Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Liikeidea – yritysideasta kohti kannattavaa toimintaa

liikeidea-keltainen-paperitollo-hehkulamppu

Oletko hautonut päässäsi ajatusta oman yrityksen perustamisesta? Mielessäsi on ehkä pyörinyt liikeidea, tai ainakin hahmotelma sellaisesta. Se voi kuitenkin tuntua kaukaiselta haaveelta eikä lainkaan konkreettiselta.

Tämä artikkeli kertoo, kuinka voit muuttaa yritysideasi kannattavaksi liiketoiminnaksi! Olennaista on tarkastella ideaa kriittisesti, laatia liiketoimintasuunnitelma ja mahdollisuuksien mukaan testata idean toimivuutta.

Liikeidea on koko yritystoiminnan pilari. Se vastaa kysymykseen siitä, kuinka yritys aikoo liiketoimintaansa toteuttaa, sekä miksi yritys on ylipäänsä olemassa. Käytännössä liikeideassa kerrotaan, millaisia asiakkaita yritys tavoittelee sekä minkälaisia tuotteita tai palveluita yritys tarjoaa asiakaskunnalleen. Liikeidean pohjalta laaditaan varsinainen liiketoimintasuunnitelma.

Älä jätä liikeideaasi pölyttymään laatikon pohjalle!

Älä jätä loistavaa ideaa käyttämättä. Katso vertailu ja valitse sinulle sopivin yritysmuoto.
Valitse sopiva yritysmuoto

Liikeidea voi syntyä esimerkiksi harrastuksesta, koulutuksesta tai palavasta mielenkiinnosta johonkin itselle tärkeään asiaan. Sillä, kuinka liikeidea syntyy, ei kuitenkaan ole merkitystä; ratkaisevinta on sen toteutus ja oikea ajoitus toteutukselle.

Näillä artikkelissa kertomillamme neuvoilla voit kehittää yritysideastasi menestyksekästä liiketoimintaa!

Mistä idea omaan yritykseen syntyy?

Liikeidea lähtee vähitellen kehittymään yritysideasta. Se on ajatus, joka kertoo, millaisen yrityksen haluaisit perustaa ja mikä sen tarkoitus on.

Yritysideat liittyvät useimmiten henkilön omaan osaamiseen: tietoon ja taitoon, jota hän on hankkinut joko koulutuksen tai työkokemuksen kautta. Yritysidea voi kuitenkin kummuta myös omasta harrastuksesta. Näin ovat syntyneet muun muassa lukuisat käsityöalan yritykset.

Kuinka liikeidea syntyy?

Joskus idea liiketoiminnalle voi syntyä myös omien kontaktien kautta. Toisinaan idea taas vain iskeytyy päähän silmänräpäyksessä vaikka saunan lauteilla, keskikesällä laiturinnokassa tai maanantaiaamuna ruuhkabussissa.

Sillä, missä ja miten yritysidea syntyy, ei tosin ole niinkään väliä. Ratkaisevinta on sen toteutus ja ennen kaikkea toteutuksen ajoitus!

Yritysidean jalostaminen liikeideaksi

Mistä sitten tietää, onko yritysidea hyvä, ja onko sen eteenpäin vieminen kannattavaa? Ideoita yrityksiin tulee ja menee, eivätkä ne kaikki tietenkään ole erityisen hyviä. Jotkut ideat voivat olla erinomaisia jo syntyessään, mutta monesti ideaa pitää ensin hioa ja iteroida ennen kuin siitä voi oikeasti tulla yrityksen perusta.

Ja sitten on niitäkin ideoita, jotka eivät edes kestä lähempää tarkastelua. Ne kannattaa suosiolla jättää pöytälaatikkoon lojumaan.

Toimiva yritysidea perustuu yrittäjän osaamiseen ja markkinoiden todelliseen kysyntään.

Tämä ei kuitenkaan vielä kerro kaikkea; jos lähialueeltasi puuttuu vaikkapa kampaamo ja sinulla on parturi-kampaajan koulutus, tarvitset kuitenkin vielä lisätietoa ja suunnittelua menestyksekkään liiketoiminnan takaamiseksi.

Onneksi jo ennen yrityksen perustamista on mahdollista varmistaa, onko oma yritysidea hyvä vai huono, ja onko sillä mahdollisuuksia menestyä. Kun päähäsi pälkähtää mainiolta tuntuva yritysidea, seuraa alla olevia steppejä; niillä pystyt nopeastikin arvioimaan ideasi toimivuutta!

1. Tarkastele ideaasi kriittisesti ja objektiivisesti

Mieti muun muassa seuraavia tekijöitä:

Kysyntä: onko liikeidea hyödyllinen, onko sille todella tarvetta? Löytyykö vastaavaa liiketoimintaa markkinoilta jo yllin kyllin, vai onko yritysideasi täysin uniikki? Mitä voisit sen kautta tarjota asiakkaillesi?

Hyöty asiakkaallesi: mitä voisit yrityksesi kautta tarjota asiakkaille? Miksi he haluaisivat käyttää palveluasi tai tuotettasi?

Brändi: miksi asiakas päätyisi juuri sinun yrityksesi pariin?

Kilpailuetu: mikä saa sinut erottumaan kilpailijoidesi joukosta? Piileekö erottava tekijä tuotteessasi vai palvelusi laadussa?

Mies suunnittelee liikeideaa

Asiakkaat: mistä löydät asiakkaasi, ja kuinka tavoitat heidät parhaiten? Millaisia he ovat? Paljonko he olisivat valmiita maksamaan tuotteestasi/palvelustasi?

Tapa toimia: myytkö tuotetta, palvelua vai molempia? Toimitko vain lähialueella, koko Suomessa vai maailmanlaajuisesti? Valmistatko itse tuotteesi, vai valmistetaanko ne jossain muualla? Kuinka hoidat myynnin, markkinoinnin ja kirjanpidon?

Resurssit: tarvitsetko erillisiä toimitiloja yrityksellesi? Millaisia tilat olisivat, ja ostatko vai vuokraatko ne? Tarvitseko laitteita toimintaasi varten? Tuleeko sinun ostaa ulkoista osaamista tai lisäapua?

Näitä asioita tulisi suunnitella tarkkaan jo ennen yritystoiminnan aloittamista. Huomioi myös muut yrittäjyyden vastuut, ja tee niistä itsellesi muistilista.

2. Arvioi, onko ideasi todella hyvä

Laadukas liikeidea täyttää alla mainitut kriteerit. Jos voisit rastittaa ne, ideallasi on potentiaalia!

  • Tuotteille tai palveluillesi riittää kysyntää, ja asiakkaasi ovat valmiita maksamaan sinulle
  • Asiakkaasi ostavat sinulta ensimmäisenkin oston jälkeen
  • Pystyt erottautumaan kilpailijoistasi omaperäisellä tavalla
  • Sinulla on resursseja kasvattaa ja kehittää liiketoimintaasi

Vie yritysideaasi eteenpäin niin, että siitä kehittyy oikea liikeidea

Liikeidea-sanallahan tarkoitetaan varsinaisesti konseptia tai toiminta-ajatusta siitä, miten yritystoimintaa lähdetään konkreettisesti toteuttamaan. Liikeidea vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä yrityksesi varsinaisesti tekee?
  • Mitä tuotetta tai palvelua myyt?
  • Kuinka myynti käytännössä tapahtuu?
  • Keitä asiakkaasi ovat?
  • Mitä uutta voit tarjota yritystoiminnallasi?
  • Kuinka voisit erottua kilpailijoistasi?

Tutustu markkinoihin ja mahdollisiin kilpaileviin yrityksiin, ja kartoita asiakkaidesi tarpeet. Näin saat selville, mille ominaisuuksille on tarvetta ja aitoa kysyntää. Parhaiten saat tämän selville toteuttamalla varsinaisen kilpailija-analyysin ja markkinatutkimuksen.

Liikeidean pohjalta tehdään sitten varsinainen liiketoimintasuunnitelma. Siitä kerromme tarkemmin alempana!

Testaa ja hio liikeideaasi

Yritystoiminnan aloittaminen on iso askel ja se yleensä jännittää, vaikka oma liikeidea tuntuisikin kaikin puolin hyvältä. Alla listattuna vielä muutama asia, joita voit pyöritellä ennen toimeen ryhtymistä – ja pari sellaista, jotka sinun kannattaa huomioida myös yritystoiminnan aikana.

Uskotko liikeideaasi itse?

Jos sinä et itse usko omaan ideaasi, voiko siihen oikeastaan uskoa kukaan muukaan? Perustamalla yrityksen sinulla on mahdollisuus päästä tekemään työksesi sitä, mistä pidät kaikkein eniten. Mieti siis tarkasti, mitä haluat myydä ja kuka kyseistä palvelua mahdollisesti tarvitsee ja ostaa.

Pyydä palautetta liikeideastasi

Pyydä palautetta – ja kuuntele sitä myös

Voit hyvin pyytää palautetta vaikkapa perheeltäsi, ystäviltäsi ja työkavereiltasi. Tässä voi kuitenkin olla ongelmana se, että läheisyytenne vuoksi he eivät rohkene antaa palautetta täysin rehellisesti, vaan kaunistelevat sitä.

Pyydä siis palautetta myös asiakkailtasi – vain siten voit kehittyä kohti kannattavaa liiketoimintaa. Panosta idean hiomiseen ja suunnitteluun jo alkuvaiheessa, niin pääset varmasti nauttimaan työn hedelmistäkin nopeammin.

Testaa ideaasi

Kuten mainittu, liikeidean toimivuutta voi testata, vaikka yritys ei olisikaan vielä pystyssä. Tämän voit tehdä tekemällä asiakaskyselyitä, keräämällä alustavia ennakkotilauksia tai myymällä sarjakortteja tai kausipasseja etukäteen.

Perusta toiminnallesi verkkosivut tai sometili ja ala rummuttaa ideaasi lähipiiriäsi kauemmaksi. Näistä tuloksista pääset jo hyvin kärryille siitä, millaista kysyntää palvelullasi voisi olla.

Liikeidean testaaminen onnistuu myös kevytyrittäjänä

Onko kevytyrittäjyys sinulle tuttu termi? Se on erinomainen väylä, jonka kautta pääset kokeilemaan liikeideasi toimivuutta risikittä!

Kevytyrittäjänä voit ulkoistaa laskutuspalvelulle kaiken sen byrokratian ja paperityön, joka toiminimiyrittäjän olisi hoidettava itse. Näin voit itse keskittyä rauhassa liikeideasi jalostamiseen, palvelusi konseptointiin ja asiakashankintaan.

Moni toiminimiyrittäjä on halunnut aluksi testata liikeideaansa ja yrittäjyystaitojaan kevytyrittäjänä, ja innostunut sittemmin kasvattamaan liiketoimintaansa.

Huomaa, että aivan kaikille aloille UKKO Kevytyrittäjyys ei kuitenkaan sovi. Näihin kuuluvat muun muassa elintarvikkeiden myynti, kuljetus- ja koneurakointi sekä erilaiset luvanvaraiset työt. Tästä voit lukea tarkemmin Usein kysyttyä -sivultamme.

Jos kevytyrittäjyys kuitenkin sopii sinun liikeideallesi ja olet valmis viemään sitä eteenpäin, lähde rohkeasti tekemään ideasta totta! Lue lisää kevytyrittäjyydestä sivuillamme.

Älä rakastu liikaa omaan ideaasi

On tyypillistä, että aloitteleva yrittäjä kiintyy omaan ideaansa liiankin kanssa. Tämä on yksi pahimmista virheistä; silloin tuttavilta, ystäviltä, potentiaalisilta asiakkailta ja mahdollisilta rahoittajilta saatu palaute saattaa kaikua kuuroille korville. Tällöin liiketoiminta ei kehity oikeaan suuntaan ja se saattaa johtaa yrityksen epäonnistumiseen.

Ota siis saamasi neuvot tosissasi vastaan ja tarkastele toimiasi kriittisesti!

Juttele liikeideastasi läheistesi kanssa

Liiketoimintasuunnitelman laatiminen

Kun olet päässyt viemään liikeideaasi konkreettisemmin eteenpäin, ryhdy laatimaan liiketoimintasuunnitelmaa. Se on kirjallinen suunnitelma, joka auttaa yrittäjää paremmin suunnittelemaan ja jäsentelemään liikeideaa.

Liiketoimintasuunnitelma kokoaa yhteen yrityksen keskeiset tiedot sekä sen, kuinka suunniteltu liikeidea toteutuu käytännössä.

Suunnitelman tekeminen kannattaa aina, sillä se toimii yrittäjälle punaisena lankana. Se auttaa häntä pohtimaan ja kyseenalaistamaan liiketoimintaa; lisäksi se paljastaa toiminnasta usein ne kohdat, jotka kaipaavat korjausta ja kehittämistä.

Konkreettinen liiketoimintasuunnitelma on tärkeä paitsi yrittäjälle itselleen, myös hänen mahdollisille liiketoimintakumppaneilleen ja rahoittajilleen. Kun eri tahot pohtivat yhteistyötä yrittäjän kanssa, haluavat he nähdä, millaisia realistisia suunnitelmia hänen liiketoiminnallaan on.

Aloita liiketoimintasuunnitelman tekeminen miettimällä seuraavia perusasioita:

  1. Oma osaamisesi – mitä osaat jo erinomaisesti, missä taas kaipaat kehitystä? Mitä asioita sinun kannattaa tehdä itse, mikä asiat taas olisi hyvä ulkoistaa?
  2. Mikä palvelusi oikeastaan on – mitkä taidoistasi ovat myymisen arvoisia, ja mitkä ovat ne edut, joilla lyöt kilpailijasi?
  3. Millainen kohderyhmäsi on – kenellä on ongelma ja miksi, ja kuinka voisit tuoda siihen ratkaisun?
  4. Millaista kysyntää tällaisella palvelulla on, ja millaisia kilpailijoita markkinoilta löytyy – todennäköisesti kohtaat kilpailua markkinoilla, mutta kuinka sinä voisit erottua joukosta?
  5. Onko toimintasi kannattavaa ja millaisia varoja tarvitset sen aloittamiseen – teetkö toimintaasi pää- vai sivutoimisesti? Onko sinulla muita tuloja? Paljonko tarvitset kuukaudessa rahaa varmistaaksesi toimeentulosi? Onko sinulla tarvittavia työvälineitä?

Järjestyksen ei tarvitse olla juuri tämä, mutta ainakin näiden asioiden tulisi ilmetä suunnitelmasta. Laadi suunnitelma sillä ajatuksella, että se on ulkopuolisellekin taholle ymmärrettävä, ja kertoo tilanteestasi ja tavoitteistasi selkeästi.

Huomioi, että liiketoimintasuunnitelma ei useinkaan valmistu käden käänteessä; sen tekemiselle kannattaa varata kunnolla aikaa. Jos suunnitelman miettimisestä ei jonain päivänä tunnu tulevan mitään, jätä se hautumaan ja palaa sen pariin vaikka seuraavana päivänä.

Voit käyttää apunasi UKKO.fi:n artikkelia liiketoimintasuunnitelman laatimisesta ja kätevää liiketoimintasuunnitelmapohjaamme!

Hinnoittele järkevästi

Jotta liiketoimintasi olisi kannattavaa, tulee myös hinnoittelusi olla kunnossa!

Hintalapun asettaminen omalle työlle tuottaa kuitenkin harmaita hiuksia monelle aloittelevalle yrittäjälle, freelancerille tai itsensä työllistäjälle. Kukaan ei haluaisi myydä tuotettaan tai palveluaan liian halvalla, ja se saattaa antaa asiakkaillekin kuvan kehnosta laadusta. Toisaalta ylihinnoittelukin yleensä karkottaa asiakkaat.

Näin lasket oman työsi hinnan

Oletko ollut aiemmin palkkatyössä? Tällöin tiedätkin, että palkka ilmoitetaan aina bruttopalkkana. Työnantaja myös maksaa alaisilleen bruttopalkan lisäksi työnantajamaksuja.

Yrittäjänä tai muuna itsensä työllistäjänä tulee kuitenkin ottaa huomioon, ettei asiakkaan kanssa sovittu hinta ole sama kuin bruttopalkka.

Asiakkaan maksaman loppusumman pitäisi kattaa yrittäjän vaaditut viranomaismaksut, arvonlisäverot, loma- ja sairausajan toimeentulo, työvälinehankinnat sekä työn teosta aiheutuneet kulut. Näin ollen yrittäjän onkin laskutettava enemmän kuin mitä hänen bruttopalkkansa olisi palkkatyössä.

Liikeidea ja oman työn hinnan laskeminen

Kun siis hinnoittelet omaa työtäsi, tulee sinun laskea hintaan varsinaisen palkkasi lisäksi  toimintaasi liittyvät kulut. Näitä ovat muun muassa

• arvonlisävero
• materiaalit, työvälineet, puhelinkulut, internet-yhteys ja muut tarvikkeet
• työtilat ja niihin liittyvät kulut
• YEL sekä muut vakuutusmaksut
• kirjanpidosta aiheutuvat kulut
• matkakulut
• markkinointi ja mainonta
• ammattikirjallisuus ja koulutukset

Mieti hinnoitteluasi sen mukaan, paljonko haluaisit ansaita päivässä, kuukaudessa tai vuodessa. Laske sitten, paljonko laskutusta tämä vaatii, jotta saat käteen haluamasi summan kulujen jälkeen.

Ota myös huomioon, että toimeksiantojen määrä voi työsi laadusta riippuen vaihdella kausittain. Hiljaisempina kausina et siis välttämättä voi tehdä niin paljon töitä asiakkaillesi.

Kun luot laskua, kannattaa työn ja työsuoritteeseen liittyvien matka- ja materiaalikulujen osuus erotella toisistaan. Tämä on verotuksellisesta näkökulmasta järkevää, ja sen lisäksi asiakkaasi on helpompi katsoa, mistä työn hinta oikeastaan koostuu.

Perehdy alan hinnoitteluun

Ota selvää siitä, paljonko kilpailijasi veloittavat vastaavasta tuotteesta tai palvelusta. Näin saat hyvin osviittaa sille, miten sinun kannattaa oma tarjoamasi hinnoitella.

Kaikki hinnat eivät toki välttämättä ole näkyvillä kilpailijoiden verkkosivuilla. Jos olet hinnoittelun suhteen epävarma, kannattaa sinun asettaa oma hintasi keskitasoa noudattaen.

Mieti itsellesi sopiva hinnoittelumalli

Työn hintaan vaikuttaa monikin asia. Näitä ovat muun muassa työhön käytetty aika, erilaiset kulut, työn laatu ja ajankohta, kilpailu markkinoilla ja asiakkaan budjetti.

Esimerkiksi luovalla alalla hintaan voi vaikuttaa myös se, kuinka laaja työn tuotoksen käyttöoikeus on ja kuinka haastavasta työstä on kyse – eli onko työ siis rutiininomainen vai luodaanko jotain täysin uutta.

Työn laadusta riippuen sen voi hinnoitella tuntiveloituksena tai pakettina, jolle on asetettu valmis hinta. Yleensä työsuoritteita ja palveluita myydään tuntihinnoittelulla tai urakkapalkkioina.

Liikeidea ja oman työn hinnoittelu

Esitä hinta houkuttelevasti

Myös siihen, kuinka esität hinnan, kannattaa kiinnittää huomiota. Se olisi hyvä esittää mudossa, joka vaikuttaa edullisemmalta. Katso, kumpi esimerkiksi alla olevista esimerkeistä näyttää houkuttelevammalta:

50 € vai 49,95 €?
6,70 € alennus vai -30% alennus?

Hinnan tulee myös näyttää kustannuksien mukaan lasketulta ja määritellyltä; esimerkiksi 988,90 € on parempi kuin 1000 €. Tasarahasummia voidaan kuitenkin käyttää tarjouksissa ja pakettihinnoissa.

On selvää, että asiakkaasi eivät osta sinulta, jos hintasi on heidän budjettiaan korkeampi. Keskitasoa matalampi hinta voi toisaalta saada asiakkaasi epäilemään tuotteesi tai palvelusi laatua, ja hän saattaakin valita kalliimman vaihtoehdon.

Voit laskea hinnan myös sen mukaan, mikä sen tuoma hyöty on asiakkaalle, ja perustella hinnan hänelle sen mukaisesti.

Unohda alihinnoittelu

Huomaa, että palkkasi ei saa olla alan lakisääteistä minimipalkkaa matalampi. Alihinnoitteluun ei muutenkaan kannata sortua, sillä se aiheuttaa alallasi epäedullisen kierteen.  Jos toisaalta olet uusi tekijä alallasi, et voi myöskään asettaa työllesi samaa hintatasoa kuin jo pidempään töissä ollut, maineikas ammattilainen.

Huomioi laskutussummassasi kaikki työstä aiheutuneet kulut!

Moni ei huomaa tai haluakaan laskuttaa asiakkaalta arvonlisäveroa, joka lisätään muiden kulujen päälle. ALV on kuitenkin huomoitava laskutussummassa ja sitä on maksettava, jotta työ olisi kannattavaa. Asiakkaalta laskutettavat kulut ovat yritykselle arvonlisäveron alaista myyntiä.

Voit pelata hinnoittelussa varman päälle: aseta tarjouksesi sellaiseksi, että budjettisi on realistinen, eikä sinun tarvitse pyytää asiakkaaltasi lisäaikaa tai enemmän rahaa kesken työn suorittamista. Yrittäjän on tärkeää saada työt valmiiksi sillä aikataululla ja siihen hintaan, kuin on sovittukin.

Jos asiakkaallasi taas on tiukka aikataulu ja hän pyytää sinulta työtä tiukalla varoitusajalla, älä ala joustamaan liikaa ja tekemään töitä päivin ja öin ilmaiseksi. Voit mainiosti pyytää isompaa hintaa siitä, että suoritat työn kiireisellä aikataululla.

Lue lisää aiheesta

Markkinointi ei ole magiaa – seuraa näitä vinkkejä!

Myynnin ja markkinoinninkin aloittaminen tuntuu monesta uudesta yrittäjästä kinkkiseltä. Mistä pitäisi lähteä liikkeelle? Tulisiko ensin perustaa sometilit vai laittaa pystyyn verkkosivut? Pitääkö asiakkaille soitella vai toivoa vain, että he huomaavat mainokset ja ottavat yhteyttä itse?

Myynti ja markkinointi ovat kuitenkin asiakashankintasi edellytys, ja asiakkaat puolestaan ovat edellytys yritystoimintasi menestykselle. Kerromme seuraavaksi, miten teet toimivaa markkinointia ja tavoitat asiakkaat!

Laadi markkinointisuunnitelma

Taasko suunnittelua? Se kuitenkin kannattaa myös tässä tapauksessa! Siinä, missä liiketoimintasuunnitelma toimii karttanasi koko yritystoiminnan suhteen, on markkinointisuunnitelma ohjenuorasi yrityksesi myynnin ja markkinoinnin maailmassa.

Markkinointisuunnitelman laatimiseen ei ole yhtä oikeaa kaavaa, joka sopisi kaikille yrittäjille. Toiset merkitsevät tekonsa ja suunnitelmansa lyhyesti kalenteriin, toiset kirjoittavat kaiken yksityiskohtaisesti auki. Koska liiketoiminnat ovat yksilöllisiä, tulee markkinointisuunnitelmakin tehdä niin, että se sopii nimenomaan oman yrityksen tarpeisiin.

Liikeidea ja markkinointisuunnitelman laatiminen

Suunnitelma voi olla hyvinkin kevyt ja tiivis, kunhan se on täynnä oikeaa asiaa. Toisin kuin liiketoimintasuunnitelman, markkinointisuunnitelman tarkoituksena ei ole vakuuttaa mitään ulkopuolista tahoa. Sen sijaan sen tulee keskittyä merkittäviin asioihin ja tekoihin.

Mitä tarkemmin suunnitelma on laadittu, sen helpompi sitä on toteuttaa ja seurata käytännössä.

Voit lähteä rakentamaan markkinointisuunnitelmaasi vastaamalla esimerkiksi alla oleviin kysymyksiin! Osaa niistä onkin sivuttu jo aiemmin tässä artikkelissa.

  • Kohderyhmä: Keitä asiakkaasi ovat? Mitä he haluavat ja tarvitsevat?
  • Kilpailija-analyysi ja yrityksesi edut: Ketkä/mitkä tahot ovat merkittävimpiä kilpailijoitasi, millaisia ne ovat? Miten sinun palvelusi tai tuotteesi on parempi kuin kilpailijoillasi?
  • Hinnoittelu: Kuinka voit määritellä tuotteidesi/palvelujesi hinnan?
  • Asiakkaiden säilyminen: Millä keinoin saat asiakkaasi palaamaan tuotteidesi/palvelujesi pariin?
  • Markkinointiresurssit: Millaisen budjetin voit asettaa markkinoinnillesi? Kuinka paljon markkinointitoimenpiteisiin käytetään resursseja ajassa ja rahassa?
  • Markkinoinnin kanavat: Missä kanavissa haluat näkyä, mitä kautta tavoitat asiakkaasi parhaiten?
  • Toimenpiteet: Mitä toimenpiteitä tulee tehdä, jotta asetetut tavoitteet saavutetaan?
  • Tulosten mittaaminen: Kuinka tuloksia mitataan, seurataan ja raportoidaan?

Näiden kautta pääset jo pitkälle markkinointisuunnitelmassasi. Huomioi, että tavoitteiden on oltava sellaisia, että markkinointi antaa sinulle enemmän kuin ottaa. Muista myös päivittää ja kehittää suunnitelmaasi aina tarvittaessa.

Tutustu UKKO.fi:n Markkinointioppaaseen ja liity halutessasi markkinointikouluumme!

Näin teet itsesi ja toimintasi näkyväksi

Jotta yrittäjä voi menestyä, tarvitsee hän rohkeutta erottuakseen kilpailijoistaan. Määrittele siis jokin keino tai ominaisuus, jolla nostat yrityksesi näkyviin muiden vastaavien toimijoiden joukosta! Liikeideasi ei tarvitse olla upouusi, mutta jokin etu tai erikoisuus siinä tulisi olla.

Määrittele, olisiko palvelusi tai tuotteesi esimerkiksi edullisempi, laadukkaampi, tehokkaampi, helppokäyttöisempi tai hauskempi kuin kilpailijoillasi.

Voit tehdä eroa kilpailijoihisi myös muin keinoin. Eräs tällainen on yleisön huomion kiinnittäminen kertomalla avoimesti liiketoimintasi tavoitteista ja hyödyistä; vaikka nämä olisivat itsellesi täysin selvät, asiakkaat eivät niitä välttämättä muuten huomaisi.

Avoimuutta voi mainiosti hyödyntää myös sosiaalisessa mediassa. Jos suinkin rohkenet, näyttäydy yrityksesi sometileillä omalla naamallasi: tee Facebookissa tai Instagramissa hauskoja päivityksiä, hyödynnä Instagram storyja ja anna persoonasi näkyä!

Voit valloittaa myös kanavat, joita moni kilpailijasi ei ehkä vielä hyödynnä markkinoinnissaan – kuten LinkedInin ja TikTokin.

Sosiaalisessa mediassa tehtävässä markkinoinnissa on sekin hyvä puoli, että se on maksutonta. Maksullista markkinointia voi myös tehdä siellä pienellä budjetilla, ja hintaan nähden näkyvyys on monesti hyvä. Tämä on kätevää varsinkin aloitteleville yrityksille, joiden markkinointibudjetti on alkuun usein tiukka.

Markkinointi sosiaalisessa mediassa

Yrittäjä voi voittaa asiakkaiden luottamuksen puolelleen myös madaltamalla yhteydenoton kynnystä. Todella monet yritykset – niin pienyritykset kuin isommatkin – kätkevät yhteystietonsa verkkosivuilleen niin, että niiden löytäminen on vaikeaa. Moni pienyrittäjä jättää myös vastaamatta yhteydenottoihin varsinkin, jos hänen työmääränsä on ruuhkautunut. Tällainen toiminta karkottaa asiakkaita.

Toimi sinä toisin! Jätä yhteystietosi näkyville verkkosivuillesi ja sosiaalisen median kanavillesi. Jos sinulla on verkkosivut, olisi sieltä hyvä löytyä vähintään yhteydenottolomake. Jos työmääräsi on ruuhkautunut, tee puhelinvastaaja ja/tai automaattiviesti, joissa kerrot yhteyttä ottaville asiakkaille olevasi kiireinen, mutta että palaat heille kyllä mahdollisimman pian.

Asiakkaiden tavoittaminen

Uusia asiakkaita voi löytää monestakin paikasta. Eräs tehokas keino, jolla tavoitat potentiaaliset asiakkaasi, on perinteisen puhelinmyynnin tekeminen – niin kutsutut "kuumat puhelut".

Tuntemattomille ihmisille soittelu voi kuulostaa puuduttavalta ja puhelinmyynti on monille kirosana. Se on kuitenkin helppo ja monin tavoin hyödyllinen kontaktointitapa; näin tavoitat kohderyhmääsi kuuluvat ihmiset suoraan ja voit tarjota työpanostasi heille.

Tilanteesi on tässä edullisempi kuin esimerkiksi lehtitilauksia tarjoavilla puhelinmyyjillä; sinun on mahdollista selvittää, että kontaktoimillasi ihmisillä on todellinen tarve tarjoamallesi työlle.

Voit myös pyytää puheluissa palautetta samalla, kun kerrot liikeideastasi. Tällä tavoin selvität nopeasti, miltä yritystoimintasi potentiaalisten asiakkaiden näkökulmasta vaikuttaa, ja mitä hiottavaa siinä mahdollisesti on.

Asiakkaiden tavoittaminen puhelimitse

Useampien asiakkaiden tavoittelu puhelimitse on työlästä, mutta sille olisi hyvä omistaa päivä tai pari. Se on yrittäjälle kätevä ja edullinen keino saada oman palvelun hyvät puolet sekä paranneltavat seikat selville heti alkuvaiheessa. Näin sinunkaan ei tarvitse pitkän ajan jälkeen ihmetellä, mikä toiminnassasi on mennyt vikaan ja missä vaiheessa.

Asiakkaita löytyy nykyaikana kätevästi myös sosiaalisen median kautta. Älä kuitenkaan jää odottamaan, että kiinnostuneet ihmiset löytävät sattumalta tilillesi; sen sijaan sinun kannattaa mainostaa itseäsi ja toimintaasi aktiivisesti.

Liity siis Facebookissa esimerkiksi alueesi puskaradioryhmään ja yrittäjille suunnattuihin yhteisöihin, ja osallistu niissä keskusteluihin! Voit myös suoraan kysyä, olisiko jollakulla tarvetta työtarjoamallesi, ja lisätä julkaisuun linkin sosiaalisen median tilillesi.

Suosittelemme myös, että osallistut erilaisiin tapahtumiin (vaikka ne näin korona-aikaan ovatkin jääneet vähemmälle), esimerkiksi yrittäjille suunnattuihin tai muihinkin, jotka tuntuvat mielestäsi hyödyllisiltä. Niissä pääset verkostoitumaan, tutustumaan muihin yrittäjiin ja potentiaalisiin asiakkaihin, sekä kertomaan toiminnastasi.

Lue lisää aiheesta

Hyvä asiakaskokemus on tärkeä

Haluat kai, että asiakkaat palaavat palvelujesi pariin jatkossakin, ja suosittelevat sinua myös eteenpäin toisille? Tämän voit mahdollistaa täysin omilla toimillasi.

Hyvä asiakaskokemus rakentuu helposta tavoitettavuudesta ja laadukkaasta asiakaspalvelusta. Mainitsemme muutaman tärkeän seikan, joilla yrittäjä voi saada nämä aikaiseksi:

Rehellisyys. Huijaaminen ja asioiden liika kaunistelu ei yritystoiminnassa kannata ikinä. Kerro sen sijaan reilusti, kuinka asiat ovat, ja ole avoin myös hinnoittelusi kanssa.

Laadukkaat ja toimivat verkkosivut. Jos päädyt perustamaan toiminnallesi verkkosivut, tulisi niiltä löytyä kaikki olennainen: tietoa palveluistasi ja tuotteistasi, hinnastosi sekä yhteystietosi.

Sivut kannattaa myös pitää simppeleinä sen sijaan, että innostut leikkimään väreillä ja efekteillä; vähemmän on usein enemmän.

Hyvä asiakaskokemus

Asiakkaiden kuuntelu. Ota asiakkaidesi antama palaute ja ehdotukset vastaan, ja käytä niitä toimintasi kehittämisessä. Palvelut on suunnattu asiakkaille, joten he osaavat usein myös parhaiten kertoa, mikä niissä toimii ja mikä ei. Heiltä saattaa myös tulla loistavia ideoita, joita sinulle ja mahdollisille yhteistyökumppaneillesi ei olisi tullut edes mieleen!

Käytä pelisilmää. Jotta yrityksesi voisi menestyä, on sinun toki oltava innokas edustamaan sitä ja tekemään myyntiä. Älä kuitenkaan ole liian päällekäyvä, vaan anna asiakkaidesi harkita, kokeilla ja verrata. Luottamusta on hyvä rakentaa vähitellen.

Muista, että uuden asiakkaan hankkiminen on hankalampaa ja hintavampaa kuin vanhan asiakkuuden säilyttäminen.

Jälkihoito. Kerro, että olet mielelläsi asiakkaasi apuna myös jatkossa; pyydä häntä olemaan yhteydessä, jos jonkin mietityttää häntä. Voit silloin tällöin myös ottaa itse yhteyttä vanhoihin asiakkaisiisi ja kysyä, miten heillä on asiointinne jälkeen mennyt. Samalla voit tiedustella, onko hänellä nyt meneillään jotain sellaista, missä voisit häntä auttaa.

Haluatko testata liikeideaasi käytännössä?

Oman liikeidean toimivuutta voi kokeilla helposti esimerkiksi sivutoimisena yrittäjänä. Sivutoimisen yrittäjyyden hyvä puoli on, että mikäli koet liikeideasi toimimattomaksi, et ole vielä ehtinyt tehdä peruuttamattomia päätöksiä palkkatyösi suhteen. Näin riski kokeilla liikeidean toteuttamista on tavallista pienempi. Päätoimiseksi yrittäjäksi pystyy myös siirtymään jouhevasti, mikäli liikeideasi ottaa tuulta alleen!

UKKO.fi:n kautta saat perustettua toiminimen täysin ilmaiseksi toiminimen perustamispalvelumme kautta. Lisäksi voit ulkoistaa kirjanpidon ja viranomaisilmoitukset meidän harteillemme ja keskittyä liikeideasi kehittämiseen, palvelusi markkinoimiseen sekä asiakkaiden hankkimiseen.

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpitäjä, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja tarjoamme kirjanpidon reilulla hinnalla alkaen 0€/kk!
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Kun olet saanut perustettua toiminimen, on aika ryhtyä miettimään asiakashankintaa. Alkuun olisi hyvä pohtia, minkälaista markkinointia yritys tarvitsee sekä millaisia markkinointikeinoja yritys tulee käyttämään. Lisäksi jonkunlainen markkinointisuunnitelma olisi hyvä olla olemassa; siihen annoimmakin vinkkejä jo ylempänä.

Myös me UKKO.fi:llä tarjoamme pienyrittäjille ilmaisen osallistumisen markkinointikouluumme, jonka aikana yrittäjä tulee oppimaan tuloksellisen markkinoinnin salaisuudet. Markkinointikouluumme voi liittyä täältä.

Ja lopuksi: muista, että liikeidean kehittäminen on jatkuva prosessi. Kehittämistä ei siis voi unohtaa, vaan yrityksen tulee luoda uutta tasaisin väliajoin, jotta yritys pysyy kilpailukykyisenä.

Lue myös:

Artikkeli on julkaistu alun perin 24.9.2020. Sitä on päivitetty 12.7.2021.

Muita artikkeleita aiheesta Liiketoimintasuunnitelma:

  • Liiketoimintasuunnitelma Yrityksen nimi – millainen on hyvä nimi? Vinkit nimen valintaan

    Kun on päättänyt aloittaa yritystoiminnan, yksi ensimmäisistä tehtävistä päätöksistä on yrityksen nimen valitseminen. Hyvä nimi on yritykselle valttikortti: se kiinnittää huomion ja jää mieleen. Mutta miten keksiä se juuri oikea nimi? Tähän artikkeliin keräsimme tärkeät ohjeet ja parhaat vinkit loistavan nimivalinnan tekemiseen. Yrityksen nimeen viitataan termillä toiminimi. Se on helppo sekoittaa yleistyneeseen termiin, jolla tarkoitetaan itsenäistä yrittäjää, arkikielessä siis toiminimiyrittäjää.…

    Lue lisää
  • Liiketoimintasuunnitelma Miten hyvät ideat syntyvät? Ja mistä idea omalle yritykselle?

    Harvoin kaikista parhaat ideat syntyvät kesken kiireisen työpäivän – useimmiten loistokas idea pulpahtaa päähän, kun sitä vähiten odotamme; esimerkiksi laiturin nokassa, saunassa tai juoksulenkillä. Mistä tämä johtuu? Ja mistä hyvät ideat oikein tulevat? Yritimme koota tähän blogikirjoitukseen vastauksia näihin kysymyksiin. Idea on olemassa olevien asioiden yhdistelmä Uusia ideoita syntyy, kun olemassa oleva asia kohtaa toisen jo olemassa olevan asian. Näistä…

    Lue lisää
  • Liiketoimintasuunnitelma Ajattele vanha palvelu uudelleen ja menesty!

    Aina ei tarvitse keksiä liikeideaa itse. Olemme aiemmin kirjoittaneet siitä, miten kopiointi on tehokas tapa käynnistää oma toiminta. Tällä kertaa esittelemme erään hieman erilaisen suomalaisen yrityksen tarinan. Tämä yritys on ajatellut perinteisen alan toimintamallin uudelleen ja menestynyt loistavasti! 24Rent on autonvuokrauspalvelu, joka eroaa yhdellä tavalla lukuisista kilpailijoistaan. Perinteisesti autovuokraamolla on ollut toimipiste, jossa henkilökunnan kanssa käydään asiat läpi ja auton avaimet…

    Lue lisää