Blogi

2.10.2019

Kevytyrittäjän liikeidean tarkistuslista – näillä vinkeillä saat bisneksen taas lentoon

Kevytyrittäjän liikeidean checklist

Eikö asiakashankinta onnistu? Tuntuuko, että ensimmäisten onnistuneiden kauppojen jälkeen ei ole tullut laskutettua?

Voi olla, että olet into pinkeänä aloittanut unelmiesi tavoittelun tekemättä huolellista pohjatyötä. Alku voi olla kankeaa monella yrittämään alkaneella, mutta jos pidemmänkään ajan päästä ei myynti lähde kasvuun, voi itse liikeideassa olla jotain parannettavaa.

Jos tuntuu, että tunnistit itsesi yllä olevasta kuvauksesta, kannattaa sinun perehtyä sinulle laatimaani tarkistuslistaan. Tarkastelemalla huolellisesti , mainittuja kohtia, voit saada liiketoimintasi nopeasti ennennäkemättömään nousuun.

Onko liikeideasi muidenkin kuin vanhempiesi silmissä hyvä?

Vaikka äitisi ja isäsi olisivat kehuneet sinua maailman parhaaksi piirtäjäksi, ei se välttämättä tarkoita, että ihmiset haluaisivat ostaa omakuvia juuri sinulta.

Varmista siis, että liikeideasi tai palvelusi on muidenkin silmissä hyvä. Oma kiinnostuksesi ei välttämättä riitä.

Älä luota siis omaan arviointikykyysi liikaa. Tämä saattaa kuulostaa kamalalta, mutta mietipä niitä televisiolaulukilpailuihin osallistuneita raukkoja, jotka lauloivat nuotinvierestä ja koko maailma nauraa heille yhä, kun koelaulupätkät pyörivät tuhansia kertoja päivässä Youtubessa.

Jos olet epävarma ideasi toimivuudesta, pyydä ventovieraita arvioimaan kykysi ja potentiaalisi. Kysy heiltä, missä tilanteessa ja mihin hintaan he ostaisivat palvelusi.

Mututuntu ei aina riitä – tarvitset numeroita onnistuaksesi

Se, että koet alueellasi olevan runsaasti ihmisiä, jotka tarvitsisivat personal trainerin palvelua, ei välttämättä ole fakta. Pohjaa kaikki päätöksesi faktatietoon eli numeroihin. Toki mututuntuma saattaa monesti osua oikeaan, mutta se voi joskus viedä myös täysin metsään.

Käytä apunasi hakukoneita ja sosiaalista mediaa ja selvitä, onko liikeideasi uusi juttu vai vanha ja tuttu, josta puhutaan paljon.

Kaikki lähtee liikkeelle tarpeesta tai ongelmasta

Onko sinun palvelusi ratkaisu ongelmaan?

Jos haluat tarjota taikurin palveluita, kannattaa miettiä, millaiset ja missä tilanteessa olevat ihmiset kääntyisivät puoleesi. Milloin itse haluaisit hankkia taikurin tekemään temppuja?

Luo erilaisia asiakasmalleja, joita voit hyödyntää markkinoinnissasi. Tärkeää on myös räätälöidä palvelu jokaiselle asiakasryhmälle sopivaksi.

Koita löytää uusia tapoja ratkaista ongelmat, joita asiakkaalla voi olla. Esimerkiksi kiireinen yksin asuva koiranomistaja potee huonoa omatuntoa jättäessään karvakaverinsa pitkiksi ajoiksi yksin kotiin. Tällöin hän saattaa hyvinkin olla innokas hankkimaan sinulta koiran ulkoilutuspalvelua. Tarjoa vielä lisäksi koiran pesu kaupan päälle kurakeleillä ja huolehdi, että asiakas ei itse joudu hankkimaan kakkapusseja lenkkejä varten.

Älä kuitenkaan tähtää liiallisuuksiin, joita sinulla ei ole varaa ja aikaa järjestää. Aloita maltillisesti peruspalvelulla ja halutessasi voit lisätä lisäpalveluita palvelusi kysynnän kasvaessa.

Millainen on kysyntä ja kilpailu alallasi?

Ota selvää, kuinka moni alueellasi tarjoaa samanlaista palvelua kuin sinä. Tässäkin hyödyllisin työkalu on varmastikin hakukone.

Tarkastele näitä kilpailijoitasi huolella ja perehdy muun muassa heidän tarjoamaansa, hinnoitteluunsa ja markkinointiinsa. Syvenny myös tutkimaan sosiaalista mediaa ja sitä, kuinka paljon heitä mainitaan erilaisissa päivityksissä tai aihetunnisteissa eli hashtageissa.

Tutki eri tapoja toteuttaa samankaltainen lopputulos

Ota selvää, mikä on järkevin, kustannustehokkain ja mahdollisesti helpoin tapa toteuttaa ideoimasi palvelu.

Arvioi yhdessä jonkun toisen kanssa, sujuuko palvelun tarjoaminen asiakkaalle tehokkaasti ja nopeasti. Jos jokin palvelun myymisen ja toteuttamisen vaihe on turha ja aikaa vievä, se tulisi poistaa tai korvata tehokkaammalla.

Hinnoittelu realistiseksi ja kilpailukykyiseksi

Sinun kannattaa lähteä liikkeelle pienemmillä hinnoilla, jos olet vasta-alkaja, etkä ole vielä saanut nimeä ja tunnettuutta palvelullesi. Myöskään kokopäiväiseksi eisinun kannata ryhtyä, jos epäilet, ettet saisi elätettyä itseäsi palvelusi tuomilla tuloilla.

Jos et pysty asettamaan hintojasi kilpailijoiden hintojen tasolle, sinun on koitettava tarjota jotain ekstraa ja erikoisempaa.

Erityislaatuisuus oikeuttaa korkeammat hinnat. Mieti, mitä erityistä sinun palvelusi voisi tarjota, joka nostaisi sinut kilpailijoita korkeammalle, kun asiakas valitsee palveluntarjoajaa.

Palvelu vertaansa vailla

Pelkästään hinnoittelu ei varmista suurta markkinaosuutta. Palvelusi ja brändisi on hyvä erottua kilpailijoista muullakin tavalla. Mikä tekee sinusta palveluntarjoajana erityislaatuisen? Ehkä olet ainoa valokuvaaja, joka kuvaa asiakkaansa pää alaspäin tai olette ainoa hautajaisiin erikoistunut a cappella -lauluyhtye.

Kaikki voi myös lähteä sinun omasta persoonastasi ja henkilöbrändistäsi. Koita brändätä ensin itsesi huomionarvoiseksi ja siirrä sen jälkeen samat ajatukset palveluusi.

Markkinointitoimet kuntoon

Markkinoinnin ei tarvitse olla vaikeaa. Hyödynnä sosiaalisen median koko potentiaali.

Avaa palvelullesi Facebookin business-sivu, Instagram-tili ja ehkäpä vielä blogi ilmaisesta blogipohjasta.

Vähintäänkin sinun kannattaa luoda henkilökohtaiset sometilit ja luoda niihin kiinnostavaa sisältöä kuvin, tekstein ja videoin.

Seuraava askel on mainostaa luomiasi sisältöjä pienin budjetein. Facebook-mainonnan voit aloittaa jopa vain yhden euron päiväbudjetilla. Kuukausikustannukset on helppo sisällyttää palvelusi hintaan.

Lue lisää somemarkkinoinnista ja aloita tekeminen heti.

Katse verkkosivuihin

Nykymaailmassa palvelua ei tavallisen ihmisen silmissä ole, jos sitä ei löydy hakukoneesta.

Olethan siis luonut erottuvat nettisvut? Onko niitä selkeää selata ja välittyykö niistä ammattitaitoinen ja luotettava kuva? Apuja verkkosivujen rakentamiseen saat muun muassa Youtubesta. Siellä voit katsella opetusvideoita lähes mistä tahansa aiheesta.

Muista myös hyödyntää sivuillasi laskutuspalvelusi tai kirjanpitäjäsi tarjoamat logot tai merkit. Jos yhteistyökumppanisi on tunnettu ja luotettava, lisää se sinunkin luotettavuuttasi asiakkaasi silmissä.

Asiakaspalaute on kultaakin kalliimpaa

Toisten kokemukset palvelusta vakuuttavat asiakkaasi enemmän kuin yksikään markkinoinnin teksti. Pyydä asiakkaitasi arvioimaan saamansa palvelu. Voit hyödyntää positiivisia palautteita niin nettisivuilla kuin sosiaalisessa mediassakin.

Jos kuitenkin saat paljon huonoa palautetta, kannattaa ehkä pohtia pariin kertaan, onko tämä tosiaan talenttisi. Silloin sinun kannattaa ehkä lisäkouluttautua tai kehittää itseäsi eri suuntaan.

Laskutuspalvelut tarjoavata etuja käyttäjilleen

Jos käytät laskutuspalvelua, olethan hyödyntänyt sen tarjoamat apuvälineet. Monet laskutuspalvelut tarjoavat perustoimintojen lisäksi kevytyrittäjän myynti- ja markkinointioppaita, kursseja, hinnoitteluohjeita ynnä muuta sellaista.

Tutustu kunnolla sinulle tarjolla oleviin etuihin ja oman potentiaalinsa palveluntarjoajien keskuudessa.

Kokosin listan vielä tiiviimpään kuvamuotoon, jonka voit vaikka tulostaa työpöydällesi.

Käy tarkistuslista aika ajoin läpi ja kehitä liiketoimintaasi eteenpäin!

Liiketoiminnan checklist

pauliina
Kirjoittaja

Pauliina Saukkonen

Pauliina on markkinointitiimin SEM- ja social media marketing -intoilija, joka inspiroituu hyvästä tiimihengestä ja taitavista työkavereista. Hän on vapaa-ajalla cup cake -leipuri ja rakastaa kaikkea visuaalista tekemistä sekä siskonpoikansa, valkoisen paimenkoiran, Fredin kanssa puuhaamista.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta

yhdistelmävakuutus

Mitä kuuluu yhdistelmävakuutukselle?

Yhdistelmävakuutuksella tarkoitetaan suunnitteilla ollutta sosiaaliturva- ja työttömyysvakuutusta, jossa huomioitaisiin sekä yrittäjänä että palkkatyössä tehty työ. Yhdistelmävakuutus palvelisi voimaan tullessaan muuttuvan työelämän ehdoin moninaisissa eri...
16.10.2019 Lue lisää »