Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Näin hinnoittelet työsi oikein – viisi vinkkiä

miten-tyo-hinnoitellaan

Jokainen yrittäjä tuntee tuskaa hinnoittelusta. Kuinka saat asiakkaan maksamaan työstäsi riittävästi ilman, että kauppa kaatuu oman työn hintalappuun?

1. Älä kainostele

Kevytyrittäjät mahdollistavat niin täydelliset ylioppilasjuhlakakut, hohtavan puhtaat kodit kuin täydelliset verkkosivutkin. Työstäsi on aitoa iloa ja apua ihmisille, joten älä alihinnoittele sitä.

Aloita tutkimalla hintatasoa ja suhteuta oma tuotteesi ja osaamistasosi siihen. Vasta-alkaja ei voi laskuttaa kuin konkari, mutta kokemattomankaan ei kannata kaupata työpanostaan jättialella. Jos hankit asiakaspohjan roimaan alihintaan, on isoja hinnankorotuksia hankala perustella myöhemmin.

Vanhuksia naurattaa sinun hintasi

2. …äläkä ylihinnoittele

Ennen hintojen määrittelyä kannattaa tehdä kotiläksyt huolella. Jos kaikki muut myyvät ison täytekakun 40 eurolla, joutuu 60 euron hintapyyntöä perustelemaan. Mikä tekee tuotteesta niin poikkeuksellisen, että asiakas haluaa sen maksaa?

Sama pätee esimerkiksi tuntilaskutuksella tehtävään luovaan työhön. Kolmannen vuoden graafikko-opiskelija ei voi laskuttaa samaa hintaa kuin maineikas, pitkään toiminut mainostoimisto.

3. Muista sivukulut ja eläkkeet

50 euron laskuttaminen tunnin työstä tuntuu monesta paljolle, mutta tilille siitä tulee paljon vähemmän. Mahdollisten eläkemaksujen lisäksi pitää muistaa, että kevytyrittäjä maksaa itse puhelin-, työtila- ja materiaalikulut.

Apuna voit käyttää esimerkiksi UKKO.fi:n tulolaskuria. Oman alasi palkkatasoon voit hakea vertailupohjaa esimerkiksi Tilastokeskukselta.

4. Suosi urakkahintaa

Asiakas ei osta viittä työtuntia vaan suoritteen, joten etenkin selkeärajaisemmissa toimeksiannoissa kannattaa antaa selkeä urakkahinta. Jos työhön kuuluu jälkitöitä (esim. kuvien käsittely), mainitse siitä tarjouksen antamisen yhteydessä.

Aina urakkahintaa ei kannata antaa. Jos asiakas ei vielä itsekään tiedä tarvettaan, on tuntihinta kaikille osapuolille reilumpi.

5. Ajattele asiakasta

Asiakkailla on monenlaisia syitä palkata ulkopuolinen. Toinen haluaa helppoutta, toinen varmuutta. Kolmas voi haluta ulkopuolisen siksi, että homma olisi jollain hallussa eikä samassa sopassa olisi seitsemän eri kokin lusikat.

Nuori nainen osaa hinnoitella itsensä oikein

Hinnoittelu on myös psykologiaa, ja hintasi lähettää myös viestin. Kukaan ei halua maksaa liikaa, mutta harva haluaa halvimman. Mieti, ostaisitko omiin juhliisi sen halvimman pitopalvelun tai yrityksellesi halvimman graafikon?

Tutustu lisää oman työn hinnoitteluun ja lataa itsellesi ilmainen Kevytyrittäjän hinnoitteluopas!

Kirjoittaja Piia Peiponen

Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Tätä on Kasvuhakkerointi ja näin teet sillä miljoonia!

    Kasvuhakkerointi eli englanniksi Growth Hacking on tulossa Suomeen! Lue tämä kirjoitus ja tiedät ensimmäisenä mitä se oikeasti on. Kasvuhakkerointi on termi, joka on ollut kovassa nosteessa valtameren toisella puolella. Onkin odotettavissa, että termi rantautuu vielä tämän vuoden aikana rytinällä Suomeen. Nyt on siis aika selvittää, mikä tämä uusi trendisana oikein tarkoittaa ja miten se muuttaa markkinoinnin maailmaa. Uudet hype-termit harvoin tuovat mitään uutta.…

    Lue lisää
  • Markkinointi Hakukoneoptimointi ja 5 tärkeintä SEO-vinkkiä uudelle pienyrittäjälle

    Hakukoneoptimointi nettisivujen pystyttämisen yhteydessä on aloittelevan yrittäjän ensitoimia. Verkkosivujen rakentamisessa on siis hyvä huomioida, miten ne löytyvät hakukoneista potentiaalisten asiakkaiden etsiessä tietoa. Tässä artikkelissa käymme läpi, millä helpoilla toimilla uusi pienyrittäjä voi parantaa omien nettisivujensa löydettävyyttä heti alkuunsa. Hakukoneoptimointi on yrittäjälle tärkeä tehtävä. Mietihän vaikka, miten itse etsit tietoa palveluista, ruokakaupoista tai lähialueen ravintoloista – kirjoitat Googlen hakukenttään, mitä haluat…

    Lue lisää
  • Markkinointi Näillä 5 helpolla markkinointiharjoituksella jokainen pienyrittäjä pääsee alkuun ja tekee tulosta

    Markkinointi ja uusien asiakkaiden löytäminen on monelle pienyrittäjälle kinkkinen pähkinä purtavaksi. Itsenäinen yrittäjä on ammattilainen omalla osaamisalueellaan, mutta oman osaamisen esiin tuominen oikealle kohderyhmälle sopivissa kanavissa ei tule luonnostaan, vaan sitä pitäisi pohtia ja opetella ajan kanssa. Erityisesti suomalaiselle on usein vaikea sanoa ääneen olevansa hyvä jossain. Uusien asiakkaiden löytämiseksi se pitäisi usein kuitenkin osata kertoa. Nytkin joku etsii sinun…

    Lue lisää