Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Liikeidea – ideasta kohti kannattavaa liiketoimintaa

liikeidea_lamppu

Oletko hautonut päässäsi ajatusta oman yrityksen perustamisesta? Mielessäsi on ehkä pyörinyt liikeidea, joka voi kuitenkin tuntua kaukaiselta haaveelta eikä lainkaan konkreettiselta. Kerromme tässä blogissa, kuinka voit muuttaa liikeideasi kannattavaksi liiketoiminnaksi! Olennaista on tarkastella ideaa kriittisesti, laatia liiketoimintasuunnitelma ja mahdollisuuksien mukaan testata idean toimivuutta.

Liikeidea on koko yritystoiminnan pilari. Se vastaa kysymykseen, miten yritys aikoo toteuttaa liiketoimintaansa sekä miksi yritys on ylipäätänsä olemassa. Käytännössä liikeideassa kerrotaan, millaisia asiakkaita yritys tavoittelee sekä minkälaisia tuotteita tai palveluita yritys tarjoaa asiakaskunnalleen. Liikeidean pohjalta laaditaan varsinainen liiketoimintasuunnitelma.

Älä jätä liikeideaasi pölyyntymään laatikon pohjalle!

Älä jätä loistavaa ideaa käyttämättä. Katso vertailu ja valitse sinulle sopivin yritysmuoto.
Valitse sopiva yritysmuoto

Liikeidea voi syntyä esimerkiksi harrastuksesta, koulutuksesta tai palavasta mielenkiinnosta johonkin itselle tärkeään asiaan. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, miten liikeidea syntyy, ratkaisevinta on toteutus ja oikea ajoitus toteutukselle.

Mistä idea omaan yritykseen syntyy?

Yritysideat liittyvät useimmiten henkilön omaan osaamiseen – joko koulutuksen tai työkokemuksen kautta hankittuihin taitoihin. Liikeidea voi kuitenkin kummuta myös omasta harrastuksesta; näin ovat syntyneet muun muassa lukuisat käsityöalan yritykset.

Joskus idea liiketoiminnalle voi syntyä omien kontaktien kautta. Toisinaan idea taas vain iskeytyy päähän silmänräpäyksessä vaikka saunan lauteilla, keskikesällä laiturinnokassa tai maanantaiaamuna ruuhkabussissa.

Sillä, missä ja miten liikeidea syntyy, ei tosin ole niinkään väliä. Ratkaisevinta on sen toteutus ja ennen kaikkea toteutuksen ajoitus!

Liikeidea-sanallahan tarkoitetaan varsinaisesti sitä konseptia tai toiminta-ajatusta, miten yritystoimintaa lähdetään konkreettisesti toteuttamaan. Liikeidean pohjalta tehdään sitten liiketoimintasuunnitelma. Siitä kerromme tarkemmin alempana!

Mistä tietää, onko liikeidea hyvä?

Kaikki liikeideat eivät tietenkään ole hyviä. Jotkut ideat voivat olla erinomaisia jo syntyessään, mutta monesti ideaa pitää ensin hioa ja iteroida ennen kuin siitä voi oikeasti tulla yrityksen perusta.
Ja sitten on niitäkin ideoita, jotka eivät edes kestä lähempää tarkastelua. Ne kannattaa suosiolla jättää pöytälaatikkoon lojumaan. Miten sitten saa selville sen, onko oma liikeidea hyvä vai huono? Tähän on monta keinoa, joita kannattaa kokeilla ennen kuin ryntää perustamaan yrityksen. Alempana muutamia keinoja, joiden avulla pystyt nopeastikin arvioimaan liikeideasi toimivuutta.

Hyvä liikeidea kiteytettynä:

• tuotteille tai palveluillesi riittää kysyntää, ja asiakkaasi ovat valmiita maksamaan sinulle
• asiakkaasi ostavat sinulta ensimmäisenkin oston jälkeen
• pystyt erottautumaan kilpailijoistasi omaperäisellä tavalla
• pystyt kasvattamaan ja kehittämään liiketoimintaasi

Uskotko liikeideaasi itse?

Jos sinä et itse usko omaan ideaasi, voiko siihen oikeastaan uskoa kukaan muukaan? Perustamalla yrityksen sinulla on mahdollisuus päästä tekemään työksesi sitä, mistä pidät kaikkein eniten. Mieti siis tarkasti, mitä haluat myydä ja kuka kyseistä palvelua mahdollisesti tarvitsee ja ostaa.
Älä rakastu liikaa omaan ideaasi

Aloittelevan yrittäjän yksi pahimmista virheistä on kiintyä omaan yritysideaan niin kovasti, että tuttavilta, ystäviltä, potentiaalisilta asiakkailta ja mahdollisilta rahoittajilta saatu palaute kaikuu kuuroille korville. Ota siis saamasi neuvot tosissaan vastaan ja tarkastele ideaasi kriittisesti.

Testaa ideaasi

Ideaa voi testata, vaikka yritys ei olisikaan vielä pystyssä. Tee asiakaskyselyitä, kerää alustavia ennakkotilauksia tai myy sarjakortteja tai kausipasseja etukäteen. Perusta verkkosivut tai sometili ja ala rummuttaa ideaasi lähipiiriäsi kauemmaksi. Näistä tuloksista pääset jo hyvin kärryille siitä, millaista kysyntää palvelullasi voisi olla.

Kokeile kevytyrittäjyyttä!

Tiesitkö, että kevytyrittäjyys on erinomainen väylä, jonka kautta pääset testaamaan liikeideaasi risikittä? Voit ulkoistaa laskutuspalvelulle kaiken sen byrokratian ja paperityön, joka toiminimiyrittäjän olisi hoidettava itse. Näin voit itse keskittyä rauhassa liikeideasi jalostamiseen, palvelusi konseptointiin ja asiakashankintaan!

Huomaa, että aivan kaikille aloille UKKO Kevytyrittäjyys ei kuitenkaan sovi. Näihin kuuluvat muun muassa elintarvikkeiden myynti, kuljetus- ja koneurakointi sekä erilaiset luvanvaraiset työt. Tästä voit lukea tarkemmin Usein kysyttyä -sivultamme.
Jos kevytyrittäjyys kuitenkin sopii sinun liikeideallesi ja olet valmis viemään sitä eteenpäin, lähde rohkeasti tekemään ideasta totta!

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Pyydä palautetta

Muista myös pyytää palautetta asiakkailtasi – vain siten voit kehittyä kohti kannattavaa liiketoimintaa. Panosta siis idean hiomiseen ja suunnitteluun jo alkuvaiheessa, niin pääset varmasti nauttimaan työn hedelmistäkin nopeammin.

Liiketoimintasuunnitelman laatiminen

Kun sitten olet päässyt viemään liikeideaasi konkreettisemmin eteenpäin, kannattaa ryhtyä tekemään liiketoimintasuunnitelmaa. Se on aloittelevalle itsensätyöllistäjälle hyödyllinen, sillä se auttaa pohtimaan ja kyseenalaistamaan liiketoiminnan kannattavuutta. Lisäksi suunnitelma paljastaa toiminnasta usein toiminnassa ne kohdat, joita kannattaa hioa ja korjata.

Suunnitelman tekeminen on hyvä aloittaa miettimällä seuraavia perusasioita:

1. Oma osaamisesi – mitä osaat jo erinomaisesti, missä taas kaipaat kehitystä? Mitä asioita sinun kannattaa tehdä itse, mitä taas olisi hyvä ulkoistaa?
2. Mikä palvelusi oikeastaan on – mitkä taidoistasi ovat myymisen arvoisia, ja mitkä ovat ne edut, joilla lyöt kilpailijasi?
3. Millainen kohderyhmäsi on – kenellä on ongelma ja miksi, ja kuinka voisit tuoda siihen ratkaisun?
4. Millaista kysyntää tällaisella palvelulla on, ja millaisia kilpailijoita markkinoilta löytyy – todennäköisesti kohtaat kilpailua markkinoilla, mutta kuinka sinä voisit erottua joukosta?
5. Onko toimintasi kannattavaa ja millaisia varoja tarvitset sen aloittamiseen – teetkö toimintaasi pää- vai sivutoimisesti? Onko sinulla muita tuloja? Paljonko tarvitset kuukaudessa rahaa varmistaaksesi toimeentulosi? Onko sinulla tarvittavia työvälineitä?

Etukäteen ei voi tietää, onko liikeidea hyvä vai huono.
Liikeidean testaamista voi kokeilla helposti esimerkiksi sivutoimisena yrittäjänä. Sivutoimisen yrittäjyyden hyvä puoli on, että mikäli koet liikeideasi toimimattomaksi, et ole vielä ehtinyt tehdä peruuttamattomia päätöksiä palkkatyösi suhteen. Näin riski kokeilla liikeidean toteuttamista on tavallista pienempi. Päätoimiseksi yrittäjäksi pystyy myös siirtymään jouhevasti, mikäli liikeideasi ottaa tuulta alleen.

UKKO.fi:n kautta saat perustettua toiminimen täysin ilmaiseksi toiminimen perustamispalvelumme kautta. Lisäksi voit ulkoistaa kirjanpidon ja viranomaisilmoitukset meidän harteillemme ja keskittyä liikeideasi kehittämiseen, palvelusi markkinoimiseen sekä asiakkaiden hankkimiseen.

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpitäjä, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja tarjoamme kirjanpidon reilulla hinnalla alkaen 0€/kk!
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Kun olet saanut perustettua toiminimen, on aika ryhtyä miettimään asiakashankintaa. Alkuun olisi hyvä pohtia, minkälaista markkinointia yritys tarvitsee sekä millaisia markkinointikeinoja yritys tulee käyttämään. Lisäksi jonkunlainen markkinointisuunnitelma olisi hyvä olla olemassa.

Myös me UKKO.fi:llä tarjoamme pienyrittäjille ilmaisen osallistumisen markkinointikouluumme, jonka aikana yrittäjä tulee oppimaan tuloksellisen markkinoinnin salaisuudet. Markkinointikouluumme voi liittyä täältä.

Ja lopuksi on hyvä muistaa, että liikeidean kehittäminen on jatkuva prosessi. Kehittämistä ei voi unohtaa, vaan yrityksen tulee luoda uutta tasaisin väliajoin, jotta yritys pysyy kilpailukykyisenä.

Kirjoittaja: Piia Peiponen

Lue myös

Muita artikkeleita aiheesta Liiketoimintasuunnitelma: