Blogi

24.9.2020

Kuinka jalostaa liikeideasta kannattavaa liiketoimintaa?

Oletko hautonut päässäsi ajatusta oman yrityksen perustamisesta? Mielessäsi on ehkä pyörinyt liikeidea, joka voi kuitenkin tuntua kaukaiselta haaveelta eikä lainkaan konkreettiselta.

Kerromme tässä blogissa, kuinka voit muuttaa liikeideasi kannattavaksi liiketoiminnaksi! Olennaista on tarkastella ideaa kriittisesti, laatia liiketoimintasuunnitelma ja mahdollisuuksien mukaan testata idean toimivuutta. Viimeksi mainittu onnistuu maniosti kevytyrittäjänä.

Lähes kaikilla meistä on jokin yrittäjyyteen tavalla tai toisella liittyvä unelma: joku haluaisi perustaa oman kahvilan, toinen taas suunnitella oman vaatemalliston ja kolmas haluaisi yksinkertaisesti olla oman itsensä pomo.

Mistä nämä yritysideat oikein syntyvät? Entä miten pitkä matka ideasta on liiketoiminnan aloittamiseen? Näihin kysymyksiin vastailen tässä blogipostauksessa!

Mistä idea omaan yritykseen syntyy?

Yritysideat liittyvät useimmiten henkilön omaan osaamiseen – joko koulutuksen tai työkokemuksen kautta hankittuihin taitoihin. Liikeidea voi kuitenkin kummuta myös omasta harrastuksesta; näin ovat syntyneet muun muassa lukuisat käsityöalan yritykset.

Joskus idea liiketoiminnalle voi syntyä omien kontaktien kautta. Toisinaan idea taas vain iskeytyy päähän silmänräpäyksessä vaikka saunan lauteilla, keskikesällä laiturinnokassa tai maanantaiaamuna ruuhkabussissa.

Sillä, missä ja miten liikeidea syntyy, ei tosin ole niinkään väliä. Ratkaisevinta on sen toteutus ja ennen kaikkea toteutuksen ajoitus!

Liikeidea muistilaput

Liikeidea-sanallahan tarkoitetaan varsinaisesti sitä konseptia tai toiminta-ajatusta, miten yritystoimintaa lähdetään konkreettisesti toteuttamaan. Liikeidean pohjalta tehdään sitten liiketoimintasuunnitelma. Siitä kerromme tarkemmin alempana!

Mistä tietää, onko liikeidea hyvä?

Kaikki liikeideat eivät tietenkään ole hyviä. Jotkut ideat voivat olla erinomaisia jo syntyessään, mutta monesti ideaa pitää ensin hioa ja iteroida ennen kuin siitä voi oikeasti tulla yrityksen perusta.

Ja sitten on niitäkin ideoita, jotka eivät edes kestä lähempää tarkastelua. Ne kannattaa suosiolla jättää pöytälaatikkoon lojumaan.

Miten sitten saa selville sen, onko oma liikeidea hyvä vai huono? Tähän on monta keinoa, joita kannattaa kokeilla ennen kuin ryntää perustamaan yrityksen. Alempana muutamia keinoja, joiden avulla pystyt nopeastikin arvioimaan liikeideasi toimivuutta.

Uskotko liikeideaasi itse?
Jos sinä et itse usko omaan ideaasi, voiko siihen oikeastaan uskoa kukaan muukaan? Perustamalla yrityksen sinulla on mahdollisuus päästä tekemään työksesi sitä, mistä pidät kaikkein eniten. Mieti siis tarkasti, mitä haluat myydä ja kuka kyseistä palvelua mahdollisesti tarvitsee ja ostaa.

Älä rakastu liikaa omaan ideaasi
Aloittelevan yrittäjän yksi pahimmista virheistä on kiintyä omaan yritysideaan niin kovasti, että tuttavilta, ystäviltä, potentiaalisilta asiakkailta ja mahdollisilta rahoittajilta saatu palaute kaikuu kuuroille korville. Ota siis saamasi neuvot tosissaan vastaan ja tarkastele ideaasi kriittisesti.

liikeidea-lasiseinä-muistilaput

Testaa ideaasi
Ideaa voi testata, vaikka yritys ei olisikaan vielä pystyssä. Tee asiakaskyselyitä, kerää alustavia ennakkotilauksia tai myy sarjakortteja tai kausipasseja etukäteen. Perusta verkkosivut tai sometili ja ala rummuttaa ideaasi lähipiiriäsi kauemmaksi. Näistä tuloksista pääset jo hyvin kärryille siitä, millaista kysyntää palvelullasi voisi olla.

Kokeile kevytyrittäjyyttä!
Tiesitkö, että kevytyrittäjyys on erinomainen väylä, jonka kautta pääset testaamaan liikeideaasi risikittä? Voit ulkoistaa laskutuspalvelulle kaiken sen byrokratian ja paperityön, joka toiminimiyrittäjän olisi hoidettava itse. Näin voit itse keskittyä rauhassa liikeideasi jalostamiseen, palvelusi konseptointiin ja asiakashankintaan!

Huomaa, että aivan kaikille aloille UKKO.fi-kevytyrittäjyys ei kuitenkaan sovi. Näihin kuuluvat muun muassa elintarvikkeiden myynti, kuljetus- ja koneurakointi sekä erilaiset luvanvaraiset työt. Tästä voit lukea tarkemmin Usein kysyttyä -sivultamme.

Jos kevytyrittäjyys kuitenkin sopii sinun liikeideallesi ja olet valmis viemään sitä eteenpäin, lähde rohkeasti tekemään ideasta totta!

Rekisteröidy kevytyrittäjäksi

Pyydä palautetta
Muista myös pyytää palautetta asiakkailtasi
– vain siten voit kehittyä kohti kannattavaa liiketoimintaa. Panosta siis idean hiomiseen ja suunnitteluun jo alkuvaiheessa, niin pääset varmasti nauttimaan työn hedelmistäkin nopeammin.

Liiketoimintasuunnitelman laatiminen

Kun sitten olet päässyt viemään liikeideaasi konkreettisemmin eteenpäin, kannattaa ryhtyä tekemään liiketoimintasuunnitelmaa. Se on aloittelevalle itsensätyöllistäjälle hyödyllinen, sillä se auttaa pohtimaan ja kyseenalaistamaan liiketoiminnan kannattavuutta. Lisäksi suunnitelma paljastaa toiminnasta usein toiminnassa ne kohdat, joita kannattaa hioa ja korjata.

Suunnitelman tekeminen on hyvä aloittaa miettimällä seuraavia perusasioita: 

  1. Oma osaamisesi – mitä osaat jo erinomaisesti, missä taas kaipaat kehitystä? Mitä asioita sinun kannattaa tehdä itse, mitä taas olisi hyvä ulkoistaa?
  2. Mikä palvelusi oikeastaan on – mitkä taidoistasi ovat myymisen arvoisia, ja mitkä ovat ne edut, joilla lyöt kilpailijasi?
  3. Millainen kohderyhmäsi on – kenellä on ongelma ja miksi, ja kuinka voisit tuoda siihen ratkaisun?
  4. Millaista kysyntää tällaisella palvelulla on, ja millaisia kilpailijoita markkinoilta löytyy – todennäköisesti kohtaat kilpailua markkinoilla, mutta kuinka sinä voisit erottua joukosta?
  5. Onko toimintasi kannattavaa ja millaisia varoja tarvitset sen aloittamiseen – teetkö toimintaasi pää- vai sivutoimisesti? Onko sinulla muita tuloja? Paljonko tarvitset kuukaudessa rahaa varmistaaksesi toimeentulosi? Onko sinulla tarvittavia työvälineitä?

Kattavammin pääset tekemään omaa liiketoimintasuunnitelmaasi tutustumalla laatimaamme liiketoimintasuunnitelmaohjeeseen ja täytettävään suunnitelmapohjaan. Pääset lataamaan sen itsellesi alta!

Lataa liiketoimintasuunnitelmaohjeemme

Lue lisää yrityksen perustamisesta aiemmasta Vuorosana-blogipostauksestamme, jossa haastattelimme Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtajaa Jari Jokilampea.

Kerro kommenteissa, miten sinun oma bisnesdeasi syntyi!

Artikkeli on julkaistu alun perin 12.6.2018. Sitä on päivitetty 23.9.2020.

Piia Peiponen
Kirjoittaja

Piia Peiponen

Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Lisää aiheesta

Kerro mielipiteesi

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.