaa samaa hintaa kuin maineikas, pitkään toiminut mainostoimisto.

3. Muista sivukulut ja eläkkeet

50 euron laskuttaminen tunnin työstä tuntuu monesta paljolle, mutta tilille siitä tulee paljon vähemmän. Mahdollisten eläkemaksujen lisäksi pitää muistaa, että kevytyrittäjä maksaa itse puhelin-, työtila- ja materiaalikulut.

Apuna voit käyttää esimerkiksi UKKO.fi:n tulolaskuria. Oman alasi palkkatasoon voit hakea vertailupohjaa esimerkiksi Tilastokeskukselta.

4. Suosi urakkahintaa

Asiakas ei osta viittä työtuntia vaan suoritteen, joten etenkin selkeärajaisemmissa toimeksiannoissa kannattaa antaa selkeä urakkahinta. Jos työhön kuuluu jälkitöitä (esim. kuvien käsittely), mainitse siitä tarjouksen antamisen yhteydessä.

Aina urakkahintaa ei kannata antaa. Jos asiakas ei vielä itsekään tiedä tarvettaan, on tuntihinta kaikille osapuolille reilumpi.

5. Ajattele asiakasta

Asiakkailla on monenlaisia syitä palkata ulkopuolinen. Toinen haluaa helppoutta, toinen varmuutta. Kolmas voi haluta ulkopuolisen siksi, että homma olisi jollain hallussa eikä samassa sopassa olisi seitsemän eri kokin lusikat.

Nuori nainen osaa hinnoitella itsensä oikein

Hinnoittelu on myös psykologiaa, ja hintasi lähettää myös viestin. Kukaan ei halua maksaa liikaa, mutta harva haluaa halvimman. Mieti, ostaisitko omiin juhliisi sen halvimman pitopalvelun tai yrityksellesi halvimman graafikon?

Tutustu lisää oman työn hinnoitteluun ja lataa itsellesi ilmainen Kevytyrittäjän hinnoitteluopas!

Kirjoittaja Piia Peiponen

Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Hyvä asiakaspalvelu on yrityksen kilpailuvaltti

    Mitä oikein on hyvä asiakaspalvelu? Jokaisella lienee omanlaisensa käsitys hyvästä asiakaspalvelusta, mutta useimmiten esille nousee kaksi avainsanaa, joilla hyvää asiakaspalvelukokemusta kuvataan. Ne sanat ovat nopea ja henkilökohtainen. Hyvä asiakaspalvelija puolestaan on ystävällinen ja ammattitaitoinen, ja hän haluaa kuunnella ja ymmärtää asiakkaan tarpeet ja ratkaista tämän ongelmat. Sanonnan mukaan asiakas kertoo saamastaan hyvästä asiakaspalvelusta kolmelle ihmisille, mutta saamastaan huonosta yhdelletoista. Jos…

    Lue lisää
  • Markkinointi TikTok-markkinoinnin vinkit yrittäjälle – tavoita nuoret ennen kilpailijoitasi

    Keitä ovat TikTokin miljoonat aktiiviset käyttäjät? Mitkä ovat parhaita tapoja tavoittaa TikTokkaajat? Tästä artikkelista löydät TikTok-markkinoinnin perusteet ja parhaat vinkit TikTok-markkinointiin itsenäiselle yrittäjälle. Somekanavat ovat tänä päivänä tärkeä osa-alue jokaisen yrittäjän markkinoinnissa. Jos kohderyhmääsi kuuluu alle 30-vuotiaita, kannattaa ehdottomasti panostaa myös somekentän uusimpiin tulokkaisiin, kuten TikTokiin. (Tutustu tästä muihin somemarkkinoinnin perusteisiin.) TikTokilla on maailmanlaajuisesti jo yli miljardi käyttäjää ja suosio…

    Lue lisää
  • Markkinointi Oman osaamisen tuotteistaminen – näillä vinkeillä pääset alkuun osaamisesi myynnissä!

    Oletko joskus haaveillut oman yrityksen perustamisesta tai vaikkapa vaan sivutulojen hankkimisesta asiantuntijana oman vakituisen työn ohella? Monilla meistä on taitoja, joilla voisimme työllistää itsemme. Oman osaamisen tuotteistaminen voi kuitenkin olla kompastuskivi, jonka vuoksi pöytälaatikkoideat eivät lähde lentoon. Oman osaamisen tuotteistaminen on freelancerin ja kevytyrittäjän tärkein taito. Saat lisää asiakkaita, kun ihmiset tietävät kuka olet ja mitä osaat. Tässä artikkelissa kerromme…

    Lue lisää