Arvioitu lukuaika: 6 minuuttia

Miten hyödyntää hiljainen heinäkuu? Kokosimme vinkit kaikenlaisille yrittäjille!

hiljainenheinakuu-kansi

Juhannuksena kymmenettuhannet suomalaiset suuntaavat mökkimaisemiin ja aloittavat samalla loman vieton. Kesälomakausi on Suomessa perinteisesti startannut juhannuksesta ja heinäkuussa yksi jos toinenkin yritys, virasto ja palvelu on kesälaitumilla kirmaamisen vuoksi suljettu – kun mökkikunnissa ja kaikenkirjavissa kesätapahtumissa taas riittää säpinää.

Heinäkuu onkin monelle yrittäjälle haastavaa aikaa – laittaako lappu luukulle, jos ei asiakkaita kuitenkaan näy ja lomailla itse, vai voisiko hiljaisemman ajan käyttää tehokkaasti työn merkeissä vaikka kauppaa ei tulekaan? Entä mitä keinoja yrittäjä voisi käyttää, jotta heinäkuusta tulisi kannattava?

Toisenlaisen ongelman edessä ovat taas ne yrittäjät, joilla kesä onkin sesonkiaikaa, voiko silloin itse lomailla lainkaan?

Kokosimme tähän artikkeliin nipun vinkkejä, joista hyötyy varmasti moni kevytyrittäjä, yrittäjä ja muu itsensä työllistäjä miettiessään, mihin laittaisi paukkuja tänä suvena, jos luppoaikaa ilmaantuu.

Vähemmän keskeytyksiä, enemmän tulosta

Positiivisesti ajateltuna hiljaisempi heinäkuu tarkoittaa enemmän tehokasta työaikaa. Pikaviestit, mailit ja puhelimet eivät ole koko aikaa viemässä huomiotasi tekemästäsi työtehtävästä, sillä niin moni asia, projekti ja tilaus jätetään vasta elokuulle.

Heinäkuu on siis mainiota aikaa laittaa yrityksen tai muun toiminnan palikat järjestykseen ja valmistautua tulevaan syksyyn. Näin voit sitten loppuvuoden nauttia kesän aherruksesta.

Jos heinäkuu on sinun toiminnassasi hiljainen, mutta haluat käyttää sen tehokkaasti, voit listata vaikka jo kevään mittaan muutaman isomman projektin, jotka hoidat heinäkuussa, kun keskittyminen on helpompaa.

Esimerkiksi verkkosivujen päivittämistä tai suunnitelutyötä voi tehdä vaikka mökillä laiturinnokassa. Ota läppäri mukaan, kun suuntaat perheen kanssa mökille ja varaa vaikkapa aamupäivät keskittymistä vaativiin tehtäviin. Keitä kuppi hyvää kahvia, nautiskele kesäsäästä ja uppoudu ajatustyöhön.

Suunnittele syksysi

Monelle pienyrittäjälle vuoden ruuhkaisimmat sesongit ovat niin kiireisiä, että päivät vaihtuvat viikoiksi huomaamatta. Suunnittelulle sekä omien työtapojen ja rutiinien arvioinnille ei juuri jää aikaa. Heinäkuu voikin olla hyvä hetki pysähtyä ja keskittyä suunnittelutyöhön.

Heinäkuu on monelle vuoden parasta aikaa tehdä ajatustyötä ilman keskeytyksiä. Ota kalenteri käteen ja suunnittele projekteja ja omaa tekemistäsi jo syksyn kuukausille. Laita ylös tulevat projketit, tärkeät päivämäärät ja isommat ponnistukset. Muista jättää kalenteriisi tilaa myös yllättäville työtarjouksille ja keikoille, sekä omalle palautumiselle. Pitäisikö kalenterista varata jo viikko syyslomaa varten?

Kevytyrittäjä kesälomalla

Käytä myös aikaa oman liiketoimintasi hiomiseen. Monelle yrittäjälle ja palkkatyöntekijällekin voivat työpaikan hiljaiset hetket olla oivaa aikaa tarkastella omaa työtä hieman laajemmasta näkövinkkelistä.

Voit kesän aikana tehdä katsauksen kuluneeseen vuoteen ja pohtia, mitä voisit tehdä paremmin. Markkinointisuunnitelman ja vuosikellon laatiminen voivat olla hyvää kesäpuuhaa. Voit myös miettiä, miten kehittäisit asiakashankintaasi ja mihin tapahtumiin haluat syksyllä osallistua.

Siivoa ja järjestä

Heinäkuussa kannattaa myös käyttää aikaa sekä fyysisten papereiden että sähköisten pilvipalveluiden ja sähköpostilaatikon siivoamiseen. Jos drivesta on vaikea löytää oikeita asioita tai työpöytäsi lainehtii sekalaisia papereita, on heinäkuu oiva aika käydä säilöt läpi ja laittaa ne järjestykseen.

Aloita arkistoinnista: hävitä asianmukaisesti sellaiset paperit ja tiedostot, joita sinun ei enää tarvitse säilyttää. Saat tilaa kovalevyltä ja arkistokaapista ajankohtaisemmalle materiaalille.

Koko toimiston ja tietokoneen siivous on myös hyvää kesäpuuhaa, sillä paperipinojen alle kertyy pölyä ja tietokoneen syövereihin kerran kokeiltuja ohjelmia ja vanhentunutta tietoa. Sekä pölyinen toimisto että turhaa asiaa pursuava tietokone hidastavat työskentelyäsi: pölyisessä ympäristössä väsyt helpommin kuin raikkaassa ja tietokoneesi hidastuu jos siellä lojuu ylimääräistä tavaraa.

Hävitä tai jaa eteenpäin myös viimeiset vanhoilla logoilla varustetut mainoslahjat ja muut kesäkassit. Olisiko nyt aika tilata vaikkapa uudet käyntikortit tai suunnitella yrityksen joululahjat?

Opi uutta

Oletko ilmoittautunut koko kevään erilaisille webinaareille ja kursseille, muttet ole ehtinyt perehtyä saamiisi materiaaleihin? Tai kerännyt listaa mielenkiintoisista artikkeleista, kirjoista ja podcasteista, joihin haluaisit tutustua? Nyt on hyvää aikaa opetella uutta ja päivittää omaa osaamista hyödyllisten oppaiden, tekstien ja tapahtumatallenteiden muodossa.

Oppimateriaalieihin tutustuminen, webinaaritallenteiden katsominen ja podcastien kuuntelu sujuu suunnittelutyön tapaan paikkariippumattomasti. Valitse siis itsellesi mieluinen paikka – oli se sitten kahvilan terassi kaupungin sykkeessä tai oman mökin laituri – ota hyvä asento ja uppoudu oppimiseen.

Jos lueskelu tuntuu ajanhukalta, muista, että kaikki oppimasi auttaa yritystäsi menestymään – sinun tietotaitosi on se, mikä ajaa toimintaasi eteenpäin.

Jos kaipaat uusia ideoita, on nyt myös oiva hetki tutkia syksyn koulutus- ja tapahtumatarjontaa. Monet tapahtumat on lyöty lukkoon ennen kesäkauden alkamista ja voitkin itsellesi sopivan seminaarin tai koulutusohjelman syksyltä. Mikä inspiroisi enemmän kuin uuden oppiminen?

Pankita sisältöä varastoon

Olet varmaan huomannut, että me julkaisemme Yrittäjyyskoulussamme uutta sisältöä joka viikko. Pitkäjänteisessä ja johdonmukaisessa sisällöntuotannossa suunnittelu ja etukäteen valmistautuminen ovat kaiken a ja o.

Kevytyrittäjät tapaamassa terassilla

Hiljainen heinäkuu ja muut hiljaiset hetket ovatkin erinomainen tapa tuottaa varastoon materiaalia blogia, sosiaalisen median kanavia ja muita markkinointitoimenpiteitä varten. Hyödynnä siis hiljainen kausi sisältöjen suunnitteluun ja kirjoittamiseen. Hyvät sisällöt ovat myös parasta hakukoneoptimointia, mitä voit tehdä. (Lue tästä muutkin vinkkimme pienyrittäjän hakukoneoptimointiin.)

Kesän aikana ehdit kirjoittaa ainakin kaksitoista blogitekstiä, eikö vain? Silloin sinulla on jo vuodeksi eteenpäin julkaisujonossa yksi kirjoitus jokaiselle kuukaudelle. Aikatauluta tai ajasta kirjoittamasi sisällöt myös valmiiksi tai luo vuosikello, josta poimit aina kulloinkin ajankohtaisen noston kanaviisi.

Aloita siis pohtimalla aiheet vuoden jokaiselle kuukaudelle – mikä on alallasi ajankohtaista syksyllä, joulukuussa tai keväällä? Ja sitten vain kynä sauhuamaan!

Some ei hiljene, paikallislehdissä riittää palstatilaa

Sosiaalisessa mediassa riittää vipinää myös lomakuukausina, on arvontaa, kilpailua ja jos jonkin moista tapahtumaa. Myös monet lomalaiset käyttävät somea ahkerasti, kun etsivät tekemistä tai julkaisevat kuvia kesäretkiltään. Tätä kannattaa toki hyödyntää ja olla itsekin aktiivinen ja tavoitettavissa somessa myös kesällä. Somen hallinnassa voi hyödyntää myös monia helppokäyttöisä työkaluja, jotka auttavat ajastamaan päivityksiä etukäteen. Tämän myötä helpotat omaa ajankäyttöäsi entisestään!

Myös paikallislehtien uutiskynnyksen ylittämistä kannattaa yrittää kesällä. Monessa pienessä lehdessä on kesäaikaan töissä innokkaita kesätoimittajia, jotka mielellään etsivät itselleen kirjoitettavaa. Keksi vaikka oma kesätempaus tai ajankohtainen kulma omaan toimintaasi, ja ota yhteyttä paikkakuntasi lehteen – ehkä he innostuvat esittelemään paikallisen yrittäjän, joka puuhaa kesällä jotain jännittävää. Parhaassa tapauksessa saat ilmaista näkyvyyttä.

Lisävinkki: voit kokeilla paikallislehtien kiinnostuksen herättelyä myös mökkipaikkakunnallasi!

Järjestä mukavia ja laadukkaita tapaamisia

Vaikka monet ovet ovatkin heinäkuussa tiukasti kiinni, eivät aivan kaikki kuitenkaan lomaile koko kuuta. Tämä mahdollistaa laadukkaiden tapaamisten järjestämisen, kun monella on aikaa istua alas pidemmäksi aikaa kuin kiireisempänä aikana.

Kevytyrittäjän kesätapaaminen

Kontaktoi jo ajoissa tärkeimmät asiakkaasi, alihankkijasi ja yhteistyökumppanisi sekä potentiaaliset asiakkaat, joille haluat antaa omaa aikaasi. Heidän joukostaan löydät varmasti monia, jotka pitävät toimistoa pystyssä keskellä suveakin.

Heinäkuussa tapaamisen paikan suhteen voi olla luova: sovi treffit torikahvien pariin tai kävelypalaveri luontoon. Lounastaa taas kannattaa jollakin mukavalla terassilla – viihtyisässä ympäristössä tapaaminen sujuu mukavissa merkeissä ja kaupatkin saattavat syntyä helpommin.

Jos haluat kokeilla jotain vielä jännittävämpää, järjestä vaikka viidelle tai kymmenlle tärkeimmälle asiakkaallesi asiakasilta tai aktiivinen iltapäivä jonkin harrastuksen parissa. Näin vaalit asiakassuhteitasi, saat mahdollisuuden kertoa tuotteistasi ja palveluistasi lisää ja tutustua asiakkaidesi tarpeisiin syvällisemmin. Muista myös, että asiakastilaisuuden kulut voi vähentää verotuksessa – lue tästä tarkemmin toiminimiyrittäjän verovähennyksistä.

Muista huolehtia omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta

Myös yrittäjän kannattaa nauttia kesästä aina kun se vain on mahdollista. Ota aikaa itsellesi ja läheisellesi – mieti, ehtisitkö pitää vaikka muutaman päivän loman, jolloin et mieti lainkaan työasioita.

Jo lyhyelläkin lomalla saat laskettua stressitasoja, palauduttua ja sitä kautta parannat oman työsi tuottavuutta lomalta palattuasi. Muutama päivä, jolloin ajatukset ovat aivan muualla kuin työssä voi myös yllättäen synnyttää aivan uusia oivalluksia, kun palaat taas sorvin ääreen.

Jos mahdollisuutta kokonaan töistä irtautumiselle ei ole, niin ruoki kuitenkin kesäfiilistä tauottamalla työtäsi kesäisillä virikkeillä, kuten vaikkapa jätskitauoilla yhdessä kollegojen seurassa, tai pitkillä kävelyillä koiran kanssa. Voit jopa lähteä tekemään töitä mökille ja käy lounastauolla pulahtamassa järveen tai lämmitä sauna!

Lue tästä vielä vinkkilista yrittäjän kesälomaan ja inspiroidu!

Lue myös

Yrittäjä, muista huolehtia itsestäsi ja nauttia kesästä!

Sankariyrittäjä ei ole Supermies tai Ihmenainen – hyvinvointi on yrittäjän salainen ase

Yrittäjän loma vaatii suunnittelua – tienasithan lomarahat ajoissa?

Lomalta paluu – 5 vinkkiä, joilla selätät bluesin

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>
Ronja Norja

Ronja on sisällöntuottaja ja toiminimiyrittäjä, joka innostuu someilmiöistä ja muuttuvan työelämän uusista tuulista. Ronja haluaa kirjoituksillaan auttaa taitavia tekijöitä yrittäjyyden alkuun.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjyys:

  • Yrittäjyys Kuulakärkikynän käyttöohjeet ja mykkä asiakaspalvelija – kokosimme netin oudoimmat tarinat tiskin molemmilta puolilta

    Asiakaspalvelija tai asiakkaidensa kanssa viestivä yrittäjä pääsee tapaamaan työssään monenlaista väkeä ja vastaamaan mitä erikoisempiin kysymyksiin. Kokosimme tähän artikkeliin mielenkiintoisimmat löytämämme asiakaspalvelutarinat.  Voisinko ostaa ruudullista maalia? Tilaisin myös viherkasvin, jota ei tarvitse kastella, kiitos! Tällaiseen materiaaliin törmäsimme, kun metsästimme oudoimpia sattumuksia asiakaspalvelussa sekä asiakkailta että asiakaspalvelijoilta. Lähes jokaisella suomalaisella pääministeriämme myöten on kokemusta jonkinlaisesta asiakaspalvelutyöstä.  Myös yllättävän moneen työhön, jota…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Yrittäjänä pieni koko on etu

    Suomalaiset yrittäjät ovat sitkeää tekoa. Samaan aikaan, kun monet valittavat suuryritysten vallasta, pienyrittäjät ja kevytyrittäjät tekevät sitä mitä parhaiten osaavat. Tässä artikkelissa muutama syy siihen, miksi yrityksen pieni koko on hyvä asia. Pienet ovat ketteriä Pienet muutaman henkilön yritykset tai isensä työllistävät kevytyrittäjät ovat todella ketteriä. Suuret ja keskikoisetkin yritykset joutuvat kierrättämään ja hyväksyttämään uudet ajatukset ja päätökset lukuisten päälliköiden…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Julia Thurén: ”Rahaa saa aina lisää, mutta vuosia ei” – menestynyt yrittäjä vastasi 4 väittämään kuluttamisesta ja työnteosta

      Toimittaja, kirjailija ja yrittäjä Julia Thurénin uusi kirja Kaikki kuluttamisesta (Gummerus 2021) ilmestyi elokuussa. Siinä hän käsittelee lujassa istuvia kulutustottumuksiamme ja muun muassa sitä, kuinka monesti määritämme itseämme ja elämäämme rahan kautta – ehkä jopa huomaamattamme. Luimme kirjan ja poimimme siitä neljä väittämää, joihin Julia esittää tässä seuraavaksi omat ratkaisunsa. "Käytämme rahaa kaiken aikaa, mutta jostain syystä siitä puhuminen…

    Lue lisää