Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Rekrytoija paljastaa, mitä tapahtuu palkkaamisen jälkeen: ”Soitot voivat olla äärimmäisen vaikeita”

rekrytoija-paljastaa-hyvan-cv

UKKO.fi:n Head of People & Culture Olli Saukola haastattelee ihmisiä työkseen. Saukola paljastaa blogissaan, mitä merkittävää tapahtuu sen jälkeen, kun yksi tulee valituksi, mutta kymmenet muut eivät. Entä millaiset työhakemukset erottuvat joukosta, ja miten korona on muuttanut rekrytointia?

Rekrytointihan on kivaa ja helppoa! Luet ansioluetteloita, juttelet mukavia ja annat ihmisille töitä. Tätä kuulen usein, kun kerron ystävilleni tekeväni työkseni rekrytointeja.
Kyllä, on upeaa työllistää ihmisiä, käydä mielenkiintoisia keskusteluja ja tavata huikeita tyyppejä, mutta aina rekrytointi ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista ja varsinkaan se ei ole helppoa.

Sadan hakijan kanssa joutuu valitettavasti heti alussa karsimaan hyviäkin hakijoita pois kovalla kädellä, ja tilanne hankaloituu entisestään, kun siirrytään puhelinhaastatteluista varsinaisiin haastatteluihin. Lisää harmaita hiuksia kasvaa toisen vaiheen haastatteluihin siirryttäessä, saati itse päätöksen edessä. Erot ovat usein niin hiuksen hienoja, että usein tekisi mieli palkata kaikki haastattelussa käyneet.

Rekrytoija paljastaa, millainen on hyvä CV. Mies odotta haasttateluvuoroaan.

Näin valmistaudut virtuaalihaastatteluun

Koronapandemian aikana olemme toteuttaneet kaikki haastattelut Teamsin välityksellä. Se on ollut erittäin toimiva tapa ja olen käynyt kymmeniä ja kymmeniä mahtavia keskusteluja kandidaattien kanssa. Haastattelu on kuitenkin hieman erilainen, mitä se on kasvotusten. Virtuaalisesti jää uupumaan itselleni tärkeitä seikkoja, kuten ensivaikutelma, minkä livenä kohtaa – kädenpuristus, silmiin katsominen, käytöstavat ja nonverbaalinen viestintä.

Kaikkeen kuitenkin tottuu ja nyt fyysinen haastattelu tuntuu jopa oudolta ajatukselta kättelyineen kaikkineen. Uskon vahvasti, että ainakin osa haastatteluista tullaan toteuttamaan myös korona-ajan jälkeen Teamsin välityksellä.

Tässä hakijalle muutamia vinkkejä etähaastatteluun valmistautumiseen:

  • Valmistaudu kuten ”normaaliin” haastatteluun: lue kertaalleen vielä ilmoitus, oma hakemuksesi sekä CV:si.
  • Etsi rauhallinen ympäristö, missä ei ole taustamelua ja missä valaistus on kunnossa.
  • Kiinnitä huomiota taustaan, jonka olisi hyvä olla mahdollisimman neutraali, esim. valkoinen seinä. Tarvittaessa käytä Teamsin blur-toimintoa, jotta tausta ei vie haastattelussa liikaa huomiota.
  • Testaa nettiyhteys etukäteen ja varmista, että läppärissa tai kännykässä riittää akkua.
  • Pukeudu kuten pukeutuisit livehaastatteluun, ja tee olosi mukavaksi ja rennoksi.
  • Mikä tärkeintä, ole oma itsesi.
Rekrytoija Olli Saukola.

Rekrytoija Olli Saukola vinkkaa, ettei ansioluetteloon ja työhakemukseen kannata listata samoja asioita.

Ihanan ikävä jälkihoito

Mitäpä sitten, kun valinta on tehty ja uuden työntekijän kanssa on nimmarit rustattu sopimuksiin? Heitetään yläfemmat palkkaavan esimiehen kanssa ja ollaan tyytyväisiä, että jälleen löydettiin uusi ukkolainen. Kyllä, sitäkin. Tosiasiassa siitä alkaa rekrytoijan ikävin osuus – jälkihoito.

Sitä edelleen kuulee tarinoita, että hakemuksen jälkeen työnhakija ei ole saanut yhtäkään viestiä prosessin aikana, saati sen loputtua tai edes haastattelussa käynnin jälkeen. Tämä on aivan käsittämätöntä ja saa aina karvani nousemaan hämmennyksestä.

Jokainen hakija ansaitsee sähköpostin vähintään hakemuksen vastaanotosta ja prosessin loppumisesta. Haastattelussa olleille on aina hyvä soittaa ja kertoa avoimesti ja rehellisesti, miksi valinta ei osunut heihin. Soitot voivat olla äärimmäisen vaikeita ja epämiellyttäviä. Olen huomannut, että olemalla rehellinen ja avoin valinnan syistä, ovat puhelut astetta helpompia soittaa. Kerron hakijalle suoraan, jos osaaminen jäi turhan suppeaksi tai hän ei persoonaltaan sopisi tiimiin tai esimiehen alaiseksi. Olen rehellinen palautteessa myös silloin, jos tehtävä ei antaisi hakijalle tarpeeksi haasteita tai oikeanlaista urasteppiä.

Loppuun asti viety laadukas hakijakokemus ei ole pelkästään yrityksen työnantajamielikuvan kannalta tärkeää, vaan hakijaa kohtaan kohteliasta ja arvostavaa.

Ei-puheluiden vastapainona on tietenkin puhelut, missä pääsee ilmoittamaan ilouutisen valitulle hakijalle. Mikään ei voita sitä ilonkiljahdusta, minkä kuulee luurin toiselta puolelta.

Nämä puhelut ovat se syy, miksi tätä hommaa rakastaa.

Jatka näiden artikkeleiden parissa!

Työhaastattelukysymykset – Näihin kannattaa varautua

Suosittelijan valitseminen ja heidän merkityksensä työnhaussa

Avoin työhakemus – Mikä se on? Voiko sen syödä?

Työhaastattelu edessä – Miten kannattaa pukeutua?

 

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

 

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Kuvan liittäminen hakemukseesi - Ollako vai eikö olla?

    Oman kuvan lisääminen ansioluetteloon ja työhakemukseen on yleistynyt, mutta se ei ole edelleenkään pakollista. Kuva ei saa vaikuttaa mitenkään hakuprosessiin, oli se sitten hakemuksessa tai ei. Päätös tehdään edelleen vain pätevyyden ja työhön sopimisen perusteella. Aiemmassa artikkelissamme ”Avoin työhakemus – Voiko sen syödä?” kävimme läpi, että hakemus on markkinointikirje. Eli yrität myydä osaamisesi ja persoonallisuutesi työnantajalle, jotta hän valitsisi sinut.…

    Lue lisää
  • Työelämä Lisäansioita kevytyrittäjänä

    Mitä on kevytyrittäjyys? Kevytyrittäjyys on uusi joustava työmuoto, joka mahdollistaa yrittäjämäisen toiminnan aloittamisen helposti ilman yritysrekisteriin liittymistä eli ilman omaa y-tunnusta. Y-tunnuksen tarvitsevat mm. toiminimiyrittäjät ja osakeyhtiöt. UKKO.fi-palvelun avulla voit siis laskuttaa tekemästäsi työstä yksityishenkilönä ilman yritysrekisteriin liittymistä. Yritysrekisteriin liittyminen maksaa, mutta UKKO.fi:n kevytyrittäjäksi liityt ilmaiseksi ja ilman sitoumuksia. Lue lisää yritysrekisteristä ja yrityksen perustamisesta. Valitset itse omat asiakkaasi ja määrität itse omat hintasi. Sinun…

    Lue lisää
  • Työelämä Työpaikkakiusaaminen – pistä sille stoppi!

    Tänään 7.10. vietetään Maailman kiusaamisen vastaista päivää – tosin aiheen pitäisi olla ajankohtainen päivittäin. Kiusaaminen on yleistä myös työelämässä, ja sen aiheuttajana voi olla niin kollega kuin esimies tai alainenkin. Jos kiusaamista havaitaan, tulisi siihen puuttua ensi tilassa. Helppoa tämä ei aina ole, mutta on tärkeää, ettei tilanne pääse kehittymään ja laajentumaan. Uransa aikana meistä suurin osa joutuu valitettavasti näkemään…

    Lue lisää